1982- Honda cb650sc, oljeläckage från toppen

cbxkillen

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Eslöv
Hoj
honda cb650sc-1982
Hej
Har ett problem med att det läcker lite olja på den övre delen av toppen. Min fråga är det enkelt att byta denna eller man måste riva kamaxel och hela skitet eller man kan bara lyfta av den översta delen utan att göra nåt speciellt.
Cylinder och topp är uppdelade i 3st delar.
Hittar ingen rep-handbok som man kan ladda ner,
Mcn i fråga är en 1982- Honda cb650sc
 
Den översta delen är ventilkåpan och den packningen kan du byta utan att demontera nåt annat än just den.
 
Skulle oxå vilja ha det till att det skulle vara så, men blir lite osäker. Längst uppe på toppen har du lock som man kan plocka bort för att justera ventilerna. Så det ser ut som om man lyfter den översta delen så får man med lyftare och annat. Vill helst inte riva allt.
 
Förtydligade rubriken.
Tips till TS är att sikta på en mekhandbok, lätt att missa viktiga åtdragningsmoment etc annars, när du ska ihop med allt. Men Sportbike kan du lita på.
Passa på att kolla ventilspel om du ska lätta på ventilkåpan.
 
Skulle oxå vilja ha det till att det skulle vara så, men blir lite osäker. Längst uppe på toppen har du lock som man kan plocka bort för att justera ventilerna. Så det ser ut som om man lyfter den översta delen så får man med lyftare och annat. Vill helst inte riva allt.
Då måste vi först bestämma vilken del du menar.
Bild?
 
http://cosky0.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/page06-06.jpg
Om man kollar på denna bild såfår man med sig lyftarna upp. Måste man inte göra massa justeringar då?
Eller det är bara att spänna överdelen på plats igen.
Får ingen bild, men har för mig att kåpa nr 2, alltså den under ventilkåpan innehåller vipparmar och vipparmsaxlar.
Du behöver inte lyfta kammen, men måste precis som Jörgen föreslår, justera ventilspelet när du monterat ihop den.
 
Får ingen bild, men har för mig att kåpa nr 2, alltså den under ventilkåpan innehåller vipparmar och vipparmsaxlar.
Du behöver inte lyfta kammen, men måste precis som Jörgen föreslår, justera ventilspelet när du monterat ihop den.

Så får jag det också, kamsläporna följer med ovandelen med individuella lock för ventiljustering med ställskruv?
Här är bilden.

page06-06.jpg
 
Okej
Då var det ju inte så stort jobb ändå. Och skadar ju inte att ställa ventilerna heller.
Jag bugar och tackar för eran hjälp.
 
Toppen ( :) ) Jörgen, ja det är skruv och mutter.

Ok! Tack
Bilder är bra, fattade inte att det var en SOHC-motor förrän jag såg bilden. Tänkte på DOHC först.

Till TS:

Skruvarna som håller ovandelen är ett bra exempel på sånt som måste dras med rätt schema och moment, lagerlägena för kammen är nämligen line-brotschade när allt är förspännt med det i boken angivna momentet. Så drar man annorlunda så kan geometrin för lagerlägen ändras varvid kammen inte löper som den ska.

Edit: Råkade skriva mitt svar i ditt inlägg först Sportbike. Sorry. Ändrat nu
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top