190 eller 180?

SOULFLY

PRIMUS ACIES
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R1 knäckt på mitten
Tycker att det går åt för mycket däck när jag kör på Gotland Ring med mina Dunlop 208 GP och Bridgestone Bt 001 med 180 i bredd.
Bytte förra tisdagen till ett sporttouringdäck på 190 och med hårdare gummiblandning och tyckte det gick lika snabbt.
Visst fick jag jobba mer med hojen i kurvorna men samtidigt tyckte jag att jag fick ett jämnare tempo och väl så mycket grepp ut ur kurvorna.

Tänkte jag skulle testa Supercorsa 180 med hårdaste gummiblandningen nästa vecka men förlorar jag mycket grepp med hänsyn till att med 190 har jag mer "gummi" i marken jämfört med 180?
 
Frågan är om det inte är bättre kurvgrepp i 180-däcket än 190-däcket.
Det har ju stötts och blötts ett antal gånger och en del förare föredrar 180-däck just för att hojen blir mer lättsvängd och går att lägga ner mera.
 
SOULFLY skrev:
Tycker att det går åt för mycket däck när jag kör på Gotland Ring med mina Dunlop 208 GP och Bridgestone Bt 001 med 180 i bredd.
Bytte förra tisdagen till ett sporttouringdäck på 190 och med hårdare gummiblandning och tyckte det gick lika snabbt.
Visst fick jag jobba mer med hojen i kurvorna men samtidigt tyckte jag att jag fick ett jämnare tempo och väl så mycket grepp ut ur kurvorna.

Tänkte jag skulle testa Supercorsa 180 med hårdaste gummiblandningen nästa vecka men förlorar jag mycket grepp med hänsyn till att med 190 har jag mer "gummi" i marken jämfört med 180?

Du ska nog inte fästa så stor uppmärksamhet kring den eventuella skillnaden mellan 180 och 190 på en YZF-R1. Större skillnad lär det vara mellan olika däck och deras uppbyggnad. Läs tester och satsa på något som passar dina behov.

Varför kör du med sporttouringdäck på bana? :va
 
SOULFLY skrev:
Tycker att det går åt för mycket däck när jag kör på Gotland Ring med mina Dunlop 208 GP

Fan du brände ditt gp däck helt åt helvete förra tisdagen på ringen eller hur?

Jag var där med ett vitt ställ och en gul blade. Ditt bakdäck var fan det sjukaste jag sett. :confused:
 
SOULFLY. Hur gick det för han, guten, som ramlade med cbr 1000? gick det bra?
 
Om en hoj äter upp ett bakdäck så som det verkar ha gjort i SOULFLYs fall är med all sannolikhet boven i dramat en felinställd fjädring och inte däckbredden.
Släpp upp returdämpningen ordentligt.
 
SOULFLY skrev:
Bytte förra tisdagen till ett sporttouringdäck på 190 och med hårdare gummiblandning och tyckte det gick lika snabbt.
Visst fick jag jobba mer med hojen i kurvorna men samtidigt tyckte jag att jag fick ett jämnare tempo och väl så mycket grepp ut ur kurvorna.


du kör för långsamt. :mattias
 
När jag hade min spetta så provade jag med rennsport medium 180 bak. Gick bra till det började gå lite fortare, verkade som om jag hade för lite gummi backan back. Hojen sladdade friskt vid kraftiga nerlägg. Bytte till 190 och det blev mycket bättre! Kan säkert vara så att tillverkarna i vissa fall sätter på 190 bakdäck bara för att det är fräck, men i spettans fall så tror jag det var en säkerhets sak.
 
Runken skrev:
SOULFLY. Hur gick det för han, guten, som ramlade med cbr 1000? gick det bra?


Jodå han lever...Han är sjukskriven i en månad lite drygt...Armen , knäet och axeln är paj...
 
Goodstuff skrev:
Om en hoj äter upp ett bakdäck så som det verkar ha gjort i SOULFLYs fall är med all sannolikhet boven i dramat en felinställd fjädring och inte däckbredden.
Släpp upp returdämpningen ordentligt.

Trodde också det först och ringde till Öhlins eftersom jag har en Öhlinare bak men det visade sig att det endast skiljde två snäpp på returen...
 
Nyteknik skrev:
Du ska nog inte fästa så stor uppmärksamhet kring den eventuella skillnaden mellan 180 och 190 på en YZF-R1. Större skillnad lär det vara mellan olika däck och deras uppbyggnad. Läs tester och satsa på något som passar dina behov.

Varför kör du med sporttouringdäck på bana? :va

Ett ord...Pengar...Hade inga pengar och ett sporttouringdäck liggande i förrådet...Det gick dock förvånadsvärt bra med backelit bak :/
 
SOULFLY skrev:
200 of course :D
rear_b.jpg
 
Last edited:
Som sagt detta har diskuterats tidigare, men om man har ett 180 däck på 6 tums fälg så "trycker" man ut däcket och det får inte samma runda profil längre vilket innebär att man inte kan lägga ner lika mkt som med ett 190, innan man når kanten.
Testa och klipp en mall i papp tex så ser du skillnaden.
Jag hörde på Åsen i helgen att många gått över till 190, det borde faktiskt vara så att med ett 190 på 5,5 tum så får man mer däcksyta att lägga ner vid riktigt djupa nedlägg.
 
Jag skickade på ett 200 på min Gixxer 1000 -03, blev inte speciellt bra, blev trög i kurvorna å vandrade rätt mycket i sidled när man körde lite saktare på spåriga vägar odyl. Men det e bra poserfaktor :D

Så 190 eller 180 känns betydligt roligare på den hojen i varje fall!
 
Gixxer 1000 skrev:
Som sagt detta har diskuterats tidigare, men om man har ett 180 däck på 6 tums fälg så "trycker" man ut däcket och det får inte samma runda profil längre vilket innebär att man inte kan lägga ner lika mkt som med ett 190, innan man når kanten.
Testa och klipp en mall i papp tex så ser du skillnaden.
Jag hörde på Åsen i helgen att många gått över till 190, det borde faktiskt vara så att med ett 190 på 5,5 tum så får man mer däcksyta att lägga ner vid riktigt djupa nedlägg.

Som sagt...Precis som i sagan så är det i verkligheten...
Man kan inte äta av kakan och samtidigt ha den kvar...
Om man vill ha mycket gummi i backen så får man väl jobba lite mer med 190 och om man vill ha lite smidigare men med lite mindre grepp så får man satsa på 180... :brinnerup
 
Gotland Ring är inte som andra banor... Jag körde där i tisdags, GRYMT kul bana (Sveriges bästa!) men med ett däckslitage som inte liknar något annat! Däcken får inte upp temperaturen, framdäcket ser ut som nytt men bakdäcket tar helt slut speciellt på högersidan. Det är två kurvor man tar på tvåan med mycket neddlägg som förmodligen är boven bakom slitaget. Vi släppte på returen bak men det blev inte bättre för det så det är nog beläggningen i kombination med att det är knepigt att få upp temperaturen på 3200 m slingan som ger det annorlunda däckslitaget.
Rekommenderar banan å det grövsta för er som ännu inte varit där. När den långa slingan blir klar så är det nästan läge att flytta dit...
 
Har också kört där med samma erfarenhet, hur kul som helst men de där två högerböjarna åt upp mitt bakdäck... fick börja ta det lugnt i dem redan efter andra passet. Hoppas de fixar dit lite grejer så man kan vända däcken och köra ner andra sidan med sen. Har ju inte hur mycket pengar som helst att lägga på däck..
 
Dunlop har ju släppt D208 GP-A 190/60

profilen hos ett 180, men med 190bredd. Testa och se om du tycker om det. Jag tycker bara gott om det.

//jaG
 
SOULFLY skrev:
Trodde också det först och ringde till Öhlins eftersom jag har en Öhlinare bak men det visade sig att det endast skiljde två snäpp på returen...
Man kan inte jämföra nån sorts "standardinställning" med en riktig grundinställning. Skiljer 2 klick från vad? Öhlins har inte svaret på hur din dämpare ska ställas in! Det finns för många okända variabler för att dom ska kunna veta det. Saker som påverkar dämpningsinställning: vikt, geometri på hojen, hårdhet på fjädern, tjocklek på oljan, när dämparen servades senast, förarens tempo, körstil, däckmärke,.......

Kan lägga till lite, men du fattar nog vad jag menar. Ta dej tid nästa gång du kör på bana och känn efter hur hojen beter sej, testa sedan att ändra en sak i taget, ganska snart kommer du att märka skillnad på rätt eller fel. Glöm ej att dokumentera allt du gör så att du inte skruvar bort dej helt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top