190/55 vs 180/55

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Märker en medioker förare skillnad om man byter från 190/55 till 180/55 bak på en S1000RR med Michelin Pilot Road 4?
 
Din bakfälg är med största sannolikhet för bred för 180/55.
Du kommer då få ett lägre, plattare däck som inte vill svänga så bra.

Vill du ha mer stabilitet på landsväg eller motorväg, så gå hellre på ett 190/50.
Högre profil ger ett däck som har lite mer gummi i marken när du svänger.

Enkelt förklarat: Bredden på däcket (190) mäts i millimeter och höjden (55) mäts i procent.

55% av 180 blir lägre än 55% av 190.

Dessutom spelar fälgens bredd in i ekvationen.
180 rekommenderas till 5,5"
190 och 200 breda däck ska ha 6"

Hoppas detta hjälper i dina funderingar
 
Nej du märker inget ögonbrynshöjande om du bara kör väg i moderat tempo. Jag byter hejvilt mellan allt från 160-180 bredd på min ktm 990 som har 5,5 eller 6 tums fälg. De enda jag känner är att man får ner den lite fortare i nerlägg med smalare däck men fästet är ju inte lika bra vid nerlägg med "för smalt" däck. Jag har faktiskt kört så smalt däck som 140 men då va höjden minst 70 och de va offroadsulor.
 
Tack för snabba svar.

.....
Enkelt förklarat: Bredden på däcket (190) mäts i millimeter och höjden (55) mäts i procent.

55% av 180 blir lägre än 55% av 190.....
Jag ville egentligen få hojen mer kvickstyrd och var beredd att offra lite stabilitet.
Tack för % förklaringen, har aldrig räknat på det och trodde 180 däcket skulle ha en toppigare profil då det är smalare men nu förstår jag:tummenupp

Man kalibrerar den efter däckbyte oavsett, så det har ingen betydelse.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Då får man nog lämna in till verkstad för jag kan väl inte kalibrera TC eller ABS från instrumentpanelen på min S1000RR från 2011 såsom både senare modeller av R1 och Aprilia kan?
 
Då får man nog lämna in till verkstad för jag kan väl inte kalibrera TC eller ABS från instrumentpanelen på min S1000RR från 2011 såsom både senare modeller av R1 och Aprilia kan?
Ingen aning, jag antog bara att det gick på BMWn också eftersom det är rekommenderat och enkelt att göra det själv på andra...

För övrigt, du gör inte hojen mer kvickstyrd genom att byta till smalare bakdäck som inte platsar på fälgen. Du gör det genom att justera hojens geometri.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Mer kvickstyrd-höj bak, tigtare linje-sänk fram, ungefär så.

200/60 eller liknande borde fixa biffen för dig utan att göra något annat.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top