180 graders kurva i Västra Götaland?

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Hej! Alla här är väl bekanta med Mullholland's "fotokurva". Öppen U-sväng med bra väglag för maximalt nerlägg (om man vågar :D ). Letar nu efter ett liknande ställe i Västra Götaland eller med omnejd (max 20 mil utanför länet).

Ska spela in en promo film för ett företag där landsvägskörning ska lyftas fram, alltså är bana inget alternativ just nu, annars hade jag inte behövt fråga. Kurvan ska vara öppen för att få bäst och flest antal vinklar.

Och ja, det ska stängas av. Motorväg kommer bli för dyrt+alltid dålig natur runtikring. Annars hade man kunnat lägga ner armbågen i vilken motorvägsutfart som helst längs med E6 :D

Vet ett vägavsnitt vid Röke utanför hällevadsholm men var där senast i vintras så vet inte hur väglaget är.

Tack på förhand!

http://youtu.be/VKTXUgRgOhA
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Vägen över Härskogen har iaf en sådan kurva. Vill minnas att det är bra beläggning också. Däremot är det nog en del träd i den kurvan så "öppen" är nog diskutabelt.

Edit:

https://www.google.se/maps/@57.7472...ata=!3m4!1e1!3m2!1sW31-diXA0l0Yi-bMJ3hpjg!2e0

Där är den. Kanske inte skarp nog? Och definitivt ingen sikt igenom


Källsjövägen innanför Varberg.

https://www.google.se/maps/@57.2534...ata=!3m4!1e1!3m2!1syYRg-_RavK9aq6RKo0xkFQ!2e0

Jonseredsvägen.

https://www.google.se/maps/@57.7520...ata=!3m4!1e1!3m2!1s3Uxq6oBfHb-XfVvBpIuDig!2e0
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Härskogsvägen mellan Lerum och Landvetter har ett par sådan kurvor, fast de är lite större radie på dem än fotokurvan på Mulholland Drive.

http://kartor.eniro.se/m/Z3xjJ

-edit- även vägen precis norr om Lygnern har ett sådant parti. Dock i skog.
 
Last edited:

DanielZ

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
FZ6-N
Någon 180-kurva kommer jag inte ihåg, men vägen mot Ljungskile (167?) och vägen mot Sikhall har jag för mig har en del 90+ i alla fall. Kan ju vara en backup.

Vet att det finns en kurva som närmar sig 180, ska fundera lite och se om jag kan placera ut den. :tungan
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Leta upp en bildskön rondell och ställ upp kameran i mitten så har du 360 grader x antalet varv.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hmmmmm.


Nope. :rofl


Vägen mellan saltkällan och skredsvik har lite kurvor som man KAANSKE skulle kunna använda.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Diabas efter lilleskog, mot grästorp är inte 180.


Förstår ja dig rätt, promota armbågsskrap på gatkörning? Och lyftaFRAM GATköring?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Inga 180-gradare, men kör upp till Brudfjällsvägen (Nilsby-Håverud) och fortsätt sedan med Skållerudsvägen (Bränna-E45). Allt man önskar sig som motorcyklist finns där.

Om man gillar rullgrus och och allmänt dåligt underlag, två obevakade(?) järnvägsövergångar så är den jättefin! Tycker den är överskattad, vägen över Åsmule är bra mycket bättre men den känner väl ingen till...?

Mvh Dalslandsfreak
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Är förvånad över att faktiskt alla förutom en kunde lämna bidrag utan ifrågasätta ämnet :D var nästan rädd att lägga upp tråden för att den skulle missförstås. Finns hopp kvar här :hihi

Ska gå igenom alla länkar men vettefan om Supercorsa SP greppar på rullgrus dock ;)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Är förvånad över att faktiskt alla förutom en kunde lämna bidrag utan ifrågasätta ämnet :D var nästan rädd att lägga upp tråden för att den skulle missförstås. Finns hopp kvar här :hihi

Ja med tanke på dina geniala PM.. Till och med sambo umdrar om du inte har något bättre för dig? Men du har ju hur bra vägar som helst här omkring för att promota gatkörningen med bra fotokurvor.

SC sp på rullgrus är väl perfekt om du vill skrapa det ena och andra! (Ingen minns en fegis, eller hur?)
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Ja med tanke på dina geniala PM.. Till och med sambo umdrar om du inte har något bättre för dig? Men du har ju hur bra vägar som helst här omkring för att promota gatkörningen med bra fotokurvor.

SC sp på rullgrus är väl perfekt om du vill skrapa det ena och andra! (Ingen minns en fegis, eller hur?)
Bubbisen...

Ligger bakom en K5/6, kollar upp regnumret efter jobbet för att få reda på årsmodell, ,det är en K6, vet att EN här i området har en, står att den är avställd, polisen kommer och han slipper undan, skriver till dig då jag trodde det var du och säger att du har världens största tur. Inte "jävla idiot du ska åka in när du kör så där!!"

Ditt svar
"Köp ett liv"

Förlåt att jag störde din sinnesfrid med att lägga ner en minut av mitt liv att skriva in reg nummer och sen skriva ett PM. Den där minuten var verkligen hela världen för mig, eller det kanske t.o.m tog 2 :D

SH's största surkuk går till dig! :hihi
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top