180 eller 190, den eviga frågan...

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Har möjligheten att köpa oanvända 190/55 slicks pirelli från förra säsongen en 500 billigare setet är det någon som har erfarenhet av det.
Kör en zx6rr-03 har egentligen tänkt mig 180/55 slicks men däck är dyrt
och många dyrare.
Tanken är rookie600
 
Last edited:
sandstream skrev:
Vilket tyckte du var bäst och vad skillde?

Jag tyckte att hojen kändes lite lugnare och stadigare med 190' däcket, särskilt vi påslag ut ur kurvorna. Vilket var något jag hade heft lite problem med på 180' däcken.
Fick även en känsla av lite bättre grepp, men den kan ha varit mest psykologisk eftersom jag hade ett större förtroende för däcken...

Tror bästa rådet är att prova själv....
 
Macke skrev:
Tror bästa rådet är att prova själv....
Visst är det så men jag tror det får bli 190 som förra sommaren, verkar inte vara någon dag och natt skillnad för amatörer som mig :)
 
sandstream skrev:
Visst är det så men jag tror det får bli 190 som förra sommaren, verkar inte vara någon dag och natt skillnad för amatörer som mig :)

och jag blev omkörd av dig...

Så vad jag tycker kanske inte hör hit..

men jag upplever som att hojjen svänger lättare in i böjjen med 180 däck

ta och test ett annat däck...(jobbiga är att det kan krävas skjustering av gaffel höjd och bakdämpare)
 
började säsongen på 180 däck, tyckte det var finfint, inga bekymmer faktiskt.
sen blev det att prova 190 (allt är pirelli slicks) och visst märktes det skillnad.
Jag tyckte mej få bättre grepp, inte lika "sladdrig" ut ur kurvor (fast det är ju kul o sladda lite ibland också!)

men smaken är som baken och alla har olika körstilar, är du osäker så tycker jag du ska testa.

förresten... så passar ett 160 däck på 6" fälg.. fast då är det med slang och isdubb ;)
 
däck

har själv kränkt på 190 däck på 5,5 tums fälg michelin pilot race men
ska köra med 180 hädanefter.
däcket blir ju spetsigare typ o nöts snabbare...drive on
 
Jag körde halva sommaren på 180 slicks (Michelin 18/65-17) på min R1:a och dom passade alldeles utmärkt... :tummenupp
 
obruT skrev:
men jag upplever som att hojjen svänger lättare in i böjjen med 180 däck..

Jag märkte ingen större skillnad på hur hojen styr in i kurvorna mellan 180 och 190 däck. Det gjorde större skillnad när jag provade olika profiler på framdäcket. (Bridgestones spetsigaste däck gör att man nästan får hålla emot hojen in i kurvan, den bara dyker in.. På gränsen till läskigt i början.)

Med dom olika bakdäcken så märkte jag större skillnad mitt i, och i utgången på kurvorna, vid påslag tyckte jag....

Men som sagt, det är mera psykologi än vetenskap när det gäller sånt här. Har man förtroende för däcken, och man verkligen tror att förändringen man just gjort är någgot positivt, så kommer det kännas så när man sitter på hojen också... Samma sak är det ofta med fjädringsinställningar
Märkligt sånt där....
 
JOCKE34 skrev:
har själv kränkt på 190 däck på 5,5 tums fälg michelin pilot race men
ska köra med 180 hädanefter.
däcket blir ju spetsigare typ o nöts snabbare...drive on
Om man bara kör rakt fram så slits det fortare med spetsig profil, men i RR så kör man inte så mycket rakt fram, jag tror att ett 190 däck håller längre än ett 180 däck eftersom det har större yta.

Vi provade ett 190 däck en tävling men eftersom vi inte kör på sladd när vi kör ERF så märkte vi ingen större skillnad, man ska nog vara rätt så snabb på banan för att märka någon skillnad.
 
GSXR1100R skrev:
Vi provade ett 190 däck en tävling men eftersom vi inte kör på sladd när vi kör ERF så märkte vi ingen större skillnad, man ska nog vara rätt så snabb på banan för att märka någon skillnad.

Jag kör varken på sladd eller snabbt, och jag märkte skillnad... :tummenupp
 
Macke skrev:
Jag märkte ingen större skillnad på hur hojen styr in i kurvorna mellan 180 och 190 däck. Det gjorde större skillnad när jag provade olika profiler på framdäcket. (Bridgestones spetsigaste däck gör att man nästan får hålla emot hojen in i kurvan, den bara dyker in.. På gränsen till läskigt i början.)
Vi provade oxo Bridgestones spetsigaste däck dom två sista ERF:en, dom svänger nästan av sig själva, mindre bryta i kurvorna och bra grepp, profilen kanske är viktigare än bredden.

:va :confused:
 
Macke skrev:
Jag märkte ingen större skillnad på hur hojen styr in i kurvorna mellan 180 och 190 däck. Det gjorde större skillnad när jag provade olika profiler på framdäcket. (Bridgestones spetsigaste däck gör att man nästan får hålla emot hojen in i kurvan, den bara dyker in.. På gränsen till läskigt i början.)

Med dom olika bakdäcken så märkte jag större skillnad mitt i, och i utgången på kurvorna, vid påslag tyckte jag....

Men som sagt, det är mera psykologi än vetenskap när det gäller sånt här. Har man förtroende för däcken, och man verkligen tror att förändringen man just gjort är någgot positivt, så kommer det kännas så när man sitter på hojen också... Samma sak är det ofta med fjädringsinställningar
Märkligt sånt där....

Har Bridgestone olika spetsiga framdäck?
Kan man se det på beteckningen och är det fler tillverkare som har så?
 
Åkte sista två tävlingarna på 205 i bredd på mina 16.5 fälgar.. kanske lite trögare att få ner men stadigt... gick inte saktare. Tror inte det spelar så stor roll utan det är nog mest i skallen det sitter....!!!!
Kolla Farbror Anders och Simon som åkte höga 9or på Karlskoga med orginal grejer på R1orna.. Bara gasa!
:fyllisar
 
Macke skrev:
Jag märkte grym skillnad på 180 och 190 däck. Men då var det ju som sagt på slicks....och på Bridgestone... Har inte provat på mönstrat så... så jag fattar inte varför jag skriver här... Hmmmm... Jag ska nog vara tyst nu... :rolleyes:


hehe alltid sköna inlägg!
 
Jag har kört både 180 och 190 på både 5,5" och 6", i samtliga fall har det varit Metzeler/Pirelli, mest slicks men även mönstrat. Nu är jag ingen fartfantom (mitten i Rookie-flocken skulle jag tro) och jag kan ärligt säga att man knappast kan känna någon skillnad mellan däcken och/eller fälgarna i samma fabrikat.

Det går säkert att känna skillnad om man kör dom direkt efter varandra, men det är mest psykologiskt på den nivå vi är. Jag ska själv köra 190/55 på mina 5,5"-fälgar i år för att jag fått tag på ett bra lager av beggade fina slicks i den dimensionen. Dessutom körde jag på den dimensionen i slutet av förra säsongen och då gick det som snabbast. Sen känns det alltid bra att ha mycket gummi som greppar :D

Köp det som känns bäst eller det du får bäst pris på!
 
Jag har vart inne på att köpa 180 däck till sommarn eftersom jag har det på hojjen just nu och det funkar bra, men jag har nu på senare tid blivit lite osäker på om man skulle ta o testa ett 190... Jag har tänkt och köra minst 1-2 bankörningar i sommar iaf. Förmodligen så kommer man (novis som man är) inte märka någon större skillnad på 180 och 190 mer än att 190 däcket kommer se fetare ut..
 
Wagge skrev:
Jag har vart inne på att köpa 180 däck till sommarn eftersom jag har det på hojjen just nu och det funkar bra, men jag har nu på senare tid blivit lite osäker på om man skulle ta o testa ett 190... Jag har tänkt och köra minst 1-2 bankörningar i sommar iaf. Förmodligen så kommer man (novis som man är) inte märka någon större skillnad på 180 och 190 mer än att 190 däcket kommer se fetare ut..


köp en uppsätning fälgar till
(jag har :tummenupp )

och bor åxå i Umeå
 
Strider skrev:

Jo fick tag i dom av Havnen från Norge, och han åker ju rätt fort... Får mer gummi i asfalten av bredare däck, och största problemet är väl inte att få ner hojen utan åka så nära gränsen det går utan släpp. Och med 16.5 tum så blir det en bättre anlägnings yta. Men som sagt dom som kan åker ju fort på typ vad som helst....
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top