180 vs 190

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vill inte dra upp nån gammal diskussion om 180 vs 190. Denna tråden ska vara om 180 vs 190 på bana.

Snabba tankar

* 190 har mer yta
* 180 har lite mindre yta, dock brantare kanter som ger snabbare svängning

190 gör att bakändan blir högre upp än normalt och därmed ska framändan höjas.

Vad jag vill veta är om 190 med ändrad hojgeometri kan ge mer grepp överlag än vad en 180 setup kan göra?

Jag räknar med att framdäcket är 120 (standard), samt hederlig 17" fälg fram (mest vanligt).

Behöver begrunda lite inför nästa års införskaffning av däck!

På vilket sätt menar du att framändan "ska" höjas iom ett 190?

180/55-17 Och 190/50-17 Profilen blir ju lägre iom bredare sula. Så baken höjs väl inte?

Swedie skrev:
190 gör att bakändan blir högre upp än normalt och därmed ska framändan höjas.
Det där får någon gärna förklara :confused:
Det är väl precis som på bildäck profilen som avgör höjden och profilen är procent av bredden. Är det kanske så att 190 däcken har samma profil som 180 däcken?

Edit: Så var man inte först...
Om jag räknar rätt så blir hojen 4 mm lägre med 190/50 (95 mm) än med 180/55 (99 mm).

Last edited:
sandstream skrev:
Det där får någon gärna förklara :confused:
Det är väl precis som på bildäck profilen som avgör höjden och profilen är procent av bredden. Är det kanske så att 190 däcken har samma profil som 180 däcken?

Edit: Så var man inte först...
Om jag räknar rätt så blir hojen 4 mm lägre med 190/50 (95 mm) än med 180/55 (99 mm).

Dunlop däcken vi fick nu i veckan va 195/70-17.
Höga som satan o omöjliga att hitta däck värmare som passar.
Det e ju både utväxling o höjden bak som ändras.
Så det fick bli retur o beställning av Michelin istället :banana

Menade väl inte "ska", men att på vissa däck iaf höjs bakändan vid större profil / dimension på bakdäcket.

Skulle vara bra att kunna testa att gå mellan 180 o 195 på nån bandag för att känna på skillnaden.

Zmurfen skrev:

Har ett sånt jag me... Inge vidare då dom är så höga att däcket käkat upp kolfiber skärmen! :gnissla

Zmurfen skrev:
Har kört på den dimensionen hela säsongen, och jag säger bara; Vilka underbara däck! Man minskar rideheight 5mm bak och ändrar drevningen 1 kugg mer bak så har man hur bra grepp som helst och bergstadig i kurvorna.

Den tydligaste skillnaden är nog priset. Vanliga listpristet i butik så skilljer det sig, vadå, 200?
Inte för att någon betalar listpriser men ändå.

Zmurfen skrev:

Det var dumt.. däcken är djävligt bra.. Anledningen till den höga profilen är samma "tänk" som för 16,5 tummare..

/B

Bj.O.rn skrev:
Anledningen till den höga profilen är samma "tänk" som för 16,5 tummare..

/B

Kan inte du utveckla det där lite mer? Skulle vara skoj att veta. Däcken måste bli "toppiga" som tusan. Om de är så höga, blir de inte instabila (svampiga) i själva stommen?

vtwin skrev:
Kan inte du utveckla det där lite mer? Skulle vara skoj att veta. Däcken måste bli "toppiga" som tusan. Om de är så höga, blir de inte instabila (svampiga) i själva stommen?

Helt kort kan sägas att det är mer gummi i backen vid nerlägg än med mer normala profiler.. ett 16,5 tums däck (även kallade 420-däck) har också en större rulldiameter än ett normalt 180 eller 190 17-tumsdäck, lite märkligt men så är det.. Att det hjälper greppmässigt råder ingen tvekan om..

Nackdel kan vara att det blir lite bockigare att brotta runt hojen men inget jag märkt av, greppet är så mycket bättre än de pirelli 180-däck jag åkt på tidigare att dom inte är något alternativ längre.. Rideheight, drevning och frigång för däcket är andra saker att tänka på..

Bj.O.rn skrev:
Helt kort kan sägas att det är mer gummi i backen vid nerlägg än med mer normala profiler.. ett 16,5 tums däck (även kallade 420-däck) har också en större rulldiameter än ett normalt 180 eller 190 17-tumsdäck, lite märkligt men så är det.. Att det hjälper greppmässigt råder ingen tvekan om..

Nackdel kan vara att det blir lite bockigare att brotta runt hojen men inget jag märkt av, greppet är så mycket bättre än de pirelli 180-däck jag åkt på tidigare att dom inte är något alternativ längre.. Rideheight, drevning och frigång för däcket är andra saker att tänka på..

Tack så mycket!

WestW skrev:
Kan någon svara på om man får plats med 190/55 eller 190/70 på en GSXR1000 -03a?
Beror på drevningen. Se till att du har 1,5 cm till framkanten på svingen när det är monterat. Däcket utvidgar sej vid hög fart, så omkretsen blir större. Bredden är inget problem.

Nr:18 skrev:
Beror på drevningen. Se till att du har 1,5 cm till framkanten på svingen när det är monterat. Däcket utvidgar sej vid hög fart, så omkretsen blir större. Bredden är inget problem.

Om du hade kört med ett sånt däck på din hoj borde det funka på min med.

190 är det bara för stora hojar >= 750?

Eller är det nåt som kan fungera på en 600'a också?

H-Klint skrev:
190 är det bara för stora hojar >= 750?

Eller är det nåt som kan fungera på en 600'a också?

Jag köpte Dunlop 190 av Freddy Paupaunen i höstas och han kör Kawa 600.

*/ ?>
Back