190/60 däck

surfarn

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
R6
Hej,
Har någon här kört på 190/60 däck (Dunlop)?
Jag tror inte dom finns ute för försäljning ännu, men jag fick erbjudande om att köpa sådan av en sponsrad förare.
Tror ni man märker av att dom e högre än ett vanligt däck?

Ganska rejäl skillnad mot 190-50. Den enda hoj jag sett med den dimensionen är farsans Honda (CB1300) X4, lite V-Max stukad modell. Till dags dato tror jag att Bridgestone haft ensam-tillverkning på dim. Schysst att Dunlop ska göra den också :tummenupp
Fast på en R1 blir det tönt varning, lite som Hi-jackers på en 240 :lol

Last edited:
Fast frågan e om man får samma lättstyrdhet som 180/55 på bana?
Det måste ju vara någon fördel efetrsom dom har börjat tillverka det.

Deta är den helt nya dimensionen som ska efterlikna 16,5 tums däcken de kör på i MotoGp.
De flesta tillverkare kommer att göra sina värsting däck i den dimensionen. :tummenupp

chrille_08 skrev:
Ganska rejäl skillnad mot 190-50. Den enda hoj jag sett med den dimensionen är farsans Honda (CB1300) X4, lite V-Max stukad modell. Till dags dato tror jag att Bridgestone haft ensam-tillverkning på dim. Schysst att Dunlop ska göra den också :tummenupp
Fast på en R1 blir det tönt varning, lite som Hi-jackers på en 240 :lol
Näää... 190/60-17 är det senaste sena i räjsingdäck. Veidecåkarna kör med såna. Skulle tro att skillnaden mot 180/55 främst är mängden gummi i marken vid nedlägg.

På testerna har det däcket sänkt tiderna med ca 1sek per varv men det är mycket svårt att få till chassi-inställningarna eftersom den blir så mycket högre bak.
Dessutom så motsvarar den större omkretsen ca 2 kugg på bakdrevet och däcket kräver mer plats i svingen.

Greenblood skrev:
På testerna har det däcket sänkt tiderna med ca 1sek per varv men det är mycket svårt att få till chassi-inställningarna eftersom den blir så mycket högre bak.
Dessutom så motsvarar den större omkretsen ca 2 kugg på bakdrevet och däcket kräver mer plats i svingen.
Mjo, de fick såga av kåpunderdelarna i år...

Näää... 190/60-17 är det senaste sena i räjsingdäck. Veidecåkarna kör med såna. Skulle tro att skillnaden mot 180/55 främst är mängden gummi i marken vid nedlägg.

Har lite svårt att se mer gummi i backen på ett sånt jämfört med ett 50-profil när bredden (190)är densamma såvida det inte är nån annan välvning på slitbanan, men ok det finns de(ni kanske?) som vet bättre om sånt än jag. Är inte så uppdaterad på RR om det inte är "Retro-räcer" :D

Men ändå tycker jag att en R1 el likn. kommer se konstig ut med ett sånt svulstigt däck. Passar fint på farsans X4 som är stor som ett lok och väger 275kg, men sporthoj? Ska vara för ev. handling-fördel då.....men behövs det mer för den gemene gatåkaren? Bara en tanke, kanske lät negativ men det är INTE min avsikt. ROCK ON! :banana

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman