1gb eller 1½gb ram?

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
KTM 640 sm
Jag har 4 minnesslots, i dem två första sitter där 2x512mb. Det är dual channel på dem..
Frågan är, blir det sämre eller bättre o sätta i en 512 till? Tänker på dual channel effekten.. är det MYCKET bättre o då istället sätta i 2st 512or till?
Köpte en 512a idag så förslag om 1gbare är onödigt..

Jag har 4 minnesslots, i dem två första sitter där 2x512mb. Det är dual channel på dem..
Frågan är, blir det sämre eller bättre o sätta i en 512 till? Tänker på dual channel effekten.. är det MYCKET bättre o då istället sätta i 2st 512or till?
Köpte en 512a idag så förslag om 1gbare är onödigt..

Brukar man inte sätta ett i den första sloten och ett i den tredje sloten för att få dual-channel. Så har det varit på dom moderkort jag meckat med ? Kolla manualen för säkerhets skull.

Om man sätter i 3 minnen har dual-channel slagits av på dom moderkort jag meckat med. Jag skulle köra 2x512+2x256 eller 4x512 och då av samma sort. Det kan fungera med blandade men inte alltid.

Kom ihåg att mer än 2Gb är ingen ide om du inte kör ett 64 bitars OS. Vanliga XP stöder max 2Gb

Efter att du satt i minnen kolla att det står typ

"Dual Channel enabled" i post bilden

Som de flesta säger så kommer minnena gå ner på single-channel. Det kommer resultera i nästintill halverad överföringshastighet till/från minnena, något som kommer påverka mer eller mindre beroende på vad du använder datorn till.

Men man ska också ta i beaktande att om du kan minska skrivningar till disk iom minnesutökningen så har du nog vunnit på det ändå.

Om du redan har köpt minnet (vilket ajg tolkade det som) föreslår jag att du provar och känner av om du märker nån skillnad på datorn. Minskad minneshastighet skulle kunna påverka framerate i tex spel negativt, men kanske hjälper upp att spelet "stannar upp" mindre pga mindre diskläsning/skrivning.

Om du använder bildbehandlingsprogram eller 3D-renderingsprogram mm så tror jag nog du vinner mycket på att ha mer minne, oavsett hastighet. Minnesbussen är en av de snabbaste bussarna du har i datorn, så det påverkar inte så mycket annan hårdvara egentligen, kanske grafikkortet om du kör pci-express.

Okej, som jag har förstått det är det dumt o köra med 3st 512or.. för då slås dualchannel effekten av? Får bli en 512a till då, så jag alltså har 4x512 och dem körs i dualchannel.. :)

Här kommer lite benchmark resultat för dem som är intresserade av o se skillnaden.. jag körde 3dmark 01.

Med 3st 512or och oklockad CPU och graffekort fick jag 17500 poäng..

Slängde in en 512a till, alltså 4x512mb i dual channel, klockade CPUn 200mhz och graffekortet lite på memory och core, körde även en defragmentering av hårddisken samt diskrensning, fick då 21300 poäng :)

En jäkla skillnad enligt mig!

2825281 Här kommer lite benchmark resultat för dem som är intresserade av o se skillnaden.. jag körde 3dmark 01.

Med 3st 512or och oklockad CPU och graffekort fick jag 17500 poäng..

Slängde in en 512a till, alltså 4x512mb i dual channel, klockade CPUn 200mhz och graffekortet lite på memory och core, körde även en defragmentering av hårddisken samt diskrensning, fick då 21300 poäng :)

En jäkla skillnad enligt mig!
Det hade varit intressantared om du Bara stoppade in en sticka till! ;)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg