180 däck på 190 fälg?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har en 1000cc hoj med PVM magnesium fälgar, tidigare har jag kört 190/55 slicksdäck men fick tag på 2 sett nya pirelli slicks men bakdäcken är 180/55.

Kollade med polarens hoj som har likadana fälgar som jag men med 195 bredd, mäter man bredden skiljer det sig totalt 1cm i bredd men hans profil ser helt annorlunda ut. Mer äggformat.

Kört med dessa och jag märkte ingen skillnad, men när jag sa det till en annan polare tyckte de jag var galen, läst en tidigare tråd om detta här på SH men hittar inte den.

Nån som har lite kunskap om detta ämne, vad kan hända eller liknande?

Kört som snabbast 1.16 på gälleråsen men försöker hela tiden bli snabbare om detta info är intressant.
 
Kan ha fel, men att stretcha däcket sänker ju profilen = plattare däck:va lär ju knappast förbättra dina varvtider utan försämra. Men farligt/galet är det inte, däcket krängs knappast av...
 
Kan ha fel, men att stretcha däcket sänker ju profilen = plattare däck:va lär ju knappast förbättra dina varvtider utan försämra. Men farligt/galet är det inte, däcket krängs knappast av...

Att det blir plattare profil håller jag med om, men denna cm som saknas i bredden när däcket sitter på fälgen hur pass mycket gör det när jag lägger hojen i en kurva?
 
Hej.

Rent teoretiskt så blir det lite svårare att lägga ner hojen då däcket är plattare, som ni redan har konstaterat.
En annan effekt är att det blir mindre gummi i marken vid nerlägg då vinkeln på däcket och däcksida är mindre/skarpare.
Teoretiskt sett blir det då även mindre grepp.

Hur mycket den enda cm gör i grepp, är ju direkt beroende på hur snabb föraren är och hur mycket grepp/fäste/däck han använder.
Märkte du någon skillnad själv?

Svårt att förklara med text.
Ring gärna istället så ska jag göra mitt bästa för att förklara.
 
Hej.

Rent teoretiskt så blir det lite svårare att lägga ner hojen då däcket är plattare, som ni redan har konstaterat.
En annan effekt är att det blir mindre gummi i marken vid nerlägg då vinkeln på däcket och däcksida är mindre/skarpare.
Teoretiskt sett blir det då även mindre grepp.

Hur mycket den enda cm gör i grepp, är ju direkt beroende på hur snabb föraren är och hur mycket grepp/fäste/däck han använder.
Märkte du någon skillnad själv?

Svårt att förklara med text.
Ring gärna istället så ska jag göra mitt bästa för att förklara.

Vilken Tom pratar jag med?!?
Vart ska jag ringa?
 
Svårt att ge råd när du inte talar om bredden på fälgen men Tom kan sina grejjer så du behöver nog inte mer råd ändå.
 
Vad är det för fälgbredd? 6 tum antar jag..
 
Med 180 däck så svänger nog hojen lite lättare, men 190 är du lite mer gummi i backen i svängen, så lite mer fäste.
Sen vad du gillar det vet bara du!
 
Med 180 däck så svänger nog hojen lite lättare, men 190 är du lite mer gummi i backen i svängen, så lite mer fäste.
Sen vad du gillar det vet bara du!
Det där har jag sett ofta, men jag är skeptisk till att hojen verkligen skulle svänga lättare med ett däck som tänjs ut och blir plattare. Visst, 180/55-däck på en 5,5"-fälg kan säkert vara mer lättsvängt än ett 190/50-däck på en 6"-fälg, men knappast 180/55 på en 6"-fälg.
 
Med 180 däck så svänger nog hojen lite lättare, men 190 är du lite mer gummi i backen i svängen, så lite mer fäste.
Sen vad du gillar det vet bara du!

Har hört det där med! men upplevde ingen skillnad, men däremot väger ju 180 däck "lite lite" mindre och den roterande vikten kan ju göra att man kan hålla en lite högre kurvhastighet eller?
 
Sitter i samma sits som dig bully.. Bytt ner mig en cm och nojjar lite nu. Har dock åkt 180/55 förut utan större problem.
 
Sitter i samma sits som dig bully.. Bytt ner mig en cm och nojjar lite nu. Har dock åkt 180/55 förut utan större problem.

Verkar som det funkar :) efter nåt pass är de förhoppningsvis lite mer slitna på sidorna och profilen blivit mer likt de bredare däcken :D
 
Smeta dit ett 195/65 med matchande framdäck istället så svänger det utav bara tusan. Första gången jag prova Dunlop höll jag på att köra av, innåt i banan!
 
Tror definitivt det fungerar.
Några år tillbaka (2005) så var det vanligt att folk i superbike åkte 180 på 6 tums fälg.
Michelin tillverkade inte ens slicka bredare än 180 då enligt uppgifter jag fick då när jag frågade efter det.
 
Intressant!
Har också bytt från 190 till 180. Och utan märkbar skillnad. Håller med om det mesta ni skrivit, men vill även nämna att vi även sänker hojen bak ca 5 mm. Det är nog bara att köra! Vi märker inget ändå!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top