1an och 2ans växel smäller?

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Tjosan

När jag står stilla och ska lägga i 1an så smäller den till och sen hoppar i likadant om jag försöker lägga upp den i 2an är det normalt??? kör jag och lägger i 2an eller 1an så gör det inte så? kopplingen kass ? Växlarna hoppar aldrig ur om jag drar fullt eller om jag motorbromsar eller ngt sånt.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Låter som att kopplingen "draggar" lite - det smådriver och sätter fart på lådan, även fast du har frikopplat. :)

Blir det bättre om du varmkör oljan ordentligt? Har du bytt olja till en tjockare/annan sort nyligen? :)

/J
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Låter som att kopplingen "draggar" lite - det smådriver och sätter fart på lådan, även fast du har frikopplat. :)

Blir det bättre om du varmkör oljan ordentligt? Har du bytt olja till en tjockare/annan sort nyligen? :)

/J

Det kvittar frågan är om det inte nästan är värre när den är varm ?

Är tänkt jag ska byta oljan nu strax ändå för jag vet inte när förra ägaren gjorde det man kan ju aldrig riktigt lita på folk. Vilken olja rekommenderas ? Suzuki GSX-R 750 -02a

...brända/skeva lameller/mellanskivor &/eller jack i kopplingskorgens tänder som hindrar dessa att glida fritt & därmed frikoppla.

Okej? öppna kolla eller vad gäller? jag kan växla normalt när jag kör, kan det vara det ändå?
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Växla "normalt" kan man göra utan koppling med faktiskt. :) Jag tror med på Zoidbergs teori om det nästan blir värre när den är varm.

Men alla osynkade lådor har den där tendensen lite (skrämde en och annan vid rödljus etc när man "lade i" 1:an på doglådan i Imprezan...), frågan är hur hårt det smäller när du lägger i växeln bara... :D

/J
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Men om jag nu ska byta oljan nu ändå så är det väll inte så svårt att ta ut kopplingskorgen och ta sig en kik ?

Du fråga innan om jag bytt till annan olja, snackade med han jag köpte hojen av han har kastat i feltema olja nu.

Bör jag välja en tjockare olja ?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okej? öppna kolla eller vad gäller? jag kan växla normalt när jag kör, kan det vara det ändå?

Felet beror som sagt på att kopplingen inte frikopplar tillräckligt. Om det inte är relaterat till för tjock olje eller för kall motor så måste du kolla upp kopplingen. Endera rör sig inte tryckplattan så lång slaglängd som den ska, då kan det vara feljusterad eller trasig frikopplingsmekanism eller tex luft om det är en hydraulisk koppling. Är kopplingsmekanismen däremot ok så är det troligtvis ngt av de fel som Zoidberg räknat upp. Skeva och blånerade stålskivor tex.

/J
Men om jag nu ska byta oljan nu ändå så är det väll inte så svårt att ta ut kopplingskorgen och ta sig en kik ?

Du fråga innan om jag bytt till annan olja, snackade med han jag köpte hojen av han har kastat i feltema olja nu.

Bör jag välja en tjockare olja ?


Du bör hälla i den olja som föreskrivs i instruktionsboken, häller man i tjockare olja riskerar man just att kopplingen kommer att tjuvdra.
Biltemas helsynt racingolja för hojar brukar funka bra i kopplinger. Men jag vet ju förstås inte om den oljan har rätt viskositet för din hoj.

Om hojen du köpt stått länge. Prova att göra några dragracestarter så att kopplingen blir varm, då kan den fixa sig.

/J
 
Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Måste bara göra ett inlägg i den här tråden efter jag läste vad alla skrev.

Rätta mig om jag har fel, men VILKEN hoj smäller inte ibland när man står stilla och lägger i 1:an!?

Till och med helt nya motorcyklar smäller och har sig när man lägger i 1an.
Har provat några stycken och jag kan inte minnas nån som inte small ibland när man lägger i 1 an. :)
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Har ingen instruktionsbok vart hittar man fakta om detta på nätet?.
Dragracestarter ^^jaa jag får väll prova :p...


Jo jag vet att det brukar smälla men känns som detta är lite värre än vad jag kännt innan på annan hoj.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Måste bara göra ett inlägg i den här tråden efter jag läste vad alla skrev.

Rätta mig om jag har fel, men VILKEN hoj smäller inte ibland när man står stilla och lägger i 1:an!?

Till och med helt nya motorcyklar smäller och har sig när man lägger i 1an.
Har provat några stycken och jag kan inte minnas nån som inte small ibland när man lägger i 1 an. :)

Honda ja! Men inte HD: de går sjukt lätt att lägga i växeln på, man smeker i 1:an barfota och förnimmer högst en kittling! :fakta
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har ingen instruktionsbok vart hittar man fakta om detta på nätet?.
Dragracestarter ^^jaa jag får väll prova :p...


Jo jag vet att det brukar smälla men känns som detta är lite värre än vad jag kännt innan på annan hoj.

Du kan ju se om du kan hitta en manual/mekhandbok att ladda ned på nätet, det finns en sticky-tråd med såna adresser i mekforumet.
Inspektera och mät upp kopplingen enligt boken och byt det som inte är inom tolerens.

En dragracestart är att du slirar iväg med mycket gas.
Det kan få ordning på en koppling som stått länge. Du kan med fördel göra din start på tvåan.

http://www.youtube.com/watch?v=QKsTcjAwgao&feature=related
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Som flera sagt, vilken hoj smäller inte från och till när man försöker lägga i ettan? Om det kärvar när ettan ska i, till exempel vid ett rödljus eller annat då hojen vart i rullning precis innan, testa att rulla hojen en par decimeter frikopplad innan du lägger i ettan. Funkar ibland, eller har funkat för mig i alla fall på en rad hojar. Kan inte tala om för dig varför det funkar, eller varför det kärvar innan man gör det, men något gör i alla fall att ettan kan kärva om man kört och sen stannar till och lägger i friläge.

Jag hade i alla fall inte oroat mig allt för mycket för att det smäller till lite när ettan ska i. Så länge det smäller distinkt och inte skrapar eller annat skit.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
haha Snygg kommentar Jörgen! :mattias Men nu snackar vi symaskiner här tror jag! :D

TS har en gixxer.

Det var lite ironiskt. :gnissla
Vid 0.23 och 1.53 hör du hur min hoj låter när man lägger i växeln :brinnerup

[YOUTUBE-ID]H5wf8iqKAJs[/YOUTUBE-ID]
 

PAX

Hojåkare
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
2007 Suzuki GSX-R1000
Jag hade ett likadant beteende på min fireblade efter att den hade stått en vinter i varmgarage. Det lät som att lådan skulle flyga i bitar när man la i en växel men försvann helt efter att jag kört en längre sväng. Blev helt ok efter det. Antagligen hade lamellerna klibbat ihop och den varma oljan, lite vibrationer under körningen och frekvent juckande med kopplingshandtaget och det räckte för att få lamellerna att släppa.

I en gammal SAAB hade jag ett liknande problem men för den blev det att plocka loss lådan och bända loss lamellen från svänghjulet. Fast det var ju en torrkoppling och det är väl en helt annan historia.
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Jag hade i alla fall inte oroat mig allt för mycket för att det smäller till lite när ettan ska i. Så länge det smäller distinkt och inte skrapar eller annat skit.



Smäller om jag startar från 2an med men ska prova det med rulla lite först vet om att jag behövde göra så när jag hade min KTM. Men där bytte jag kopplingen för det kändes bäst ^^
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top