Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
-Mindre hanterbarhet när du kör fullt ut på bana. Dock ingenting du noterar vid vanlig vägkörning.
Om du har ett 180 däck som std och kränger på ett 190 så blir formen på däcket rundare det kan i vissa fall påverka negativt och ibland possitivt beroende på däcktyp , original fälgbredd mm.
Det handlar om rundningen på däcket. Ett bredare däck har normalt en lite flackare profil, vilket gör att cykeln blir lite mer motvillig att lägga ner, så den känns lite lika rapp i kurvorna.Varför blir det mindre hanterbart på bana? Är det ej bättre "grepp" med bredare däck på bana?
Kanske en dum fråga men vet man ej måste man fråga![]()
Det handlar om rundningen på däcket. Ett bredare däck har normalt en lite flackare profil, vilket gör att cykeln blir lite mer motvillig att lägga ner, så den känns lite lika rapp i kurvorna.
Ett bredare däck kan dessutom faktiskt ge mindre gummi i asfalten vid kraftiga nedlägg, dvs när man som mest behöver det, eftersom lutningen på gummit längst ut inte är lika brant. Man är liksom på väg utanför kanten på slitbanan.
Det gör det förstås också, och egentligen är siffran efter bredden intressantare när det gäller lutningen på däcket. Vanliga mått är 190/50 och 180/55, vilket gör 180 lite brantare vid samma däckstyp. Vissa modeller finns även i 190/55, men då ökar också ytterdiametern på däcket.Då borde det finnas bredare däck som är mer eller mindre anpassat till bana? Eller däck där profilen är rundare för att undvika att "vingla" på kanten då?
+Snyggare
+fetare
+fler pluspoäng vid korvmojen
-Mindre hanterbarhet när du kör fullt ut på bana. Dock ingenting du noterar vid vanlig vägkörning.
-Dyrare däck
-Fetare/bredare Chiken Stripes på däcksidorna
Det låter märkligt, så ska det inte vara.Förvisso bara kört med ett Racetec K1 bak som 180 en vända på gelleråsen och det var en hemsk upplevelse...
Det låter märkligt, så ska det inte vara.Jag har kört upp ett antal sådana, och tycker de är otroligt stabila att köra bana med.
Nu har jag en rsv mille och inte blade men jag märker stor skilnad på 180 och 190 vid vägkörning....hojen blir så mycket lätt svängd med 180 och då jämför jag med samma typ av däck Z6 180 mot Z6 190. Hojen blir helt klart roligare med 180 ivarjefall på kurviga vägar![]()
Ett 180 på en 190:s fälg då, medför det några + eller minus? Speciellt vid bankörning då. Har massa med 180:s kvar från min R6:a...
|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|