180/55R17 går det mer?

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Hoj
kawasaki 636
Hejsan!
Nu så här års tänkte jag göra iordning min hoj inför sommaren 2005.
Och då letar jag ju nya däck, men frågan är: går det sätta på en storlek större om mitt bakdäck är 180/55R17??? typ 190/55 eller vad det nu blir?
Vill ju inte att däcket ska sitta åt mot svingen...
Tänkte fråga om någon vet några bra billiga däck? Pga. liten ekonomi... :huvet

// Robban

undefined
Robban Nr1 skrev:
Hejsan!
Nu så här års tänkte jag göra iordning min hoj inför sommaren 2005.
Och då letar jag ju nya däck, men frågan är: går det sätta på en storlek större om mitt bakdäck är 180/55R17??? typ 190/55 eller vad det nu blir?
Vill ju inte att däcket ska sitta åt mot svingen...
Tänkte fråga om någon vet några bra billiga däck? Pga. liten ekonomi... :huvet

// Robban

Kanske skulle gå ner till 170/60-17 stället, billigare och säkert orginaldimension med, mer lättstyrd följsam hoj på köpet :tummenupp

Njaa... jag vill ju ha ett stort bakdäck. :yoparty
orginal är ju 180/55R/17

Har kollat under annonser och dom flesta är ju rejsdäck, det får man väl inte köra med på gatan?

Har du 5,5 tums fälg så går det bra med 190 (mät hur mycket fritt du har på respektive sida av däcket om du är osäker). Bredare blir dock mer trögstyrt... Eftersom de flesta hojar har 180 så är priserna också skapliga i de dimensionerna. Rejsdäck är inte nödvändigtvis lika med slicks, finns massor av varianter att välja på, och de är OK att köra med på gata.

De flesta racedäck som utanonseras är gatgodkända då man i bla ss600 åker med gatdäck. Dessa är dock väldigt mjuka så du får ingen bra livslängd men å andra sidan är de billiga och ger bra grepp...

Jaha... okej. trodde nämligen att rejsdäck var en klass för sig.
Men men... får väl ta 180 för att inte få några skumma effekter. men må nog säga att jag gillar mer 190. :)

Robban Nr1 skrev:
Jaha... okej. trodde nämligen att rejsdäck var en klass för sig.
Men men... får väl ta 180 för att inte få några skumma effekter. men må nog säga att jag gillar mer 190. :)

Brukar inte däcken sitta taskigt om man tar ett bredare? Man trycker ju bara ihop däcket om inte fälgen har rätt bredd för det. Detta resulterar att du inte bara får ett smalare däck än 190, utan att det får en taskig form också. Med tveksam köregenskap som följd.

Detta är bara min observation...

/a

Köp då ett 180 däck...
Hade en polare med en zx9r som ville ha lika brett å mulligt bakdäck som moua!
Han hade också 180 orginal, så satte han på ett 190 däck å det byggde bara på höjden å såg inte alls så fräckt ut som han hade tänkt sig. Då hans fälg var smalare än min, vilket vi märkte efteråt... :kocko :)

Som svar på originalfrågan: Ja, jag tror nog att det ska gå dit ett 190/50 iaf. Det såg så ut på min -90 åtminstone även om jag aldrig provade.

Det är väl bara att mäta annars?

Sen finns det ju massor av skäl att låta bli, men det frågade du ju inte efter... :rolleyes:

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8