190 bakdäck på fireblade

T.Olsson

Desmoholic
Gick med
15 Feb 2004
Hoj
En stor och en liten Honda
Är det nån som vet om det är stor skillnad körmässigt på ett 180 till ett 190.Det är 180 som standard på denna hoj.Och om det spelar nån roll om man blandar däckfabrikat fram och bak.Mycket tacksam för svar.
Ps.jag gillar när det svänger. ds.

T.Olsson skrev:
Är det nån som vet om det är stor skillnad körmässigt på ett 180 till ett 190.Det är 180 som standard på denna hoj.Och om det spelar nån roll om man blandar däckfabrikat fram och bak.Mycket tacksam för svar.
Ps.jag gillar när det svänger. ds.

180 är mer lättsvängt. Sitter det 180 på standard, så är det ju inte säkert att det finns plats för ett 190. Kör på 180, då kan du ju också köpa beggade racedäck, vilket är bra för ekonomin.
Blanda fra, och bak spelar ingen roll så länge du har bra däck, och som är av samma typ.

180?

På min cbr-00:a är det 190 standard. Har kört på 180 den sista tiden vilket är mer lättsvängt JA! Men nu ska jag sätta på ett 190 för det är snyggare med ett bredare däck...

Jag har en -00'a Oxå.
Körde en GSX-R 750 -95'a innan med 180 bak,
På CBR'en sitter det 190 nu, jag var lite tveksam över detta, nog/dock är jag ingen "Knäskrapare" som er andra här, men jag var fortfarande lite små skeptisk över 190 däcket, då jag hört att "hojen blir trögare, tyngre" att hantera.

Men nu när jag fått några mil på Hojen, så tycker jag det går gudomligt bra, gämfört med GSX-R'en.
Att det sen är 5 år nyare hoj, 50 Kilo lättare, 30 Hk mer, har säääääääkerligen en hel del med att göra. Men det låter vi vara osagt =)

Att sen 180 är så satans mycket bättre än 190, när det kommer till "extremare körning", är jag lite skeptisk mot, iallafall när det gäller Landsvägsracing på svea rikes normalrubbade vägar, men detta kan säkerligen nån aktiv banbrännare svara på, jag är oxå lite nyfiken på det =)

Geiger skrev:
180 är mer lättsvängt. Sitter det 180 på standard, så är det ju inte säkert att det finns plats för ett 190. Kör på 180, då kan du ju också köpa beggade racedäck, vilket är bra för ekonomin.
Blanda fra, och bak spelar ingen roll så länge du har bra däck, och som är av samma typ.

Grejen är att kompisen har ett 190 som jag får köpa till ett mkt bra pris och jag vet att det finns plats för ett 190,men det är ju det om den blir mer trögstyrd och det vill jag ju inte för jag tycker det är snuskigt roligt i kurvor :) och ännu roligare med ett knä i marken :tummenupp

Jag körde på racingdäck ett tag, kul som kortkort på torget sommartid när man kommer glänsande med bågen.
Men dom är inte långlivade precis... Lite "skojig" körning så är dom slut efter 20 mil =/,
vem fasen orkar byta däck 5 gånger på 100 mil ?....

Wiseguy skrev:
Lyfter denna tråd lite och undrar ifall ett 190 däck passar en Fireblade -99 rakt av utan modifiering ?
Inte att rekommendera, eftersom fälgen är smalare på -99 jämfört med -00 och framåt. Ditt största problem ligger i 16-tumsframhjulet; lite svårt att hitta bra alternativ där.

Jo, 16-tums framhjulet är lite irriterande, men, men..

Det kanske inte är att rekomendera 190-däck bak.
Men går det att få dit utan modifieringar ?

190-däck på 5,5-tumsfälg funkar, men däcket kan bli lite "knipt". Detta medför att du alltid kommer att ha chickenstrips, och DET är, som alla vet, den yttersta skammen.

Men funkar gör det.

Jag hade 190 bakdäck förut på min Blade-99a, och skulle definitivt inte rekommendera det. Mycket mer trögstyrt än med 180 däck. Om du dock vill byta dimension på däcket, så se till att du får rätt profil på det, annars kan du få riktigt dålig väghållning. Köp inte av en kompis bara för att det är billigt! Kolla med en mc-mek vad de rekommenderar innan du byter!

/B)

ZejtaN skrev:
Men dom är inte långlivade precis... Lite "skojig" körning så är dom slut efter 20 mil =/,
vem fasen orkar byta däck 5 gånger på 100 mil ?....
Hur kör du om du lyckas köra slut på ett däck på 20 mil? :va
Burnar du så kvittar det ju vad du har för däck...

Ang svulst på däcket eller smal fälg med för brett däck, så kan jag nämna min förra hoj, en Suzuki GSX750F-92 som har väldigt smala fälgar.
Jag fick tag på ett Pilot Road 160/60-17 som jag satte på en 3,5 tums bakfälg, där var det svårt att bli av med chickenstripes (omöjligt).

Jag körde 190 på min 97:a för ett antal år sedan för det blev fetare, det funkar helt OK, lite mer trögt kanske men jag körde en del bana med det å hade inte problem trots allt.

Så fega inte utan smäll på ett fett poser om du vill det, det funkar OK!
Själv ska jag sätta på 200 på min Gixxer i slutet av veckan, bara för att testa, borde bli stabilare vid stuntning :D

Back