1bar = 2ggr atmosfärtryck? = 2ggr hk? 2bar = 3ggr hk?

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
orginal 5hk

om man har 1bar i tryck.. dvs 2ggr atmosfärtrycket... (+ 1 atmosfär) då får man vell ca 10hk då...

med 2 bar så har man jhu +2 atmosfärer.. det ger vell 15 hk då.. eller ger det 20 hk då man dubblar laddtrycket? :confused:

+- lite spill dvs...

kommer säkert på det om jag får fundera lite.. men jag skyller på att jag är sjuk o inte kan tänka klart :tungan
 
20hk :tummenupp

nä fasen nu blev ja ju osäker, blir nog 15iaf

5*3=15 ja 15
 
Last edited:
15 hk

Om du dubblar absoluttrycket får du dubbelt så många hästar. Det krävs alltså 4 bar absolut, dvs 3 bar laddtryck för att få 20 hk
 
Bearing skrev:
15 hk

Om du dubblar absoluttrycket får du dubbelt så många hästar. Det krävs alltså 4 bar absolut, dvs 3 bar laddtryck för att få 20 hk

4bar är juh inte lika med 3bar laddtryck.. nu i vår atmosfär så ä de juh 0bar.. dvs 0 i övertryck...

men de va så som du sa som jag trodde att det var..! :tummenupp
 
RF_Racing skrev:
4bar är juh inte lika med 3bar laddtryck.. nu i vår atmosfär så ä de juh 0bar.. dvs 0 i övertryck...

men de va så som du sa som jag trodde att det var..! :tummenupp
Absoluttryck har vaccum som referens, så 1 bar absoluttryck är ungefär atmosfärstryck - 0 bar laddtryck. Densiteten är proportionell mot absoluttrycket. Dublerad luftdensitet betyder i princip att effekten dubbleras förutsatt att det finns tillräckligt med bränsle och att trycket i avgasröret har ökat lika mycket som trycket i insugsröret.

Det är en väldigt grov uppskattning du gör. Vill du ha det mer exakt får du ta hänsyn till temperaturen också. Absoluttemperaturen är omvänt proportionell mot densiteten. 0 °C är 273 Kelvin, så om turbon värmer luften till 273 °C, dvs 2*273 Kelvin blir densiteten(effekten) halverad jämför med vid 0°C.
 
Bearing skrev:
Absoluttryck har vaccum som referens, så 1 bar absoluttryck är ungefär atmosfärstryck - 0 bar laddtryck. Densiteten är proportionell mot absoluttrycket. Dublerad luftdensitet betyder i princip att effekten dubbleras förutsatt att det finns tillräckligt med bränsle och att trycket i avgasröret har ökat lika mycket som trycket i insugsröret.

Det är en väldigt grov uppskattning du gör. Vill du ha det mer exakt får du ta hänsyn till temperaturen också. Absoluttemperaturen är omvänt proportionell mot densiteten. 0 °C är 273 Kelvin, så om turbon värmer luften till 273 °C, dvs 2*273 Kelvin blir densiteten(effekten) halverad jämför med vid 0°C.

aah okej.. visste inte va absoluttryck va förut :rolleyes: bara gissade att det var normal tryck :hihi j oja vet allt de där me tempraturer osv osv.. bara undrade ang laddet...
thx 4 da hjälp! :Bugar
 
Last edited:
Lal.... :corn
 
Bearing skrev:
ursäkta att jag berättade något du redan visste.

VA?? vadå ursäkta at du berättade nått ja visste.. va menar du? :fatta!

quote på mig själv... nu fattar jag.. du missförstog mig.. jag visste verkligen INTE va absoluttryck var förut... ja va inte sarkastisk o försökte va dryg på något sätt :D
 
Last edited:
RF_Racing skrev:
VA?? vadå ursäkta at du berättade nått ja visste.. va menar du? :fatta!
:) Det var en peek. Du skrev att du redan vet allt om temperaturer, då kände jag att jag slösat tid på att skriva det. Bättre att inte kommentera det alls då.
 
Bearing skrev:
:) Det var en peek. Du skrev att du redan vet allt om temperaturer, då kände jag att jag slösat tid på att skriva det. Bättre att inte kommentera det alls då.

jo.. igentligen menade jag att jag vet allt det där om de olika sakerna som spelar in... ex temperatur (stavning :3freak )
 
Bearing skrev:
Det är en väldigt grov uppskattning du gör. Vill du ha det mer exakt får du ta hänsyn till temperaturen också. Absoluttemperaturen är omvänt proportionell mot densiteten. 0 °C är 273 Kelvin, så om turbon värmer luften till 273 °C, dvs 2*273 Kelvin blir densiteten(effekten) halverad jämför med vid 0°C.

Sedan ska man tänka på förbränningsverkningsgraden, du är inne lite på det när du nämner tryckförhållandet över motorn. Men tändläge är också en rätt stor ratt i sammanhanget, samt att man på en turbomotor inte kör med avstämda insugsrör (och sällan avstämda avgasrör) vilket gör att det behövs lite mer laddtryck ändå. Ofta så sätter även andra saker stopp för det önskad ökning av massflödet genom motorn, till exempel att du närmar dig kritisk strömning i kanaler/ventiler/turbinutlopp etc. Då kan du ladda tills ögonen blöder och det händer inget ändå.

Så, precis som Bearing säger, *mycket* grov uppskattning, som är i överkant.

/J
 
RG500-Johannes skrev:


jo.. men det jag menade var att om man ser det som en brasa... då du kan elda 1 liter bensin innan syret tar slut.. om du då tar dubbelt så mycket syre så kan du också elda dubbelt så mycket bränsle = dubbelt med energi :tungan
 
RF_Racing skrev:
dubbelt så mycket bränsle = dubbelt med energi :tungan

Mjo, men en förbränningsmotor har mycket få saker gemensamma med en brasa... Ta till exempel hur mycket maxtrycket varierar med tändläget, i princip samma förbränning oavsett tändläge, men olika mycket expansion ger mycket olika verkningsgrader. Och lika mycket bränsle förbränns i båda fallen.

Så titta dig inte blind på bränslemängden du stoppar in, det finns många andra parametrar som spelar roll.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Mjo, men en förbränningsmotor har mycket få saker gemensamma med en brasa... Ta till exempel hur mycket maxtrycket varierar med tändläget, i princip samma förbränning oavsett tändläge, men olika mycket expansion ger mycket olika verkningsgrader. Och lika mycket bränsle förbränns i båda fallen.

Så titta dig inte blind på bränslemängden du stoppar in, det finns många andra parametrar som spelar roll.

/J

jag får nog söka runt lite innan jag förstår bättre :va

lite ot men vad är det temeratur som motorn ska ha för att det ska gå "bäst"?
jag trodde inte att trycket i sig gjorde skillnad utan endast att det var mer syre som gjorde skillnad :3freak men men.. man ska lära sig nånting nytt varje dag!
 
RF_Racing skrev:
jag trodde inte att trycket i sig gjorde skillnad utan endast att det var mer syre som gjorde skillnad :3freak men men.. man ska lära sig nånting nytt varje dag!

Bränslet som förbränns ger värme, värmen ger trycket, trycket mot kolvens area ger en kraft, kraften ger via hävarmen vevpartiet ett moment och momentet motorn drar runt med en hastighet (varvtal) ger dess effekt. Effekten är vad som driver fordonet framåt.

Men sedan, vad som händer i förbränningsrummet... Ojoj, där finns det en del mysko-pysko. Tryckspåret ger resultatet, men orsakerna, heh...

/J
 
RF_Racing skrev:
lite ot men vad är det temeratur som motorn ska ha för att det ska gå "bäst"?
För högsta tryck mot kolven ska tempen i förbränningsrummet vara så hög som möjligt.
Det får man om kolv o ventiler o topp o cyl leder bort så lite värme som möjligt.
Så t.ex. nån isolerande keramisk beläggning vore bra, ur den synpunkten.
Sen finns det ju lite andra krav på materialen, t.ex. kostnader, hållfasthet o slitstyrka....
Plus att risken för knack/spik/detonation ökar om väggarna är heta.

Om du nu med 'bäst' menade starkast och med motortemp menade temp i förbränningsrummet....
/u
 
+ att när man komprimerar luft så blir den varm , 1liter luft innehåller en viss mängd värme ,om vi nu trycker in 1 liter luft till på samma volym = 2 "liter" luft på en liters volyme = 2 ggr värme (minst) dvs om vi börjar med 20 grader = 2 x 20 grader + "masseringen" av laddaren
DVS ( kompressor ,turbo ) Lr verkningsgrad Adibiatisk= ifrån 30% ( roots ) till 92% (lysholmskruv) turbosarna ligger på 70-80 %

DVS 2 x 20 grader + 2 ggr massage ger en massa grader "ingastemp"redan vi 1 kg laddtryck (14PSI)
många Grader i ingas = täthet (varmluft är lättare än kall(varmluftsballongerflyger) = mindre syre)( därav intresset för InterCooler Lr mellankylare)
Så att säga 0 kg laddtryck=5hk ,1 kg laddtryck=10 hk osv ,,,, räcker inte..

Mao rätt viktigt att bestämma laddtryck ,typ av "laddare" samt bränsle (spikningsbeständighet) till sin motor...
mer åsikter ?
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top