180/55 17" offroad-/grusdäck. Finns det?

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC -05
Jag har rätt långt gångna planer på att byta min z750 till en KTM 950 supermoto.

Tanken var att jag kunde ha den som lite allroundhoj, men det verkar vara svårt att hitta ett lämpligt bakdäck med lite mönster på. Dimensionen är 180/55 ZR 17.

Är det någon som har tips? Bra eller dåliga, alla mottages tacksamt!

Mvh John

satsa hellre på en SuperEnduro :tummenupp

24_superenduro.jpg

Ja men då måste jag skaffa en uppsättning motarddäck till den i stället.
Till saken hör att de har en Supermoto på KTM här i stan och är villiga att ta min i inbyte. Smidigt liksom..

Du vet ingenting om däcken??

Ja men då måste jag skaffa en uppsättning motarddäck till den i stället.
Till saken hör att de har en Supermoto på KTM här i stan och är villiga att ta min i inbyte. Smidigt liksom..

Du vet ingenting om däcken??

finns inga offroaddäck i den dimensionen.
Lättare å hitta onroaddäck till Superenduron

Jag har kört 17" isdäck på min husa och det bredaste jag hittade var c:a 110 eller 120, det fungerar hyfsat på fälgar upp till den bredd jag har (4,25" tror jag) men det är inte optimalt och på en bredare fälg går det nog inte alls.

Jo jag antar att de fungerar, men jag vill nog inte ge mig ut på stig/skogsväg med så lite mönster.

Jag kom just på varför jag inte vill ha enduron, den har ju bara 13 liters tank. Blir till att tanka lite väl ofta då tycker jag. Sen ska den ha en smalare/hårdare sadel också tror jag.

Kollade snabbt på Duells och Allright´s hemsida och hittade inga däck i den dimensionen.
men med en sådan hoj ska du väl bara köra asfalt/grus. Och då funkar ju gatdäcken.

Okej. Så isdäck är bara att glömma med andra ord.

Vad tror du om att kränga på ett 160s grus-/endurodäck på bakdäcket, där det alltså ska vara 180 då? Jag menar, på bil är det ju inte så noga vilken dimension man kör med.

Jag har kört 17" isdäck på min husa och det bredaste jag hittade var c:a 110 eller 120, det fungerar hyfsat på fälgar upp till den bredd jag har (4,25" tror jag) men det är inte optimalt och på en bredare fälg går det nog inte alls.

Last edited:
Hittar du ett däck som är 160 brett borde det funka tycker jag, inte bäst men i alla fall fungerande. Jag körde som sagt 110-120 bredd på en fälg som normalt set har däck i 160-165 bredd och det fungerar men pga att fälgen är så pass mycket bredare än vad däcket är anpassat för så blir det en väldigt skum profil. Med så pass fel dimension blir däcket som bredast vid fälgen och smalnar sedan av utåt mot slitbanan, detta innebär att det blir mycket mönster rakt fram men inte alls lika mycket dubb när man lutar hojen, ingen katastrof men det är trots allt en kompromiss.

Låter som en risig idé det där. Du kommer inte heller hitta bra däck i 160-dimension, finns inget bra över 140. Men som sagt så är det en 100 ggr bättre idé att köpa en SE o slänga på Scorpion på den om du måste köra mkt asfalt. Räcker för o skrapa fotpinnar med o det på en Adv, SEn är runt 30kg lättare i verkligheten.

Det grövsta jag kan tänka mig sitter på 1200GS Adventure och det är 150/70 R17 på 4" fälg. Men att sätta på det på en 5,5" fälg kan nog........

Men vad är det du är ute efter egentligen ? Dra lite grusväg då och då eller ge dig ut i spenaten på riktigt ?

Lite grusväg funkar orginaldäcken för. I busken däremot så är det det underliggande avgassystemet på SM'en som ligger den i fatet, SE'ns är ju draget på offroadvis så..... Kanske också något att ta hänsyn till.

Tack för alla bra svar.
Helst av allt vill jag väl att det ska vara som i TVserien Viper eller den där bondfilmen där han trycker på en knapp och det kommer ut isdobbar ur däcket.

Det lutar nog åt SMen och att det blir inbyte men jag ska ta till måndag och fundera på det. :va

Men.. Hur svårt kan det vara att köpa en omgång beggade enurofälgar med talonnav, spika om lagerna så de passar 950:ns axlar. Alternativt om nu KTM har samma axeldiam på flertalet hojar... Då har du istället en uppsättning motardHJUL och en uppsättning offroad(eller allroad beroende på mönster)HJUL.
FAN så mycket enklare att byta hjul än kränga däck vareviga stund...
Men jag kanske är lat :D leta efter 18", 21" fälgar, finns säkerligen i drivor efter alla som byggt om sina endurohojar till supermotarder :tummenupp

Last edited:
Det ska jag genast kolla upp!

Imorn åker jag och hämtar ut SMen! Blir kalas! :yoparty

Men.. Hur svårt kan det vara att köpa en omgång beggade enurofälgar med talonnav, spika om lagerna så de passar 950:ns axlar. Alternativt om nu KTM har samma axeldiam på flertalet hojar... Då har du istället en uppsättning motardHJUL och en uppsättning offroad(eller allroad beroende på mönster)HJUL.
FAN så mycket enklare att byta hjul än kränga däck vareviga stund...
Men jag kanske är lat :D leta efter 18", 21" fälgar, finns säkerligen i drivor efter alla som byggt om sina endurohojar till supermotarder :tummenupp

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats