.

• Thread starter Thread starter Raderad medlem 18100
  • Start date Start date

Raderad medlem 18100

Guest
. . . . .

. . . . .

Last edited by a moderator:
Ebay funkar precis som Tradera: öppna ett konto och sen är det bara att börja bjuda. Självklart bör du ha tänkt igenom innan...om man vinner budgivningar men drar sig ur med jämna mellanrum blir man inte särskilt poppis. Räkna också med en viss skepsis om du är helt ny (för ja, det händer att folk blir blåsta men det kan ju ske på Blocket också...)...det tar ett tag att bygga upp din feedback score som en bra "e-buyer"

Betalningen är mellan dig och den andra parten. Jag rekommenderar ett Paypalkonto, www.paypal.com, säkert får båda parter. Vissa vill ha det på andra sätt, det är en bedömning från fall till fall om man litar på den man gör affärer med. Jag har kört alla varianter och hittills inte blivit lurad. Men jag är å andra sidan VÄLDIGT noga vem jag handlar av.

Fraktkostnaden varierar men det brukar säljaren kunna tala om. En del skeppar inte utomlands öht, det är viktigt att kolla upp innan du bjuder. Från USA kan det bli tala om tull och moms, det beror på innehållet. Har inte köpt något från USA (ännu) så jag är inte 100 vad reglerna säger.

Generellt så tror jag att man kan räkna med tull, men det beror på varudeklarationer och värden som fylls i.
Jag har lyckats ta in grejer för 70-80 lakan utan tull men det skickade som privatperson-till-privatperson och med US Postal Service.
Ofta är dem lite mer observanta på paket som företag skickar och som går med UPS/DHL/Fedex. Det är iaf min erfarenhet.

Var ytterst noga med att göra upp om fraktkostnaden innan du ger bud!!!
Du kan åka på en rejäl känga annars då en del verkar salta fraktpriset om budgivigningen inte slutar "tillräckligt högt".

Sen är Asien, ffa Hong Kong, inte första lokationen jag skulle handla ifrån
vad gäller större grejer. Är inte alltid lätt att veta vad man får därifrån tycker jag.

I många fall för du maila säljaren innan o kolla frakten. Ibland gör jag det "bara för"... Då är man säker på vad frakten blir ,speciellt vid samfrakt... om du köper fler saker från samma säljare.
Handlar du ngt från Hong-Kong kan du vara i det närmaste 100% säker på att paketet hamnar i tullen. Jag brukar räkna i runda slängar att tullen kostar drygt 30% av totalbeloppet , inkl frakt.

Har fått intrycket att säljare flera ggr bara höftar frakten lite.... Kollar man på samma objekt från olika säljare , så kan det skilja en hel del i frakt , så det lönar sig att kolla runt o fråga....

Har för mig att tullsatsen är ca 8% på "industridelar" , där mc-grejer hamnar under. Det beloppet räknas ut på varans värde.
Sen ska du betala moms , på BÅDE varans värde o frakten. O i flera fall har jag även fått betala frakt "en gång till" från tullen o hem till mig (Även om du redan en gång har betalat den :mad: )

Jag har nog genomfört femtiotalet köp på ebay nu. Givetvis finns risken att man bli lurad, men jag ahr faktiskt aldrig haft ett enda problem. De gånger något varit lite tveksamt har det löst sig mycket smidigt med ett mail.

Tull har jag bara åkt på någon enstaka gång. Vissa säljare kan tänka sig att markera sändningen som gåva eller till ett lågt pris och på så sätt trolla bort tullen, men det är absolut inte alla som är sugna på detta.

Men hur funkar det då ? Man bjuder hem en pryl, betalar den + frakten via paypal. Sen om paketet fastnar i tullen, får man då ett brev/samtal från dom att man har ett paket man ska pröjsa tex 2000:- för att få sänt från tull hem till mig ?

Ja....

Men hur funkar det då ? Man bjuder hem en pryl, betalar den + frakten via paypal. Sen om paketet fastnar i tullen, får man då ett brev/samtal från dom att man har ett paket man ska pröjsa tex 2000:- för att få sänt från tull hem till mig ?

Eller så får du en avi med en prislapp på... så pröjar du på posten.
Jag har dock även råkat ut för sjukt höga tullsatser på media från Amazon.

Vad gäller "luringarna" så har jag inte råkat ut för någon större grej annat än frakten en gång.

Personligen tycker jag man ska räkna med att fastna i tullen för att undvika
negativa överraskningar, men man kan göra sitt yttersta för att slippa: be avs. skriva ner värdet och/eller skriva "gåva" och sånt.

Japp, om paketet fastnar i tullar skickar de bara varan till dig mot postförskott och du får då betala X kr i tullavgift för att få ut ditt paket.

okej.
Såg nu ett objekt jag vart sugen på från HongKong. Hur är det med moms/tull-regler därifrån ?

Kompisen köpte kraschkåpor från Hong-Kong och det var ingen tull, bara frakt (tror den gick på 2000 kr ca). Men som sagt, det beror på vad som står på varudeklarationen.

Mitt ebaykonto blev hackat nyligen och någon köpte en iphone i mitt namn.
4200:- drogs från mitt konto.
Som tur är upptäckte jag det i tid och kunde efter ett par timmars jobb fixa allt till rätta.
Måste säga att paypal gjort ett bra jobb.

Mitt ebaykonto blev hackat nyligen och någon köpte en iphone i mitt namn.
4200:- drogs från mitt konto.
Som tur är upptäckte jag det i tid och kunde efter ett par timmars jobb fixa allt till rätta.
Måste säga att paypal gjort ett bra jobb.

På sista tiden har jag fått ett flertal mail med avsändare ebay/paypal. De vill "verifiera" massa saker. Adressen ser ut att vara äkta, problemet är mailen kommit till en adress som jag inte reggat på varken ebay el. paypal. Har skickat dem till paypal och enligt dem så är det nån sorts bedragare. Kan vara värt att tänka på att inte rutinsvara på dylika mail.

Trådlyft

Lyfter tråden lite.

Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig hitta någon liknande nummerplåtsbelysning till bra pris på ebay.

Eftersom jag inte själv har något konto där kanske någon som ändå ska handla kan köpa hem en till mig (om det nu blir billigare än att handla i Sverige).

Lyfter tråden lite.

Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig hitta någon liknande nummerplåtsbelysning till bra pris på ebay.

Eftersom jag inte själv har något konto där kanske någon som ändå ska handla kan köpa hem en till mig (om det nu blir billigare än att handla i Sverige).

Ett konto fixar du enkelt på 10 minuter. :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...