SM 570 RR skrev:
Jadu man höjer inte värdet på en hoj för att man renoverat motorn. Inte om man lämnat in gaffeln heller. Så 100 000 spänn hoppas jag är en rejäl felräkning. Speciellt på en hoj som gått över 300 timmar i skog.
Kan du förklara vad timantalet har med saken att göra egentligen? Om en hoj har gått 30 eller 1000 timmar är rätt oväsäntligt om den är rätt skött. Sköter man om den är den ju i ny eller åtminstone bra skick hela tiden. Har sett att folk säljer sina efter 25 timmar, detta är för mig ca 3-4 veckors åkande, så det är helt oförståeligt. Skulle själv kunna ljuga och säga att hojen gått 41.5 timme, vem ska kunna kolla det.... En bil som gått 6.000 mil kan vara betydligt sämre än en som gått 25.000 om den är fel skött. Samma gäller hojar, timantal är inget man ska lägga vikt på anser jag.
Kan du också förklara varför man inte kan värdera en påkostad hoj med extra utsrutning högre? Tex med gaffeln... den är modifierad av sveriges bästa fjädringsexpert för x antal tusen. Varför ska man inte kunna ta ut en del av detta när man säljer en hoj. En modifierad WP gaffel är mycket potentiel, ungefär som en standard Öhlins. WP original är helt kass, men modifierad av FC mycket mycket bra. Gaffeln är inte bara inlämnad för service utan för MODIFIERING vilket jag klart och tydligt skrev. Förmodligen ingen i sverige som tävlar med en WP gaffel i original skick...returen är felkonstruerad original. Bli som natt & dag efter modifiering. Men det kostar, och det tycker jag man kan ta ut en del av vid försäljning. Speciellt som den inte gått många timmar efter det.
Att sen delarna som medföljer är värda en massa tusen, är inte det värt någonting tycker du? i så fall får man ta bort de och sälja de privat vilket förmodligen skulle vara mer lönande.
Med 100.00 menade jag hur den är påkostad inklusive delarna. Extra sprillans ny tändkåpa (600

, fotpinnar (600

FP system (ca 5000

, packningar & bultar (några hundra), 03;ans plast & dekaler (ca 2000

, regulator (ca 500

, fyra luftfilter (400

, 2 oljefilter (100

osv osv osv. Räkna in detta med hoj (maknadsvärde 55000-60.000

, gaffel osv så blir det inte långt ifrån 100.000:-. Eller tycker du man ska skänka alla delar gratis?
Ser man en annons UTAN extra delar för 45.000, tycker du man ska ligga på samma pris med extra delar också? Det är inte bara det som är hoj och som sitter på den som har ett värde utan också allt runtomkring.
Sen angående motorn, är inte detta en stor bonus? Vad köper man helst, en hoj som inte har en motor servad och renoverad eller en som har en helt genomgången för 10 timmar sen? 300 timmar eller inte, det börjar i princip från noll när det mesta i motorn är nytt...likaså mycket annat på hojen.
Som om du ska sälja din hoj för samma pris dom vilken TE570 som helst. Det är ju samma hoj, men din är extra utrustad, som du inte ska få något för...
Kan ta ett exempel:
2 exakt likadana lägenenheter är till salu:
Den ena heter FE 1
Den andre FE 2
FE 1 är helt standard, precis som när den byggdes för några år sen., men de börjar bli dags för service på en del saker. Många mindre grejjer är slitna, men ägaren har inte brytt sig så mycket om detta utan bara bytt det mest akuta. Inga möbler, vitvaror eller andra prylar ingår
FE 2 i sin tur har nya stammar dvs inga direkta renoveringsbehov, nya golv, tvättmaskin, kul & frys, vissa möbler ovs. Det mesta som var slitet är utbytt mot relativt nya grejjer.
Vilket är värderad högst???? Ingen enligt era åsikter eftersom man inte kan ta ut en del av vad man betalat och lagt ner på sitt objekt...
Att man lagt ner pengar på soppa är en löjlig jämförelse eftersom det inte är något den nya ägaren har glädje av och som knappast ökar värdet. Däremot allt man lagt ner på hojen och som sitter kvar bör man få viss betalt för och inte skänka bort. Vi idkar inte välgörenhet för att vi säljer begagnade hojar. Tyvärr är det ett problem att folk nästan skänker bort sina hojar bara för att i ren desperation bli av med dom, mer is i magen skulle inte skada.
Jag säljer min hoj för att gå ner en cc klass, kommer köra husaberg igen. Vore jag missnöjd med husabergs kvalite eller prestanda skulle jag naturligtvis inte köpa en igen.