1999 SV650 går slött nå jävulskt

• Thread starter Thread starter J1
  • Start date Start date

J1

Medlem
Gick med
13 Jun 2012
Hoj
Suzuki SV1000-N 2004
Hej, har en Suzuki SV650S 1999 som går riktigt slött.

Nu är jag helt grön på allt när det kommer till hojar och meka då jag precis påbörjat min mc-karriär.

Hojen i fråga köpte jag för en månad sen, då jag inte har kortet än så har jag bara tvärt prövat hojen på lite kortare sträckor.

Förra säsongen så blev det bara bytt olja + filter, då det var hans dotter som körde hojen så blev det alltså inte kört något.
När jag körde förra helgen så gick den så där dåligt, men efter en liten bit började den smälla nå jävulskt och efter det så gick den som den ska, idag däremot så gick den sådär dåligt hela tiden.

Kan det vara bensinen som jag bör byta? tändstift? skit i förgasare?
Om det kan spela nån roll så har jag även ett missljud, låter som det kommer från en cylinder.
Ett rasslande / knackande ljud ( om man nu kan beskriva det på nått annat sätt).

Hoppas ni är så hjälpa mig hitta en enkel och billig lösning, kändes inte som att jag ville lämna in hojen på verkstad och förlora hela säsongen.

Video på missljudet finns i inlägg #16

Mvh J1

Last edited:
Kolla så att den går på båda cylindrarna ? Brukar var främre cylinder stift/tändkabel ,

Ska under dagen pröva byta ut bensinen samt kolla tändstiftet på båda cylindrarna.

Angående det rasslande ljudet jag hör från motorn så har jag lagt upp ett videoklipp så man hör vad jag menar, spelar ingen roll om jag ligger på tomgången eller om jag kör, hör det vilket fall som helst

Last edited:
SPruta lite försiktigt vatten på respektive avgasrör. Avgör på vattenångan om det ena avgasröret är hetare än det andra. Låter som den går på bara en cyl.
Skruva ur stiften och kolla på den. Är ett rentvättat, sotigt, vitt, eller nått avvikande?

Rengöring förgasare!
Har du möjlighet så gör ett kompprov när stiften är ur.

Mats

Nu går den som den ska! Bytte stift samt bensin, stiftet som satt på den främre cylindern var inte speciellt fräscht, men jävlar så trångt det var där :tungan

Så nu återstår bara det rasslande missljudet jag har.
Någon som har en gissning vad det kan vara? :va

Kan vara spännaren till kamkedjan som börjar vara dålig då kan det rassla lite,
kan även vara att ventilerna behöver justeras, den har ju gått över 5000 mil.

Last edited:
Jo det är ju sant, den har gått rätt långt.
Är det något som man enkelt kan fixa själv eller bör man lämna in den? Ha i åtanke att jag inte är någon höjdare på att skruva.

Är det en big NO NO på att köra om den låter sådär? För jag tror knappast man kan lämna in den nu utan att förlora större delen av säsongen.

Jag lämnade in min förra året för kontroll och justering av ventilspel, då ska även kontroll av spännare ingå, tveksam idag om det gjordes på min dock :( tog bara en dag typ.

Ventillyftarna låter normalt väldigt mycket på SV:n (rasslar och knackar), men det där lät inte helt normalt.
I och för sig gick den inte rent vid tillfället, men jag tyckte det lät lite skumt. Kan nog vara värt att kolla ventilspelet om det är länge sedan den servicen gjordes.

Får tacka alla för hjälpen :)
Om jag hade varit smart hade jag filmat igen idag när den gick som den skulle.
Men det blir att kolla upp ventilspel och spännaren till kamkedjan.

/ J1

Ny film, tack.
Har inte ens kollat den första, men en motor som inte går rent skramlar.
Med lite tur så räcker det med en förgasarsynkning (är det föknasare på sånna?).

Ny film, tack.
Har inte ens kollat den första, men en motor som inte går rent skramlar.
Med lite tur så räcker det med en förgasarsynkning (är det föknasare på sånna?).

Nu har jag filmat på nytt nu när den går som den ska. Får hoppas att kvaliten räcker till för att höra missljudet jag tycks höra :tummenupp Jordå det sitter föknasare på dem.
Ny video på missljudet

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back