190 bredd bak på en Honda VFR -98?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
HönaPower skrev:
Hejs!

Min VFR 800Fi har ju 180 som originaldimension bak, någon som vet om det går att hänga på ett 190?

Tack!
Det går säkert fint, effekten blir nog inte att däcket blir bredare utan snarare högre.
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
HönaPower skrev:
Hejs!

Min VFR 800Fi har ju 180 som originaldimension bak, någon som vet om det går att hänga på ett 190?

Tack!
Går säkert. De flesta, men kanske inte alla, hojar går väl att ändra däckdimension 10 mm upp eller ner... Men varför vill du ha bredare däck :confused: Har själv gått ner till 180 bak för att få smidigare egenskaper (på hojen).
F.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
HönaPower skrev:
OK tack, men varför skulle effekten bli sån, varför inte bredare? :confused:
Ptja, det är fälgens bredd som mest bestämmer däckets bredd typ. Fälgen klämmer ju ihop däcket så att den bullar ut uppåt istället. Jag har satt på för breda sulor på flera hojar och det är den enda effekten jag sett iaf. Sen märks det väl inte så mkt när man bara går upp en dimension kanske. 180-däck på fälg som är gjord för 160 ser förjävligt ut iaf, blir värsta ballongdäcket. Det har kanske att göra med hur däcket är uppbyggt också, vad vet jag.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Går nog. Men varför vill du sätta på 190?

Jag kör med 180 på min speed triple nu istället för 190 som är original, tycker hojen kännns smidigare. Men det kan ju vara placebo..
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Jag har en 5½" fälg på min nu och det ska vara ett 180 på som original.
Det blev inte mycket bredare med ett 190, tror du får byta till en 6" för att
"feta till det". En 5½" fälg bara trycker ihop däcket så det blir högre,
den släpper inte ut däcket åt sidorna.
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Följdfråga

Har också funderat på detta, och det låter rimligt med att däcket bara blir högre.

Men om man jämför 180 och 190 däck, vilka köregenskaper blir bättre om man har ett 190 däck istf 180?
(På en fälg som är gjord för 190 alltså)
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Bättre?
Tycker att det bara blev mer tung rott i kurvorna!
Men det finns ju lite mer gummi att bränna bort vid kiosken! :rofl
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Personligen tycker jag att ett 180 däck borde bli plattare och därmed med mer trögstyrt. Men vad jag hört så är det tvärtom? Jag ska ha 190 på min R1 men kör med 180 då jag kör på begagnade rejs-däck.
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
jens_rock skrev:
Har också funderat på detta, och det låter rimligt med att däcket bara blir högre.

Men om man jämför 180 och 190 däck, vilka köregenskaper blir bättre om man har ett 190 däck istf 180?
(På en fälg som är gjord för 190 alltså)
borde väl bli.. 190 mer grep.. mer yta att rulla på.. 180 lite lättare att styra.. svänga med..! :confused:
 

Gabor

Guest
Man kan inte låta bli att undra, varför lägger mc tillverkarna ner många miljoner om året på att prova ut det som passar bäst på en mc modell.??

Sen så ska amatörer ändra det å tro att det blir bättre... :va .

Provat massor med olika varianter genom åren, brukar bli bäst med det som fälg-kontra däckstyp avses. Bättre prova byta till en fälg som tar bredare däck, gärna komletera med matchande framfälg... :tummenupp

Men det är kul att prova, ingen snack om den saken.

Sen om det är utseende det är fråga om, det är bara att prova det med.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Kör med 190 på min gsx-r som har 180 orginal(5.5 fälg)
blev bara stadigare i hög fart tungstyrt vet ja inte om det blev heller.

Kör med pilot power 190/50-17
Orginal 180/55-17
:Rockbanan
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
tassen skrev:
Man kan inte låta bli att undra, varför lägger mc tillverkarna ner många miljoner om året på att prova ut det som passar bäst på en mc modell.??

Sen så ska amatörer ändra det å tro att det blir bättre... :va .

Provat massor med olika varianter genom åren, brukar bli bäst med det som fälg-kontra däckstyp avses. Bättre prova byta till en fälg som tar bredare däck, gärna komletera med matchande framfälg... :tummenupp

Men det är kul att prova, ingen snack om den saken.

Sen om det är utseende det är fråga om, det är bara att prova det med.

Sen kan man ju undra hur många miljoner tillverkarna lägger ner på utveckling eller om det bara är så att "det här ser bra ut, det kör vi på"
Skulle de optimera varje del på en hoj så skulle inte utpriserna ligga på dryga 100´, det skulle vara myyyycket dyrare.

Det finns så mycket som spelar in vid design, och tro inte för en sekund att det mest optimala är det som väljs.
Faktorer som spelar in är:
Vad vill kunderna ha
Vad kostar det att optimera fram
Är det värt den extra tillverkningskostnaden

Om det inte var så varför skulle vi ha en tillbehörshandel och diverse trimfirmor som optimerar motorer och chassien?
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
M:et skrev:
Sen kan man ju undra hur många miljoner tillverkarna lägger ner på utveckling eller om det bara är så att "det här ser bra ut, det kör vi på"
Skulle de optimera varje del på en hoj så skulle inte utpriserna ligga på dryga 100´, det skulle vara myyyycket dyrare.

Det finns så mycket som spelar in vid design, och tro inte för en sekund att det mest optimala är det som väljs.
Faktorer som spelar in är:
Vad vill kunderna ha
Vad kostar det att optimera fram
Är det värt den extra tillverkningskostnaden

Om det inte var så varför skulle vi ha en tillbehörshandel och diverse trimfirmor som optimerar motorer och chassien?


"Det här ser bra ut, det kör vi på" funkar alldeles utmärkt........speciellt när det gäller däck och speciellt om VD:n för företaget bestämt sig för att köra firman i botten på rekordtid o sedan sätta en kula i pannan som ett snyggt avslut. Han kanske vill komma ifrån frugan, vad vet jag. :näsblod

Firmor i tex Tyskland måste gå igenom samma godkännings härva som stora biltillverkare o likn. för att få minsta eftermarknads del godkänd för försäljning.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top