190 på zx6r 00a?

SpykeR1

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Hoj
ingen nu
Någon som VET om jag får på ett 190 däck på min ninja 00a.. nån som vet säkert? om kedjan inte tar i eller dyl? :va

Jag skulle tro att det inte är något problem och montera en 190-däck bak. Kompisen har det på sin cbr600f '99:a.

Det är bara att montera och köra :yoparty

Dioxin skrev:
Jag skulle tro att det inte är något problem och montera en 190-däck bak. Kompisen har det på sin cbr600f '99:a.

Det är bara att montera och köra :yoparty

Och jag har en kompis som har en v10 i sin lastbil, det är en 99, så jag tänkte montera det i min mc, det är oxo en 99....

Det skiljer en hel del mellan olika hojar, bara för att det går på en cbr600 99'a så behöver det inte passa på en hoj från en annan tillverkare... :rolleyes:

Men varför ska du ha posördäck på?
Den kommer svänga mycket saktare och ha sämre grepp i kurvor med 190 gämfört med
ett 180!

ReDan skrev:
Men varför ska du ha posördäck på?
Den kommer svänga mycket saktare och ha sämre grepp i kurvor med 190 gämfört med
ett 180!

Svänga mycket sämre är väl ändå en överdrift va?!?! Jag märkte ingen större skillnad, visst finns den men inte så man störs av de! Alla nya litershojar har ju 190....och jag har sett flera sånna svänga rätt rejält! :rolleyes:

190

Krippa: En dodge Viper har en stor motor och går fort, tror du din hoj går fortare med samma motor? Den ENDA fördelen (?) med 190 bak på din hoj ä utseendet. I övrigt får du sämre fäste och sämre kurvtagning. Detta beror dels på att chassiet inte är byggt för det men främst på att din fälg är för smal. Min erfarenhet är dessutom att de flesta hojar som har ett 190 bak mår bättre av ett 180 eftersom de då blir än mer lättstyrda.

Det fräckare utseendet kommer förstöras av de gigantiska kycklingränderna på sidorna. Fast det är bara min åsikt dårå.

Fast det blir ju lite säkrare .... Effektförlusten blir högre.
Kul med folk som bänkar/mappar/dynojettar & sedan slänger på ett impdäck som plockar bort det lilla x-tra man fick ut. Jag är iofs lättroad.

Last edited:
Inge vidare på en 5 1/2" fälg med 190 däck. för att klinscharna kommer längre in mot centrum och deformerar slitytan så att hojen uppför sig konstigt i svängarna (Hojen vill trilla inåt när man lägger hojen förbi deformationen som blir på däcket) Dessutom går stora k***r tungt :hihi

lupus skrev:
Fast det blir ju lite säkrare .... Effektförlusten blir högre.
Kul med folk som bänkar/mappar/dynojettar & sedan slänger på ett impdäck som plockar bort det lilla x-tra man fick ut. Jag är iofs lättroad.
ja man kan väll säga att breda däck är till för att få ner effekten i marken, men inte kanske den effekt som finns i r6an :D :corn

ething skrev:
Krippa: En dodge Viper har en stor motor och går fort, tror du din hoj går fortare med samma motor? Den ENDA fördelen (?) med 190 bak på din hoj ä utseendet. I övrigt får du sämre fäste och sämre kurvtagning. Detta beror dels på att chassiet inte är byggt för det men främst på att din fälg är för smal. Min erfarenhet är dessutom att de flesta hojar som har ett 190 bak mår bättre av ett 180 eftersom de då blir än mer lättstyrda.

Eee....va? Om du frågar ifall min hoj går fortare med 500 häst än med 152, så är mitt svar JA den går fortare med en vipersnurra. Dessutom sa jag att de är skillnad mellan 180 och 190, MEN att den på gata är såpass liten så de finns ingen anledning att sätta dit ett smalare däck, som ju faktiskt inte är lika snyggt!!

Krippa skrev:
Eee....va? Om du frågar ifall min hoj går fortare med 500 häst än med 152, så är mitt svar JA den går fortare med en vipersnurra. Dessutom sa jag att de är skillnad mellan 180 och 190, MEN att den på gata är såpass liten så de finns ingen anledning att sätta dit ett smalare däck, som ju faktiskt inte är lika snyggt!!

En sporthoj med lastbilsmotor kommer att gå av på mitten, om den ens får plats, och därmed bara gå fort om man kastar ut den för ett stup...

Varför är det ett sånt evig tjat om vad som är snyggt?! Ska ni inte börja åka utan hjälm också, så ni inte skadar frissan? :dummer

Hoztic skrev:
En sporthoj med lastbilsmotor kommer att gå av på mitten, om den ens får plats, och därmed bara gå fort om man kastar ut den för ett stup...

Varför är det ett sånt evig tjat om vad som är snyggt?! Ska ni inte börja åka utan hjälm också, så ni inte skadar frissan? :dummer

Herregud, nu snacka vi inte om de va möjligt att trycka in en V10:a i en hoj. Utan jag försökte bara ge svar på hans otroligt underliga fråga! :va :3freak

Varför skulle man inte vilja ha en snygg hoj?? Och din sista kommentar va ju rejält mogen! :kocko :kocko

Enklaste svaret är, Nej, det går inte.
Är hojen gjord för 180 däck, så är gaffelvinkel, försprång, tyngdpunk osv annpassat för det. Och framför allt, fälgbredd.
Men fullt troligt går det att knöka dit ett bredare däck. Men det ser för jävligt ut, som en fet korv, den svänger sämre och risken för överaskande wobbel är mycket större.

TL1000S var väldigt lömska från fabrik. Med smalare däck så vart det bättre.

Om du nu vill att det ska "se" bra ut så är det rätt däck på rätt fälg som ger resultat.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda