???

SM 570 RR skrev:
Jadu man höjer inte värdet på en hoj för att man renoverat motorn. Inte om man lämnat in gaffeln heller. Så 100 000 spänn hoppas jag är en rejäl felräkning. Speciellt på en hoj som gått över 300 timmar i skog.
Nä isåfall får man väl ta med att man kostat på den 1200 liter soppa också.12000 spänn extra direkt :crash

SM 570 RR skrev:
Jadu man höjer inte värdet på en hoj för att man renoverat motorn. Inte om man lämnat in gaffeln heller. Så 100 000 spänn hoppas jag är en rejäl felräkning. Speciellt på en hoj som gått över 300 timmar i skog.

Kan du förklara vad timantalet har med saken att göra egentligen? Om en hoj har gått 30 eller 1000 timmar är rätt oväsäntligt om den är rätt skött. Sköter man om den är den ju i ny eller åtminstone bra skick hela tiden. Har sett att folk säljer sina efter 25 timmar, detta är för mig ca 3-4 veckors åkande, så det är helt oförståeligt. Skulle själv kunna ljuga och säga att hojen gått 41.5 timme, vem ska kunna kolla det.... En bil som gått 6.000 mil kan vara betydligt sämre än en som gått 25.000 om den är fel skött. Samma gäller hojar, timantal är inget man ska lägga vikt på anser jag.

Kan du också förklara varför man inte kan värdera en påkostad hoj med extra utsrutning högre? Tex med gaffeln... den är modifierad av sveriges bästa fjädringsexpert för x antal tusen. Varför ska man inte kunna ta ut en del av detta när man säljer en hoj. En modifierad WP gaffel är mycket potentiel, ungefär som en standard Öhlins. WP original är helt kass, men modifierad av FC mycket mycket bra. Gaffeln är inte bara inlämnad för service utan för MODIFIERING vilket jag klart och tydligt skrev. Förmodligen ingen i sverige som tävlar med en WP gaffel i original skick...returen är felkonstruerad original. Bli som natt & dag efter modifiering. Men det kostar, och det tycker jag man kan ta ut en del av vid försäljning. Speciellt som den inte gått många timmar efter det.

Att sen delarna som medföljer är värda en massa tusen, är inte det värt någonting tycker du? i så fall får man ta bort de och sälja de privat vilket förmodligen skulle vara mer lönande.

Med 100.00 menade jag hur den är påkostad inklusive delarna. Extra sprillans ny tändkåpa (600:-), fotpinnar (600:-) FP system (ca 5000:-), packningar & bultar (några hundra), 03;ans plast & dekaler (ca 2000:-), regulator (ca 500:-), fyra luftfilter (400:-), 2 oljefilter (100:-) osv osv osv. Räkna in detta med hoj (maknadsvärde 55000-60.000:-), gaffel osv så blir det inte långt ifrån 100.000:-. Eller tycker du man ska skänka alla delar gratis?

Ser man en annons UTAN extra delar för 45.000, tycker du man ska ligga på samma pris med extra delar också? Det är inte bara det som är hoj och som sitter på den som har ett värde utan också allt runtomkring.

Sen angående motorn, är inte detta en stor bonus? Vad köper man helst, en hoj som inte har en motor servad och renoverad eller en som har en helt genomgången för 10 timmar sen? 300 timmar eller inte, det börjar i princip från noll när det mesta i motorn är nytt...likaså mycket annat på hojen.

Som om du ska sälja din hoj för samma pris dom vilken TE570 som helst. Det är ju samma hoj, men din är extra utrustad, som du inte ska få något för...

Kan ta ett exempel:

2 exakt likadana lägenenheter är till salu:

Den ena heter FE 1

Den andre FE 2

FE 1 är helt standard, precis som när den byggdes för några år sen., men de börjar bli dags för service på en del saker. Många mindre grejjer är slitna, men ägaren har inte brytt sig så mycket om detta utan bara bytt det mest akuta. Inga möbler, vitvaror eller andra prylar ingår

FE 2 i sin tur har nya stammar dvs inga direkta renoveringsbehov, nya golv, tvättmaskin, kul & frys, vissa möbler ovs. Det mesta som var slitet är utbytt mot relativt nya grejjer.

Vilket är värderad högst???? Ingen enligt era åsikter eftersom man inte kan ta ut en del av vad man betalat och lagt ner på sitt objekt...

Att man lagt ner pengar på soppa är en löjlig jämförelse eftersom det inte är något den nya ägaren har glädje av och som knappast ökar värdet. Däremot allt man lagt ner på hojen och som sitter kvar bör man få viss betalt för och inte skänka bort. Vi idkar inte välgörenhet för att vi säljer begagnade hojar. Tyvärr är det ett problem att folk nästan skänker bort sina hojar bara för att i ren desperation bli av med dom, mer is i magen skulle inte skada.

Jag säljer min hoj för att gå ner en cc klass, kommer köra husaberg igen. Vore jag missnöjd med husabergs kvalite eller prestanda skulle jag naturligtvis inte köpa en igen.

Last edited:
Krattan skrev:
Ni är inte kloka! Hur kan en -02 nånsin vara värd 65? Man får ju en ny -03 för under 70! Om man begär överpris så är alltid marknaden död!

//Anders
Man får en ny-02 -03 under 70 för att -04 kostar typ 78,det är ju smartas att bli av med -02 -03 innan man tar in och säljer -04!
Men jag har inte överpris på min längre den kostar nu mer 56 prutat och klart,det är ett bra pris!!

//Chris

Krickan4 skrev:
Man får en ny-02 -03 under 70 för att -04 kostar typ 78,det är ju smartas att bli av med -02 -03 innan man tar in och säljer -04!
Men jag har inte överpris på min längre den kostar nu mer 56 prutat och klart,det är ett bra pris!!

//Chris

En 04 kostar runt 82.000:-....

56.000 är för lågt, 60.000 bör du ju kunna få.

Adrian_J skrev:
Kan du förklara vad timantalet har med saken att göra egentligen? Om en hoj har gått 30 eller 1000 timmar är rätt oväsäntligt om den är rätt skött. Sköter man om den är den ju i ny eller åtminstone bra skick hela tiden. Har sett att folk säljer sina efter 25 timmar, detta är för mig ca 3-4 veckors åkande, så det är helt oförståeligt. Skulle själv kunna ljuga och säga att hojen gått 41.5 timme, vem ska kunna kolla det.... En bil som gått 6.000 mil kan vara betydligt sämre än en som gått 25.000 om den är fel skött. Samma gäller hojar, timantal är inget man ska lägga vikt på anser jag.

Kan du också förklara varför man inte kan värdera en påkostad hoj med extra utsrutning högre? Tex med gaffeln... den är modifierad av sveriges bästa fjädringsexpert för x antal tusen. Varför ska man inte kunna ta ut en del av detta när man säljer en hoj. En modifierad WP gaffel är mycket potentiel, ungefär som en standard Öhlins. WP original är helt kass, men modifierad av FC mycket mycket bra. Gaffeln är inte bara inlämnad för service utan för MODIFIERING vilket jag klart och tydligt skrev. Förmodligen ingen i sverige som tävlar med en WP gaffel i original skick...returen är felkonstruerad original. Bli som natt & dag efter modifiering. Men det kostar, och det tycker jag man kan ta ut en del av vid försäljning. Speciellt som den inte gått många timmar efter det.

Att sen delarna som medföljer är värda en massa tusen, är inte det värt någonting tycker du? i så fall får man ta bort de och sälja de privat vilket förmodligen skulle vara mer lönande.

Med 100.00 menade jag hur den är påkostad inklusive delarna. Extra sprillans ny tändkåpa (600:-), fotpinnar (600:-) FP system (ca 5000:-), packningar & bultar (några hundra), 03;ans plast & dekaler (ca 2000:-), regulator (ca 500:-), fyra luftfilter (400:-), 2 oljefilter (100:-) osv osv osv. Räkna in detta med hoj (maknadsvärde 55000-60.000:-), gaffel osv så blir det inte långt ifrån 100.000:-. Eller tycker du man ska skänka alla delar gratis?

Ser man en annons UTAN extra delar för 45.000, tycker du man ska ligga på samma pris med extra delar också? Det är inte bara det som är hoj och som sitter på den som har ett värde utan också allt runtomkring.

Sen angående motorn, är inte detta en stor bonus? Vad köper man helst, en hoj som inte har en motor servad och renoverad eller en som har en helt genomgången för 10 timmar sen? 300 timmar eller inte, det börjar i princip från noll när det mesta i motorn är nytt...likaså mycket annat på hojen.

Som om du ska sälja din hoj för samma pris dom vilken TE570 som helst. Det är ju samma hoj, men din är extra utrustad, som du inte ska få något för...

Kan ta ett exempel:

Den ena heter FE 1

Den andre FE 2

FE 1 är helt standard, precis som när den byggdes för några år sen., men de börjar bli dags för service på en del saker. Många mindre grejjer är slitna, men ägaren har inte brytt sig så mycket om detta utan bara bytt det mest akuta. Inga möbler, vitvaror eller andra prylar ingår

FE 2 i sin tur har nya stammar dvs inga direkta renoveringsbehov, nya golv, tvättmaskin, kul & frys, vissa möbler ovs. Det mesta som var slitet är utbytt mot relativt nya grejjer.

Vilket är värderad högst???? Ingen enligt era åsikter eftersom man inte kan ta ut en del av vad man betalat och lagt ner på sitt objekt...

Att man lagt ner pengar på soppa är en löjlig jämförelse eftersom det inte är något den nya ägaren har glädje av och som knappast ökar värdet. Däremot allt man lagt ner på hojen och som sitter kvar bör man få viss betalt för och inte skänka bort. Vi idkar inte välgörenhet för att vi säljer begagnade hojar. Tyvärr är det ett problem att folk nästan skänker bort sina hojar bara för att i ren desperation bli av med dom, mer is i magen skulle inte skada.

Jag säljer min hoj för att gå ner en cc klass, kommer köra husaberg igen. Vore jag missnöjd med husabergs kvalite eller prestanda skulle jag naturligtvis inte köpa en igen.

En motorcykel är värd EXAKT så mycket som en köpare vill betala, punkt slut.

/Hising

Hur jag än räknar med dom grejor du sagt att du skickar med kommer jag inte upp över 70 lök!?!?!?!? Då har jag inte räknat service och renovering.
Och en skogshoj som gått hårt i skogen 300h är allt annat än ny som du påstår.
Hur i helsicke kommer du upp till 100000:-?!?!??!?!?!?! :confused:

Jag håller med Hising btw!!!!! :tummenupp

Adrian_J skrev:

Kan ta ett exempel:

Den ena heter FE 1

Den andre FE 2

Man kan inte göra som du att jämföra ett rotrenoverat torp med sjötomt och din gamla husabergare . Det är en förbrukningsvara du åker på, inte en gammal sengustaviansk rokokosoffa från 1800-talet . :crash

Marknadsvärde på 55-60 tusen låter väl i vilket fall väl optimistiskt? Dom kostade ju ca 68 tusen ny -02 :fakta

SM 570 RR skrev:
Man kan inte göra som du att jämföra ett rotrenoverat torp med sjötomt och din gamla husabergare . Det är en förbrukningsvara du åker på, inte en gammal sengustaviansk rokokosoffa från 1800-talet . :crash

God damn, kors i taket och nu springer räven över isen... (eller var det en jul-grej?!)

Måste erkänna att för första gången är du och jag helt överens! :tummenupp :öl

Busaberg skrev:
Marknadsvärde på 55-60 tusen låter väl i vilket fall väl optimistiskt? Dom kostade ju ca 68 tusen ny -02 :fakta

Men herregud, ni jämför en standard cykel från fabrik UTAN extra delar med en MODIFIERAD cykel MED extra delar.................... Skiter man i prestanda kanske man inte bryr sig om det modifierade samt extra utrustningen, men skiter man i prestanda vad ska man då med en race maskin till, köpt en Honda XR250 stället.

Jag håller också med Hising, det är därför den säljs för 55.000 och inte mer. Anser den värd mer, men folk vill inte betala så vad kan man göra...

68.900:- är vad en Husa Fe 501-02 i original skick utan extra delar kostade ny :) 55.000 är tex vad MÖR Racing ansåg vara marknadsvärde. Det är också ungefär vad de ligger på hos blocket.se & enduromx.com.

Då är det BARA cykeln i standard skick.

Skickar Husaberg med ett FP system när du köper hojen? 2 extra tändkåpor? Extra regulator? Extra fotpinnar? En hel extra uppsättning plast med dekaler? Packningar? Mängder av bultar? Fyra luftfilter? Två oljefilter? IronMan bakdrev? Extra EMX kedjestyrare? Extra framhjulsdistans? Hasplåt? 2 st kopplings & bromsgrepp i nylon? Osv osv...

68.900 gäller en cykel helt i original utan extra delar, möjligtvis med ryggsäcken (med en dragkedja som håller tre veckor...) som medföljer... Är gaffeln modifierad av FC? Nope. Man får inte en pryl extra vid nyköp så stirra inte blint på priset vad en ny kostar gentemot begagnad utan kolla vad man får med vid ny resp. beg. köp!!!

Skickar man med delar för ett gäng tusenlappar så bör en del av detta kunna tas ut av priset vid försäljning. Annars säljer jag hojen standard förutom FC gaffeln för ca 50.000 och säljer resten av prylarna bredvid...

Vad är det som slits vid 300 skogs timmar? Motor? Jepp. Den är som sagt inlämnad i juni-03. Enligt Olle Ohsson var allt mycket bra skick nu, ej kollat den själv, men gått tio timmar sen dess. Dvs ingenting. Slitdelar? Drev är precis bytta. Vad mer..........

Husaberg FE 501-02 56.000

http://www.enduromx.com/mcs/mcsvd.asp?MCSNr=23137&s=Sök!&Sort=A&Omr=H&Fab=Husaberg&E=1&MX=1&SO=1&Q=1&ps=25&CC=500&H=1&P=1&ts=2&fs=4&str=

hHusaberg FSe650-02 59.900

http://www.enduromx.com/mcs/mcsvd.asp?MCSNr=23157&s=Sök!&Sort=A&Omr=H&Fab=Husaberg&E=1&MX=1&SO=1&Q=1&ps=25&CC=500&H=1&P=1&ts=2&fs=4&str=

Husaberg FE 501-02 56.000

http://www2.blocket.se/view/1350981.htm?l=0

Husaberg FE 501-02 50.000

http://www2.blocket.se/view/1328216.htm?l=0

Husaberg FSe 650-02 63.000

http://www2.blocket.se/view/1275004.htm?l=0

Husaberg FE 501-02 52.500:-

http://www2.blocket.se/view/1300663.htm?l=0

Husaberg FSe-02 60.000

http://www2.blocket.se/view/1320808.htm?l=0

Några prisexempel på vart Husa FE 501 & FSe650 ligger. I snitt ligger krickan4 betydligt under snittpriserna. Min maskin ligger ungefär på samma nivå som hos övriga, men med delar. Så överpris...hmmm.

Det må störa Husqvarna fansen, men Husaberg maskinerna håller ganska anständigt begagnat pris, take it or leave it.

Last edited:
SM 570 RR skrev:

Som vanligt har du inte mycket till svar att komma med...du svarade inte på någon av mina frågor i inlägget. _Tex varför timantal är intressant om allt som slits är bytt, ett lager har inte gått 300 timmar om det precis har bytts osv, varför inte en modifierad gaffel är värd högre än en original osv osv osv...det som hänger med timantalet är reg.nummer & ram.nummer, är det mesta annat bytt, har du cykeln gått si och så många timmar eller är det reg.nummret som gjort?

Antar att du är avundsjuk att Husaberg ligger högre i pris än Husqvarna på begagnat marknaden, inte mycket att göra åt. Tur att ni har Anders Eriksson som dragplåster!

Last edited:
Renoverad hit å dit, efter 300h i skogen har ramen gjort sitt oxå! En härdad ram har ju samma tendenser som en fjäder, den mattas! Cykeln blir svår körd å vill hoppa ur spår när man slår av gasen!

Nä, såna här typer av hojar ska man inte pröjsa mer än 40-45 tusen för när dom är använda ett tag! Å då bör dom vara renoverade innan man köper!

//Anders

Krattan skrev:
Renoverad hit å dit, efter 300h i skogen har ramen gjort sitt oxå! En härdad ram har ju samma tendenser som en fjäder, den mattas! Cykeln blir svår körd å vill hoppa ur spår när man slår av gasen!

Nä, såna här typer av hojar ska man inte pröjsa mer än 40-45 tusen för när dom är använda ett tag! Å då bör dom vara renoverade innan man köper!

//Anders

Har kört med hojar betydligt längre än så utan att jag märkt någon skillnad vare sig i ram, sving eller fjädring. Ska vara riktigt risiga produkter som mattas så fort. 300 eller inte, det är ingenting. Tvivlar ganska mycket när jag ser annonser hit och dit på ett år gammla hojar som använts 15 timmar. Kanske ett par pga skador eller liknande, men att det säljs så många hojar som inte används... ...det är konstigt. Verkar vara ett ofattbart slöseri med pengar om inte annat. 300 timmar blir ca 6 timmar i veckan, det är ju ingenting...

Men men, vi kan i alla fall enas om att en hoj har det värde folk är villiga att betala. Tycker dock inte man ska skänka bort saker och ting som många vill....

Ebbe skrev:
God damn, kors i taket och nu springer räven över isen... (eller var det en jul-grej?!)

Måste erkänna att för första gången är du och jag helt överens! :tummenupp :öl

:tummenupp :bow

Adrian J

Nej, jag är inte avundsjuk.... :crash

Att Anders Eriksson, Eddie Seel med flera är dragplåster åt Husqvarna är ointressant i detta sammanhang.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back