190 däck bak istället för 180

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Skall köpa nytt bakdäck till min zx9a och undrar vad skillnaden blir från ett 180 däck till ett 190? Vad blir skillnaden i beteende på hojjen?

blir lättare å lägga hojen i kurvorna! ska med kränga på ett nytt, kör med 190 idag men det blir 180 nu.

Lorge skrev:
2151173 Skall köpa nytt bakdäck till min zx9a och undrar vad skillnaden blir från ett 180 däck till ett 190? Vad blir skillnaden i beteende på hojjen?

Den blir mer tunstyrd i böjjarna

Jag bytte från 190 till 180 då det fungerar bättre på gata.
Ska du tjäna ett par tiondelar på bana så ska du lägga om till 190 men då ska du kunna åka fort alltså riktigt fort för att nyttja dess fördelar.

//ducc

190, ser fetare ut... jag märkte ingen skillnad på 180/190, men jag kör lite mesigt...

Bytte till 180 från 190 i år, jag upplevde det som att det blev ganska mycket lättare att styra hojen i kurvorna. Blev nästan en liten chock i början då man bröt ned för mycket och fick styra tillbaka igen. Vet inte riktigt vilket jag tycker är skönast egentligen. Måste nog köra ett tag till på 180 för att veta vad som är bäst för mig :)

190 ser klart ballare ut dock, men det skiter jag i :tungan

Det troligen mer eller mindre omöjligt att åka så fort på gata så du tjänar på en 190 slang. 190 är dyrare och svänger inte lika snabbt som ett 180.
Nu är det väll så att det finns en ny generation av 190 slangar som jag inte själv har provåkt men det är i alla fall helt bortkastade stålars som man kan betala soppa och försäkring med istället...

Hallå!!!

Vilken profil pratar vi om?? 190/50 är "plattare" än 180/55 men 190/55 är mer yta i asfalten vid nerlägg än både 180/55 och 190/50.......

J

Jag antar att samtliga som hävdar att dom känner skillnad har testat två helt nya däck vid samma tillfälle, att jämföra ett gammalt däck mot ett nytt är ju helt meningslöst...

Att ett 190-däck inte nödvändigtvis behöver bli bredare än ett 180 på samma fälg kan ju också vara bra att tänka på.

Jag rekommenderar att köra med det som passar bäst för din fälgbredd.

Hmm.. såg nu att 190/50/17 va standard på min hojj, så det får nog bli ett sånt :).. Trodde 180 va standard men icke...

Lorge skrev:
2151280 Hmm.. såg nu att 190/50/17 va standard på min hojj, så det får nog bli ett sånt :).. Trodde 180 va standard men icke...

Du har med största säkerhet en 6" fälg eller?? Isf kan du ta 180/55 eller 190/55 oxå utan problem. Mitt tips är ett 180/55 som ger en mer "rundare" profil och gör så att hojen tippar lättare in i kurvor.

J

Jag råkar ha ett 190-däck liggande, som har gått mindre än 100 mil. Metzeler, så fint som det kan bli med andra ord. Det är från förra året. Den som vill köpa är välkommen att lägga ett "rimligt" skambud.

190/55/17 funkar även på 5,5" fälg, har kört en hel del RR och anser den bredden i kombination med höjden optimal.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg