190 däck på fälg för 180 går det?

Det beror på vilken fälgbredd Du har, men det går att klämma på ett för brett däck även på en fälg som är gjord för max 180 däck. Jag har så på min då det var lite akut och däckverkstan inte hade något annat hemma.

Jag fick därför ett 190/50 istället för 180/55. Vad jag hört så får man en lite annurlunda profil på däcket och om jag inte har helt fel så kan det påverka greppet i kurvor med mycket nerlägg.

Jag själv är väldigt intresserad av exakt hur mycket det påverkar då jag också har fel, så om någon vet mer så vore det väldigt intressant att höra.

Lite ot. men ändå relaterat är om det går att byta fälg till en bredare istället så att man får rätt fälg till rätt däck. Jag har gott om plats i svingen så ett bredare däck går på, men frågan är om fälgarna har samma bredd där axeln går igenom?

MVH

/Leo
 
Det beror på vilken fälgbredd Du har, men det går att klämma på ett för brett däck även på en fälg som är gjord för max 180 däck. Jag har så på min då det var lite akut och däckverkstan inte hade något annat hemma.

Jag fick därför ett 190/50 istället för 180/55. Vad jag hört så får man en lite annurlunda profil på däcket och om jag inte har helt fel så kan det påverka greppet i kurvor med mycket nerlägg.

Jag själv är väldigt intresserad av exakt hur mycket det påverkar då jag också har fel, så om någon vet mer så vore det väldigt intressant att höra.

Lite ot. men ändå relaterat är om det går att byta fälg till en bredare istället så att man får rätt fälg till rätt däck. Jag har gott om plats i svingen så ett bredare däck går på, men frågan är om fälgarna har samma bredd där axeln går igenom?

MVH

/Leo

Har för mig att jag läst att det är 5,5 tum om det kan stämma :va

Har inte nya 1098:an 5,5 tum med ett 190 däck?
 
Det går utmärkt att åka med 190 bak på samtliga moderna sporthojsfälgar men där finns absolut ingen annan anledning än för posering.
 
det går fint med ett 190 däck, där det suttit ett 180, men som sagt du kommer inte känna någon skillnad på väghållningen.

stefan
 
Klart att det går, men kan någon av dom som har skrivit ett inlägg här berätta konsekvenserna av att ha ett bredare däck än vad fälgen är gjord för :va
 
Klart att det går, men kan någon av dom som har skrivit ett inlägg här berätta konsekvenserna av att ha ett bredare däck än vad fälgen är gjord för :va

Fälgen är inte för smal för däcket, rekommenderad fälgbredd uppfylls även med ett 190 däck så rekommendationsmässigt är det fine.

Fast sen så innebär ett bredare däck att man får en annan profil och att cykeln blir lite mer tung att få omkull. Det finns en anledning till att om man vanligtvis racear med 180 och när man kör med 190 så är det en annan profil än gatdäcken.
 
Tvärtom? Jag har blivit tillsagd att sätta på 180 däck ist för mina std 190, skulle bli mer kvickstyrd. Låter ju logiskt men hur är det i verkligheten, ni som vet? E det en bra idé, säkert osv?
 
När jag köpte min R6:a satt det ett 200 däck på! Fasen vad trögt det var att svänga! Bytte ganska fort till 180!
 
Som några redan har antytt så spelar däcksprofilen roll... Inte bara bredden. Så troligtvis kan man få ungefär samma känsla på hojen med ett "plant" 180-däck som med ett "toppigare" 190-däck.
 
när jag var liten så tyckte jag att den som hade bredaste däcken var tuffast...det ledde till att jag satte på åt h-vete för breda däck på min suzuki. När den stod parkerad vid korvmojen såg det skittuft ut men då jag skulle försöka svänga var det som att brottas med en sumo...körglädjen försvann totalt och cykeln gick bara någorlunda bra rakt fram...

bytte ganska snabbt tillbaka till smalare däck...
 
Det var som f_n va detta ämne var intressant :tummenupp
Kan inte hjälpa det men de är för j_vla snyggt med en
fet sula!
Tips på däck åt det toppigare hållet.
Kör nu med pilot power 2ct
 
Det var som f_n va detta ämne var intressant :tummenupp
Kan inte hjälpa det men de är för j_vla snyggt med en
fet sula!
Tips på däck åt det toppigare hållet.
Kör nu med pilot power 2ct

Alla gatdäck har i princip samma profil så skall du tvunget göra din moppe mer trögstyrd kan du välja och vraka efter egen preferens. När det sen kommer till att åka med Michelin Pilot Power 2ct på gata monterat på en rätt touringmässig moppe så är det vansinne.
Däcket är i princip ett renodlat racedäck och där finns däck med längre hållbarhet och bättre grepp vid gatbruk. De väldigt raceinspirerade däck som släpps på marknaden idag ger inget vidare grepp då det inte uppnår arbetstemp något man inte gör på gata.
 
Alla gatdäck har i princip samma profil så skall du tvunget göra din moppe mer trögstyrd kan du välja och vraka efter egen preferens. När det sen kommer till att åka med Michelin Pilot Power 2ct på gata monterat på en rätt touringmässig moppe så är det vansinne.
Däcket är i princip ett renodlat racedäck och där finns däck med längre hållbarhet och bättre grepp vid gatbruk. De väldigt raceinspirerade däck som släpps på marknaden idag ger inget vidare grepp då det inte uppnår arbetstemp något man inte gör på gata.

(När det sen kommer till att åka med Michelin Pilot Power 2ct på gata monterat på en rätt touringmässig moppe så är det vansinne.)

Beror på hur snål man är! :tungan
 
(När det sen kommer till att åka med Michelin Pilot Power 2ct på gata monterat på en rätt touringmässig moppe så är det vansinne.)

Beror på hur snål man är! :tungan

Jag ser inte var ekonomi kommer in i det hela?

Även om däcket är jättemjukt och slits ut på nolltid då det är ett racedäckså ger det inte bättre grepp om det inte når arbetstemp vilket det inte gör vid gatkörning....

Du får halvhyggligt grepp och värdelös livslängd.....

Köp ett däck avsett för gatbruk och få bättre grepp OCH bättre livslängd.
 
Eeehh!! :va

Samtliga!! :va

För att ett 190/50-17 däck skall sitta som det ska så krävs det en minimum fälgbredd på 6" och inget annat!!

Men visst kan man montera ett 190/50-17 på en 5.5" fälg men att sen påstå att det är bra är en annan sak!!

/Fürstenhoff.


Finns ett antal rr-förare som kör med 5,5" fälg och 190/55 alt 190/60 samt 195/65 däck.
 
Jag ser inte var ekonomi kommer in i det hela?

Även om däcket är jättemjukt och slits ut på nolltid då det är ett racedäckså ger det inte bättre grepp om det inte når arbetstemp vilket det inte gör vid gatkörning....

Du får halvhyggligt grepp och värdelös livslängd.....

Köp ett däck avsett för gatbruk och få bättre grepp OCH bättre livslängd.

Jo ja vet.
Har bara så tråkigt på jobbet nu och det är bra väder ute :huvet
Sitter därför o skriver lite skit :)
Har fått ett 190 däck billigt där av frågan om det skulle funka.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top