18-åring ska köpa 1a hoj, tips och råd!

Byrkje

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750
Hej, På jakt efter uppgradering från min 125a. Skulle vilja ha lite råd på en ny hoj.

Krav.
Max 600cc
Snygg
Sporthoj
max 25-30k
låg bränsleförbrukning
helt OK att pendla med då jag kör 8mil om dagen.

Tack på förhand, Med vänlig hälsning, Benjamin.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Snygg + sporthoj + A2, du kanske får ta och tänka om lite.
Du kan bara köra 90-talshäckar på A2 pga effektkraven.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Om man bara kunde få det bästa av alla världar. Det finns väl moderna A2-hojar men de är inte sporthojar om man inte går ner till 300-400 kubikare. Finns nya och gamla sporttouring kring 600cc däremot vilket är vad skolorna brukar använda. Priser vet jag dock inte.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Skulle säga en äldre R6:a som sedan innan är regbesiktigad med 25kw.
Eller någon form av street-cykel så som FZ6, Hornet osv. Kanske vettigare att börja med med tanke på försäkring mm.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vore det hemsk att köra en nätt liten plastraket på 400cc och 60 hk då? En som faktiskt är byggd för så lite effekt?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
sporthoj + skön att pendla med.. ajaj, lite svår kombination där. :)

Men, en äldre CBR600 skulle jag kolla på. Är sporthoj, går att pendla med, relativt låg förbrukning. Snygg?? tja.. smaksak.

Annars så har "enrosabil" en poäng. En strypt 600 är skit att köra. en 400 (eller whatever) som är gjord för "A2 effekt" är bättre att köra.
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Köp en motard att mogna på (man tror alltid att man är mer mogen och smart än man egentligen är)
Det är förbannat lätt att ta sig vatten över huvudet på en motorbajkhoj som du förmodligen redan vet, då är det ganska stor skillnad på en 600-radfyra som inbjuder till överjävliga farter, jämfört med en motard som skriker av varv redan vid 120.. Det är mitt råd! :)
 

Byrkje

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750
Håller helt med dig och det är lite det som jag är inne på, har du någe förslag på nån fin 400cc hoj?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle säga en äldre R6:a som sedan innan är regbesiktigad med 25kw.
Eller någon form av street-cykel så som FZ6, Hornet osv. Kanske vettigare att börja med med tanke på försäkring mm.

Finns R6 med så lite som 70 kw original?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Småtwinnarna er 6 eller suzuki sv 650 är perfekta hojar att strypa om dom redan är det. Ligger runt 30 kkr. Lite billigare hittar er 5 eller cb 500. Finns även några fina cbf 500 på bytbil med abs bromsar och strypta.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Håller helt med dig och det är lite det som jag är inne på, har du någe förslag på nån fin 400cc hoj?

ZXR, FZR, GSXR, CBR, VFR, komplettera med "400" efter valfritt modellnamn. Finns ganska ont om dem i Sverige, men de är fanimig kul o köra, framförallt om du inte är så lång, annars kan du behöva flytta fotpinnarna en aning för att sitta bra. Vilken av dem du tycker är snygg kan bara du avgöra. En annan fördel med dem är att väldigt många är tillräckligt gamla för att gå under "classica" försäkring hos bilsport och mc, vilket gör att de kostar max 1500 att helförsäkra... Per år! Ungefär vad du som minst skulle få betala i månaden för en 600 plastraket...

En video från Gelleråsen när en annan kille här på forumet kör en 400, kan med ganska stor säkerhet säga att de framför inte kör någon 400cc hoj...
 
Last edited:

nissarn2

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Malmö
Hoj
2013 Honda CBR500r
Om du nu får för dig att dubblera din budget så rekommenderar jag en cbr500r
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Motard alla dagar i veckan, -den perfekta allroundhojen.
Den går att köra som en sporthoj.....
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur långt är ett snöre? Med snygg menar du vadå? Är man 18 bör man enligt min mening inte köra sporthoj. Det krävs lite erfarenhet av mc-körning för att hantera en sådan cykel och försäkringarna är inte att leka med men har du en budget på 25-30k på försäkringen också så visst!

Min kusin köpte en Ninja ZX 9R från sent sent 90-tal när han var 22, den betalade han 18 000 om året för i bara trafikförsäkring. :tummenupp Jag betalar 3000 för en halvförsäkring med min DR mitt i Göteborg. Kusinen bodde för övrigt på landet.
 

mykologen

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Stockholm
Hoj
K9, Suzuki GSXR600
För den budgeten kan en begagnad ninja 250r vara av intresse. Dock är den bara på 25kw men just därför pressas priserna ner ytterligare. Du borde kunna hitta 08-09or inom din budget!

Den är bränslesnål och väldigt lätthanterlig, kan varmt rekommendera som förstahoj! :)
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top