180 vs 190

Så åter till ämnet om större däck...

Vet inte riktigt just nu vad Michelin har att erbjuda i dimensioner vad gäller race-Slicks. Har de 195/70 ? Vore kul att fixa ETT sådant däck bara för att testa. Har just nu problem med att kåpor och fotpinnar tar i när man tar i lite i svängandet. Det typ dunsar i backen. Kanske inte så bra.

Nån som vet om deras skurna race-däck? Vet inte riktigt vad jag ska lira på CBR600RR '05an om det blir en sådan. Jag har inga problem att knixa hojen mellan kurvor. Är inte allt för svag. Samt på en 600a som redan i sig kommer vara väldigt villig att svänga helt original så borde ett 190 kanske vara bra för att "sakta" ner det hela lite. Men hur är det med standardklasserna? Tillåts ändring på däcksdimensionerna?

Swedie skrev:
Så åter till ämnet om större däck...

Vet inte riktigt just nu vad Michelin har att erbjuda i dimensioner vad gäller race-Slicks. Har de 195/70 ? Vore kul att fixa ETT sådant däck bara för att testa. Har just nu problem med att kåpor och fotpinnar tar i när man tar i lite i svängandet. Det typ dunsar i backen. Kanske inte så bra.

Nån som vet om deras skurna race-däck? Vet inte riktigt vad jag ska lira på CBR600RR '05an om det blir en sådan. Jag har inga problem att knixa hojen mellan kurvor. Är inte allt för svag. Samt på en 600a som redan i sig kommer vara väldigt villig att svänga helt original så borde ett 190 kanske vara bra för att "sakta" ner det hela lite. Men hur är det med standardklasserna? Tillåts ändring på däcksdimensionerna?
Har du spännt till fjädrarna (om det är R1:an du pratar om)? Jag blev av med markfrigångsproblemen då iaf (väger 80+). ...sen får du ju ta bort piggarna på fotpinnarna juu !

Kan någon här berätta från erfarenhet vilka dimensioner som uppträder bäst på 600or.

120/70
180/55

Är ju standard för gata, men för racing vet jag inte om det är så optimalt.

Funderar på att köra:

120/60
190/50

Minskad storlek på t.ex R1an ger ju snabbare styrning, men på en 600a som redan är snabb och lätt behövs verkligen detta? Ser mer att man fortfarande vill satsa på att få greppet i banan mer än göra hojen mer snabbstyrd. Går ju ändra chassiegenskaper för att få snabbstyrdhet hursomhelst.

Swedie skrev:
Kan någon här berätta från erfarenhet vilka dimensioner som uppträder bäst på 600or.

120/70
180/55

Är ju standard för gata, men för racing vet jag inte om det är så optimalt.

Funderar på att köra:

120/60
190/50

Minskad storlek på t.ex R1an ger ju snabbare styrning, men på en 600a som redan är snabb och lätt behövs verkligen detta? Ser mer att man fortfarande vill satsa på att få greppet i banan mer än göra hojen mer snabbstyrd. Går ju ändra chassiegenskaper för att få snabbstyrdhet hursomhelst.

Tänk på att bredden på däcket påverkar trailen.
Bredare däck -> kan ge mindre trail vid nedlägg -> större risk för att pusha däcket.
Fördelen med breda däck är ju förståss mer grepp...

Många av Dunlop åkarna i Veidec -04 fick problem då de införde 190 däcket och det va inte helt enkelt att lösa problemet... (70 profil men bredare däck påverkar chassigeometri på liknade sätt…)

kato skrev:
Tänk på att bredden på däcket påverkar trailen.
Bredare däck -> kan ge mindre trail vid nedlägg -> större risk för att pusha däcket.
Fördelen med breda däck är ju förståss mer grepp...

Många av Dunlop åkarna i Veidec -04 fick problem då de införde 190 däcket och det va inte helt enkelt att lösa problemet... (70 profil men bredare däck påverkar chassigeometri på liknade sätt…)

Vad jag mest undrar är om bytet till 190 är värt besväret. Vill gärna slippa att man har ett förstort bakdäck som hojen får kämpa emot pga dess annorlunda (och fel) dimension, men som dock ger mer generellt grepp.

Tror det blir 190/55+ (60 kanske) bak.

Fram... nån erfarenhet?

Last edited:
Jag måste också få ställa en liten däcksfråga. Har hitintills mest köpt beggade racedäck. Det har uteslutande varit Metzler och Pirelli men hur kan det komma sig att alla mönstrade racedäck jag fått tag på är 180 medans alla slicks jag köpt varit 190?
Inför denna säsong ska jag försöka bli något snabbare och hade tänkt köpa och köra på nya däck. Frågan är vad som blir mest ekonomiskt slicks eller mönstrat? Förvisso ser det ut att vara mer gummi på slicksen MEN jag har hört att dessa slits mer än mönstrat innan de nått rätt arbetstemp. Skall tillägga att jag saknar däcksvärmare.
Äh, vi tar en fråga till medans tangenterna är varma... SC3 eller RS3 hur upplevs dessa?

RJ skrev:
...men hur kan det komma sig att alla mönstrade racedäck jag fått tag på är 180 medans alla slicks jag köpt varit 190?
Inför denna säsong ska jag försöka bli något snabbare och hade tänkt köpa och köra på nya däck. Frågan är vad som blir mest ekonomiskt slicks eller mönstrat? Förvisso ser det ut att vara mer gummi på slicksen MEN jag har hört att dessa slits mer än mönstrat innan de nått rätt arbetstemp. Skall tillägga att jag saknar däcksvärmare.

För att många däck kommer från Std och SS där det är krav på möstrade däck, samt tt de kör på 180. Superbike kör slicks och en del där kör 190.
Skaffa värmare så har du rätt temp när du går ut!

Om man vill ha kvickare egenskaper varför inte korta svingen? :va

oscar skrev:
För att många däck kommer från Std och SS där det är krav på möstrade däck, samt tt de kör på 180. Superbike kör slicks och en del där kör 190.
Skaffa värmare så har du rätt temp när du går ut!
Bugar för ett snabbt svar!

SvartR1a skrev:
Om man vill ha kvickare egenskaper varför inte korta svingen? :va
:hihi Jadu, problem med frigång sker direkt och ack va dyrt. Iofs kanske man kan köpe nån aftermarket svingarm för att testa.

*/ ?>
Back