1981 Suzuki GS450

Det här med förgasare och tröga starter, då efter att hojen stått kallt några dagar.

Förgasarhoj. Använd choken. Vrid då inte på gashandtaget förrän du hör att motorn börjar leva. Hur en hoj går när den är kall är ett icke-problem. Huvudsaken den startar öht. Fullt uppvärmd skall den gå bra och man kan börja felsöka om den inte går bra.
 
Tackar så jättemycket för infon, DieselSwe och Anders. Det låter logiskt. Kranen står redan på "PRI" tror jag (finns bara två lägen) , "Reserv" också men den använder jag bara när jag märker att hojen börjar hulka efter sista bensinen, då vet jag att jag har ett par liter kvar till nästa mack.

Ja, choken använder jag varje morgon när jag ska ha igång hojen till jobbet. Och yes, jag har märkt att man nog inte ska röra gashandtaget alls, då slocknar den bara.

Vad jag brukar göra när min GS450 stått nån vecka, då hjälper inte ens choken, är att gå ut på parkeringsytorna och springa igång den i tvåan, då märker jag att den så småningom börjar hosta igång sig själv. Det är väl för att bensin kommer in i motorn igen.

Jag känner lite skam över att jag bara kör min nya fina KLX, och försummar min GS450. Idag ska jag faktiskt ta ut den på en 'promenad' kring Botkyrka för att lufta den, motion är inte bara bra för människan utan även för hojen! Det sa mamma inget om när jag var liten!
 
Last edited:
Tackar så jättemycket för infon, DieselSwe och Anders. Det låter logiskt. Kranen står redan på "PRI" tror jag (finns bara två lägen) , "Reserv" också men den använder jag bara när jag märker att hojen börjar hulka efter sista bensinen, då vet jag att jag har ett par liter kvar till nästa mack.
*klipp*

Plocka av bensinslangen från kranen och se vad som händer.
I läge PRI ska det alltid komma bensin, så länge det är något kvar i tanken vill säga...

Om du däremot lämnar kranen i PRI när hojen står parkerad så blir troligen problemet det omvända: Alltid öppen bensinkran kan göra att hojen surar ner sig, att det läcker in bensin alltså.
 
eeeh vänta lite. Det sitter en slang från kranen ner till förgasarna. Menar ni att det finns fler slangar? Det där måste titta närmare på.

Och "Om du däremot lämnar kranen i PRI när hojen står parkerad ..." - bör jag sätta kranen på Reserv då?

Och japp, jag har alltid 98 oktanig soppa min tankar, särskillt över vinterhalvåret.

Här är det jag hittade om kranen i manualen för min GS450.
Bränslekranen.JPG

Jag kommer ihåg min konstiga kinesbyggsats "70cc moppe", lämnade jag bensinkranen öppen började det rinna bensin ur förgasaren när jag så lite som rörde vid hojen. Där var jag mycket noga med att stänga kranen när jag parkerat den.

.. OCH jag var nere hos hojen nu och mycket riktigt sitter där två slangar från kranen, en slang mellan dom två förgasarna, och sen en slang till den där underkåpan på vänstra förgasaren.

Kan meddela att den gick igång direkt. Provade göra som sagt här att man inte ska röra gasen, utan bara öppna choken. Nu startar den utan problem fast den varit i kyla ett par dagar.
 
Last edited:
Sålde min GS450 igår. Fick 12250 kr, inkluderade ett par skidhandskar från XXL. Såg på när köparen körde iväg, och jag tänkte; "Fyfan vilken vacker hoj".

Men det var *lite för låg* för mig, och jag har ju min nya Kawa KLX230 nu som jag vill bekanta mig med till 110%. Jag hade gärna haft ett helt harem med hojar, men faktum är att jag måste fokusera.

IMG_8103.JPG
 
Sålde min GS450 igår. Fick 12250 kr, inkluderade ett par skidhandskar från XXL. Såg på när köparen körde iväg, och jag tänkte; "Fyfan vilken vacker hoj".

Men det var *lite för låg* för mig, och jag har ju min nya Kawa KLX230 nu som jag vill bekanta mig med till 110%. Jag hade gärna haft ett helt harem med hojar, men faktum är att jag måste fokusera.

View attachment 457227
Grattis till försäljningen, och ja det är en vacker cykel!:kär
 
Efter lite städning hemma hittade jag dessa bromsbelägg till min gamla GS-450, en hoj jag inte längre har kvar. Så jag skänker dessa till den som behöver.

Helt nya fresha fina, kolla bilden.

Brake pads GS450.JPG

Hämtas eller överlämnas på avstämd plats, t ex på Shell längs E4an Eriksberg/ Norsborg, eller kanske Biltema Alby blir roligare, eller var som helst vi bestämmer en dag det inte regnar. Varsågod.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top