190-däck istället för 180-däck

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Tänkte köra med ett K2 slicks, 190-däck istället för 180-däck pa en GSXR600 -05:a.
Anledningen är att jag har det hemma samt enkelt (lat) att bara köpa en storlek till fler hojar.

Vad blir skillnaden i känsla, uppträdande och funktion?
Är det till och med att inte rekommendera?

Nja nog blir hojen lite mer trög att hantera men vissa märker ingen skillnad. Ska du bara köra på hobbynivå så prova, sådan enorm skillnad tycker inte jag att det är.

Ok, inte att rekommendera alltsa.
Tillhör det vanligheterna trots rekommendation att rookie:sar el banakare ända använder bredare däck av nan anledning?

Är da anledningen till 190-däck pa 1000-kubikare att fa mer gummi i backen pga effekten?
Och detta behövs inte för en 600:a?

Hur bredär en fälg för 190-däck?

Hhhmm...

Skulle inte rekomendera detta av 2 orsaker:

*För det första så har du en 5.5" fälg vilket har en rekomenderad max bredd på däcket som är 180/55-17!!

*För det andra så gör du moppen klart mer trögstyrd vilket genererar klart sämre varvtider på en bana!!

/Fürstenhoff.

ööö på min gixxer 96a så skall det vara 190 enligt spec. vet ej hur bred fälgen är. Vet att många väljer 180 för att få den mer lättstyrd.
Jag körde på 180 en gång men efter att kört in mig på 190 "känslan" så vart det bara ovant. Sedan inbillade jag mig aningens sämre grepp men det är troligtvis bara psykologiskt ;)

Personligen tror jag det beror en del på vad du har för åkstil och om du tycker den kommer bli för trögstyrd.

Sedan om fälgen inte är anpassad till det låter ju mindre bra men det har jag ingen info på.

Ok, inte att rekommendera alltsa.
Tillhör det vanligheterna trots rekommendation att rookie:sar el banakare ända använder bredare däck av nan anledning?

Är da anledningen till 190-däck pa 1000-kubikare att fa mer gummi i backen pga effekten?
Och detta behövs inte för en 600:a?

Hur bredär en fälg för 190-däck?

Finns 190-däck för 5,5 tums fälgar med.

Rekommenderad fäljbredd till 180/55 R17 är 5.5 tum och 190/50 R17 6.0 tum; MEN, det går att köra med 5, 5.5, 6 tums fäljar på ett 180/55 och 5.5, 6, 6.25 på ett 190/50.

Jag tycker du ska köpa och prova 190 bak och komma fram till egna slutsatser. Det är sant att hojen blir aningen trögstyrd, men vissa förare föredrar det faktiskt (speciellt om man är storväxt).
Det är lite som att köpa en motorcykel man aldrig kört. Enda sättet att verkligenveta hur det känns är att prova!

Lycka till!

Mvh

Dom här killarna på olika företag som bygger motorcyklar, fälgar och däck. Och har det som yrke. Och även alla dom testförare som testar alla grejjerna, har säkert fel. Specifikationerna för vilka fälgar och däck en motorcykel ska ha, är nog bara rekomendationer och är inget att bry sig om.

Om du kommer på att du vill ha en annan dimension, så har du nog mycket bättre koll än vad dom har. Kör på din egna känsla för vad du tycker är skönt i stället.

Sitter 190 bak på min Yamma, ska vara 180 egentligen men förra ägaren satte på 190. Efter rekomendationer från en polare som är mc-mekaniker, så lägger jag på ett 180 när det är dags att byta, hoppas dock att den dagen aldrig kommer, är så jäkla dyrt med däck:huvet :)

Nån som har länk till det där tyska företaget, reivfersvand eller något hette det, eller finns det däck billigare någon annanstans? I Sverige?

Dom här killarna på olika företag som bygger motorcyklar, fälgar och däck. Och har det som yrke. Och även alla dom testförare som testar alla grejjerna, har säkert fel. Specifikationerna för vilka fälgar och däck en motorcykel ska ha, är nog bara rekomendationer och är inget att bry sig om.

Om du kommer på att du vill ha en annan dimension, så har du nog mycket bättre koll än vad dom har. Kör på din egna känsla för vad du tycker är skönt i stället.

Äh, men vad onödigt dryg du är (om jag inte helt missförstått). Det går fint att åka 190 på en 600. Är ju inte så att det blir fullständig katastrof. Om nu killen har sådana däck redan hemma och vill bespara sig lite besvär så är det väl en befogad fråga som borde bemötas med vettiga svar.

Jag har kört både 180 och 190 på olika hojar och på både 5.5 och 6" fälgar, och även om det känns skillnad så fungerar det fint oavsett. Så kör du på 190 om det blir smidigt,!

Sitter 190 bak på min Yamma, ska vara 180 egentligen men förra ägaren satte på 190. Efter rekomendationer från en polare som är mc-mekaniker, så lägger jag på ett 180 när det är dags att byta, hoppas dock att den dagen aldrig kommer, är så jäkla dyrt med däck:huvet :)

Nån som har länk till det där tyska företaget, reivfersvand eller något hette det, eller finns det däck billigare någon annanstans? I Sverige?

Kan ju köpa bättre begagnade rejsdäck av mig eller nån annan rejsförare för en liten slant.

Last edited:
Jag tror man kan säga att breda däck i sig inte är något eftersträvansvärt. Ju bredare däcket är, desto mer förändras motorcykelns geometri ju mer du lägger ner. Men som vissa redan tipsat om kan du alltid prova, och tycker du det funkar OK så är det bara att tuta och köra. Man kan dock vara ganska säker på att hela motorcykeln är optimerad att fungera så bra som möjligt med sin originaldimension så rimligtvis bör inte 190 vara bättre. Men kanske good enough för dig.

:huvet
Äh, men vad onödigt dryg du är (om jag inte helt missförstått). Det går fint att åka 190 på en 600. Är ju inte så att det blir fullständig katastrof. Om nu killen har sådana däck redan hemma och vill bespara sig lite besvär så är det väl en befogad fråga som borde bemötas med vettiga svar.

Jag har kört både 180 och 190 på olika hojar och på både 5.5 och 6" fälgar, och även om det känns skillnad så fungerar det fint oavsett. Så kör du på 190 om det blir smidigt,!

Kan ju köpa bättre begagnade rejsdäck av mig eller nån annan rejsförare för en liten slant.

Och när blev det olagligt att vara sarkastisk och dryg :D
Då får ju jag aldrig skriva något :huvet

Menade inget illa med mitt inlägg. Vill man köra med ett fetare bakdäck för att man tycker att det är snyggt eller som i det här fallet, för att man har 190 däck liggandes så kan man ju göra det av dom anledningarna. Men fortfarande så är varken hojjen eller 5.5" fälgen bygd för att köras med 190 däck. Jag vet att det går att göra det. Men det blir inte bättre av det, snarare bara sämre. Dessutom är 190 däck dyrare än 180.

Lysande. :tummenupp
Tack for svaret.
Blir att forsoka bzta till mig ett 180-dack och gar inte det testar jag helt enkelt att kora pa det jag har liggande....

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...