18år får åka ostrypt?

uggla skrev:
Alltså, när man är 18 år får man köra vad som helst bara den står på 25kw, och effekt förhållandet inte överstiger mer än 0.16kw per kilo?


Korrekt! :mattias


Jeffla trådgrävare! :mad: :fatta!
 
Gustav1 skrev:
Jupp, men så är det det här med helfordonsgodkänning.
En del hojar får du inte strypa på grund av detta. :dummer

Om du tänker på nyare hojjar så som nyare R6 osv, så finns det strypningar från mc-kompaniet som har fått någon form av dispans på strypningarna som dom säljer så att dem är godkända för 25kw..... :tummenupp
 
shoik skrev:
Om du tänker på nyare hojjar så som nyare R6 osv, så finns det strypningar från mc-kompaniet som har fått någon form av dispans på strypningarna som dom säljer så att dem är godkända för 25kw..... :tummenupp


det finns inte till alla, honda cbr600rr har tillexempel inte det.


spelar iofs ingen roll för vilken 18 åring har råd att betala försäkring för en sån :död
 
vet en kille som lyckats "importera" en ny CBR600 ´04 o på så sätt strypt den till 25kw... och som kör runt med den strypt! Med effektsystem :koko :hihi
 
Det betyder att jag får regga min 125a som A-begr. ?

18kW / 160kg = 0.1125 kW / kg .

Vad jag nu ska göra det för, när jag kan köra ostrypt A1 :P . (olagligt jag vet)

Jag funderar på att köra upp A-begr. med Husaberg .
 
agneman skrev:
Det betyder att jag får regga min 125a som A-begr. ?

18kW / 160kg = 0.1125 kW / kg .

Vad jag nu ska göra det för, när jag kan köra ostrypt A1 :P . (olagligt jag vet)

Jag funderar på att köra upp A-begr. med Husaberg .


Nej du får inte regga som mellan 0,16kw/kg är det som gäller som minsta :7peta
 
Nej visst fan jag tänkte helt fel . Ganska roligt att den var 18 kilowattad innan jag strypte den då :P . det fanns alltså ingen klass för en original rg125r, låter också ganska roligt, inte sant ? .
 
agneman skrev:
Nej visst fan jag tänkte helt fel . Ganska roligt att den var 18 kilowattad innan jag strypte den då :P . det fanns alltså ingen klass för en original rg125r, låter också ganska roligt, inte sant ? .


du får köra den på mellankort som sagt. Det får inte vara över 25kw
 
Jag fattar inte riktigt . Ska nog aldrig regga den som mellan ändå .

Köper ju givetvis en ny, eller kör den som 125a som jag gjort hittills . Får ju dessutom skjutsa på den .
 
när man har mellan kort så kör man ju likadant som med en 125. dvs rätt effekt i papprerna men med försvunna strypningar
 
frew skrev:
när man har mellan kort så kör man ju likadant som med en 125. dvs rätt effekt i papprerna men med försvunna strypningar


eller så gör man det redan nu?
 
frew skrev:
när man har mellan kort så kör man ju likadant som med en 125. dvs rätt effekt i papprerna men med försvunna strypningar


Är väl inte lika säkert att man klarar en kontroll om man har strypt en tung mc.

Om nu farbror blå (mcpolis) skulle få för sig att prova din hoj så är det ju lite lättare för han/hon att känna skillnad på 25kw strypt,100kw ostrypt än vad det är på en 125:a som har mer troliga 15kw/20-25kw ostrypt.
 
Pinky skrev:
Är väl inte lika säkert att man klarar en kontroll om man har strypt en tung mc.

Om nu farbror blå (mcpolis) skulle få för sig att prova din hoj så är det ju lite lättare för han/hon att känna skillnad på 25kw strypt,100kw ostrypt än vad det är på en 125:a som har mer troliga 15kw/20-25kw ostrypt.
11kw. :fakta 15hk..
Däremot så är det nog lättare att känna skillnaden på 11/22kw (till ex) ( i mitt fall 9/17). än vad det skulle vara att känna skillnaden mot 25/30 till ex. man kan ju fiffla lite med effekten men ska man köra helt ostrypt som du säger så är det lättare att märka på en större hoj. sålänge det är stor effektskillnad, för på 125an så går du ju till över dubbla effekten i nästan alla fall (obs räknar med att alla kör 125 2takt. :hihi ).
Föresten så kan man väl neka polisen att få prova hojen va?. right?. :va fast då får man körförbud på fordonet och begärd ombesiktning. eller? :confused:
 
Först så tar vi mellanklassen: allt över 11kw eller 125cc räknas som mellanklass lr tung om det är över 25kw (för att inte glöma 0,16kw/kg regeln). De olika kubikgränserna för mellanklass gäller endast på uppkörningen, varför vet jag inte. Man kan alltså ta vilken cykel som helst och uppfylla ovan nämda regler och köre den som mellanklass. Att sedan köra med strypning i är rätt tråkigt, speciellt om man köper en strypning och monterar själv. Dessa är dessutom så jävla oprecisa så jag mår illa. I papprena som jag fick till min stypning stod det att de passade 10st olika hojjar upp till 1100cc, vilka exact kommer jag inte ihåg men det var sporthojjar en del av dem iaf. Strypningen fäster man på förgasarens utsida så att throttlen inte kan gå i taket eftersom att man inte kan dra gasvajern hela vägen. Denna lilla plåtbit skulle alltså begräns effekten till 25kw på 10st olika modeller????? Nej jag skulle inte tro det va, snarare långt under gränsen för att vara på den säkra sidan. DÄrför BÖJDE jag bort den så fort jag typbesiktigat hojjen, så man kan ju alltid böja dit plåtbiten igen om man vill köra strypt. Att man skulle vara rädd för att en vanlig besiktningsman eller polis skulle känna att den är ostryp är fel, vad ska de göra om de tror det då? De måste ha bevis, alltså måste den testas i rullande landsväg, och hur många sådana innehar bilprovningen lr polisen för den delen? Om man skulle bli tvungen att lämna in den på verkstad för prövning är det ju bara att montera dit strypningen under tiden den är hemma. F.ö är priset på strypningar ÄCKLIGT högt, 1400kr fick jag betala för en 4x2cm lång plåtbit med ett jack och böjning i ena änden och två kopior OBS KOPIOR på strypningspapper, jag kan inte bifoga bild men lita på mig att det tar inte mer än 5min att tillverka en sån plåtbit själv....
Tack för order /Nexor
 
Nexor skrev:
Först så tar vi mellanklassen: allt över 11kw eller 125cc räknas som mellanklass lr tung om det är över 25kw (för att inte glöma 0,16kw/kg regeln). De olika kubikgränserna för mellanklass gäller endast på uppkörningen, varför vet jag inte. Man kan alltså ta vilken cykel som helst och uppfylla ovan nämda regler och köre den som mellanklass. Att sedan köra med strypning i är rätt tråkigt, speciellt om man köper en strypning och monterar själv. Dessa är dessutom så jävla oprecisa så jag mår illa. I papprena som jag fick till min stypning stod det att de pass.....................................
Så polisen kan inte kräva att få prova min hoj mitt ute på gatan eller låtsäga börja skruva isär den på plats och kolla efter strypnignar. hört om flygande polis som åker med massa verktyg och skruvar isär ho jar och kollar.
 
philsson skrev:
Så polisen kan inte kräva att få prova min hoj mitt ute på gatan eller låtsäga börja skruva isär den på plats och kolla efter strypnignar. hört om flygande polis som åker med massa verktyg och skruvar isär ho jar och kollar.

Haha!

Jag tror inte dom skruvar sönder dom ut på gatan direkt.

Det skulle inte jag tillåta om det var min hoj det gällde.

:)
 
philsson skrev:
Så polisen kan inte kräva att få prova min hoj mitt ute på gatan eller låtsäga börja skruva isär den på plats och kolla efter strypnignar. hört om flygande polis som åker med massa verktyg och skruvar isär ho jar och kollar.

Det behöver du nog inte bekymra dig om.

Problemen kommer om du orsakar en olycka med "fel" effekt i motorn.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top