17 tums framfälg till en cbr 97:a??

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Hoj
Veteranare av olika slag
Är lite trött på dyra 16 tums däck och tänkte byta till en 17 tums fälg??
Men jag är lite novis på sånt här (brukar förspråka orginal)
Så jag har lite frågor.
vet ni om hojjens köregenskaper kommer att förändras?
finns det framfälgar som utan större modifikation passar?

Rock on / per

Hjort skrev:
Din hastighetsmätare kommer iallafall vissa helt fel.
Kanske att en 17" fälg från nyare cbr900 skulle passa?
Annars så fixa lite nya distanser så passar det mesta :P
Vet inte på vilket sätt kör egenskaperna kommer påverkas men du lär nog känna skillnad. Känns det dåligt så kläm på en 17" fälg bak också :)

Inte ett rätt i hela inlägget....
1. Hastighetsmätaren kommer att visa som förut.
2. Man brukar använda cbr600 fälg från runt -97(kolla detta noga) Det har att göra med nav och bromsskivor.
3. Egenskaperna skall tydligen inte ändras allt för mycket.
4. Det sitter redan idag 17tum bak :mattias

Mvh Fastball

Kanske inte ska hånskratta Fubar, killen gjorde ju iaf ett försök, men du Hjort: om du inte vet, så kan det vara bra att säga: Jag tror.

Pelle 81: Jag har köpt en 17" fälg fram, men ännu inte hunnit testa detta, och om du letar upp en tråd jag skapade om förbättringar på crb900rr så kan du oxå hitta en test av 16" kontra17"
Där framgår att 16" med rätt däck klarar sig riktigt bra. Men de som kör race har 17" för att få ett så mycket större däcksutbud, då det är lite magert i 16" dim numera.
Det är oxå MIN anledning, även om jag inte rejsar.

Last edited:
tack för svaren ska börja leta efter din tråd Dr, Bike

Fastball, Jag ska börja leta fälg på allvar nästa vecka sen för vi se om man hinner provåka lite i år....

Rock on / per

jupp... har redan läst igenom den... mycket intressant läsning faktiskt.

UrbanTiger skrev:
Som sagts och skrivits tidigare så är diametern och rullomkretsen i stort sett det samma på ett 17" med dagens profil som ett 16" orginalprofil. Det som främst blir skillnaden är att själva profilen blir mindre välvd eller mindre toppig om man säger så. Borde innebära att det blir lite mindre lättsvängt. Huvudsakliga anledningen är väl kändå att få bredare urval av däck.

japp det var det som var meningen urban.... fan jag börjar nästan se fram emot vintern så man kan sätta igång med de planerade mini moddarna....

Hade en blade -96:a. Körde med ett 17" hjul från en VTR, passar rakt av med skivor och allt. Andra som passar är hjul från cbr600 från 95 och framåt vissa VFR och då VTR. Förmodligen även nyare cbr oxå men det är garanterat lättare och billigare med hjul från lite äldre cyklar. Det mest positiva med att byta är att man kan köpa billiga beggade racedäck.

Martinus skrev:
Hade en blade -96:a. Körde med ett 17" hjul från en VTR, passar rakt av med skivor och allt. Andra som passar är hjul från cbr600 från 95 och framåt vissa VFR och då VTR. Förmodligen även nyare cbr oxå men det är garanterat lättare och billigare med hjul från lite äldre cyklar. Det mest positiva med att byta är att man kan köpa billiga beggade racedäck.

Tack för svaret....

ska kolla lite skrotar redan i morgon för nu kan jag fan inte häjda mig längre..

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år