17-årig bilförare körde ihjäl mc-förare (GBG)

Ulf: Om man inte lyckats få sina barn att fatta att man inte skall stjäla en bil från första början så tycker jag definitivt att man har missat något!
Man kan inte skylla allt på dem, men de grundläggande värderingar som barn har kommer väl oftast från folk de ser upp till, vilket, om allt står rätt till, borde vara föräldrarna, bla.

//Anders.

UnderDog: Klart det är ett misslyckande. Men vems 'fel'; det är en helt annan sak. Och ingen här verkar vet något alls om bakgrunden.
Att föräldrarna har stor betydelse det är helt klart. (Ser man speciellt tydligt för dom barn som har oturen att välja 'fel' föräldrar.) Men den som tror att man som förälder har 100 % inflytande o koll har en i mitt tycke klart orealistisk uppfattning.
/u

Klart att man körde utan körkort ett par gånger, men man körde ju exemplariskt och inte genom stan. Man stal ingen mc eller bil för att göra det utan man hade sin egen. Chanserna att det skulle gå illa är ungf. lika stor som när jag nu snart ska iväg.

Det är klart att det är mycket föräldrarnas fel i det inträffade. Som liten fick man reda på vad man inte skulle göra och OM man gjorde det så hände det grejjer man inte ville skulle hända. Då gjorde man ju för fan inte det heller.
Småsaker som att snatta godis eller klippa upp stängsel skadar ju ingen så det är ganska oskyldiga busstreck. Sånt kunde man ju få för sig, eller att skjuta paintball på alla rutor i området - DET SKADAR INGEN!

Man vet när man gör riktigt fel och ibland gör man det för att just skada sig själv och få lite uppmärksamhet.

Socialen kommer göra en utredning och efter nåt år är detta bortglömt tyvärr. Antingen blir det bara värre för 17-åringen eller så vaknar han upp av detta.

750RR

maverick_750rr skrev:
(Klart att man körde utan körkort ett par gånger, men man körde ju exemplariskt och inte genom stan.......) Chanserna att det skulle gå illa är ungf. lika stor som när jag nu snart ska iväg.
Det var tråkigt att höra. Fast det verkar onekligen som att körkortsutbildningen inte 'tar' riktigt ibland, att döma av vad man ser på vägarna då o då.
/u

maverick_750rr skrev:
Klart att man körde utan körkort ett par gånger, men man körde ju exemplariskt och inte genom stan.
:skrämd Är det så självklart att man har kört innan man hade körkort?!
Man stal ingen mc eller bil för att göra det utan man hade sin egen.
Avd, egen bil gör inte lika ont som stulen? :confused:
Chanserna att det skulle gå illa är ungf. lika stor som när jag nu snart ska iväg.
Tur att man inte har dig i trafiken nära mig!! :skrämd

maverick_750rr skrev:

Socialen kommer göra en utredning och efter nåt år är detta bortglömt tyvärr. Antingen blir det bara värre för 17-åringen eller så vaknar han upp av detta.

750RR

Njao, kanske inte.
Vållande till annans död, vilket det förmodligen blir, ser de nog inte så lätt på.
Det blir säkert hårda tag här.
Hoppas det leder till något gott....

Bor två kilometer från olycksplatsen. Det är ju rent för jävligt att man inte skall våga sig ut på två hjul för att det är en massa drogade snorisar ute o fyllekör utan körkort...
Självfallet är det inträffade inte bara en tragedi för den drabbades familj, utan även för den skyldige killen och hans föräldrar. Det är bara så oändligt trist att en 17-åring skall hinna ikapp verkligheten på det här sättet.
Spontant känner man ju att man skulle vilja gå över honom med ett bollträ, men vad hjälper det. Han får leva med vad han gjort och det är ett mycket värre straff än vad folket eller staten kan ge honom.

Ankan skrev:

Självfallet är det inträffade inte bara en tragedi för den drabbades familj, utan även för den skyldige killen och hans föräldrar. Det är bara så oändligt trist att en 17-åring skall hinna ikapp verkligheten på det här sättet.
Spontant känner man ju att man skulle vilja gå över honom med ett bollträ, men vad hjälper det. Han får leva med vad han gjort och det är ett mycket värre straff än vad folket eller staten kan ge honom.

Du har helt rätt men samtidigt så måste samhället markera att så här gör man inte med mindre än att man får ett kännbart straff.

Om man inte nyper till den här odågan ordentligt så ger samhället indirekt tecken på att man inte tar så allvarligt på det inträffade.

Av den anledningen bör den här killen få ett kännbart straff.

I vårt land har vi ofta lätt att hitta förlåtande orsaker till en gärningsmans beteende, men offren glöms ofta bort.

Lord Melchet skrev:
Du har helt rätt men samtidigt så måste samhället markera att så här gör man inte med mindre än att man får ett kännbart straff.

Om man inte nyper till den här odågan ordentligt så ger samhället indirekt tecken på att man inte tar så allvarligt på det inträffade.

Av den anledningen bör den här killen få ett kännbart straff.

I vårt land har vi ofta lätt att hitta förlåtande orsaker till en gärningsmans beteende, men offren glöms ofta bort.

Håller med dig fullt ut. Tyvärr tror jag dock inte att samhällets repression kommer att bli så kännbar som vi önskar oss, eftersom killen bara är 17 år. Är det dessutom en någorlunda normalt funtad grabb, lär hans egna demoner säkert vara ett värre straff än det samhället utmäter.

Vila i Frid... hade varit lika otäckt om det varit tant Agda som varit ute o rastat hunden.

Var förbi olycksplatsen idag, den ligger bara 300 m från mina föräldrars hem. Bland alla ljus, blommor, fotografier och gripande brev hade man lagt upp delar från hans motorcykel lite prydligt. Jag kände igen mannen som omkom, har hejat på honom på en bensinstation tidigare i somras.

Platsen ligger alldeles efter en kurva som går över ett krön, killen i bilen har kommit över på fel sida (troligen pga hög hastighet) varvid föraren av motorcykeln helt säkert inte haft en chans att reagera innan kollisionen. Jag antar (och hoppas) att det hela gick så fort att han inte hann känna något.

Är killen som körde bilen av någorlunda normal psykisk standard så har han redan fått ett livslångt straff. Det får en dock inte att vara mindre arg på honom.

WASP skrev:
:skrämd Är det så självklart att man har kört innan man hade körkort?!

Avd, egen bil gör inte lika ont som stulen? :confused:

Tur att man inte har dig i trafiken nära mig!! :skrämd

Hade jag inte haft min båge innan körkortet hade jag heller inte haft en chans att köra olagligt eftersom jag inte hade stulit ett fordon för att köra olagligt.

Naturligtvis är det självklart att man kör utan körkort om hojen står där alldeles fin o i väntan på att få bli plågad. Det tillhör ju uppväxten. Nästan alla som haft chansen har ju gjort det om det så ens är på en parkering eller på en grusväg mitt ute i skogen.

Visar sig 17-åringen väldigt ångerfull kommer han inte få mycket till straff. Jag lovar.....

750RR

Köra utan körkort e ju dumt..
Messt med tanke på försäkring o sånt..
Men den gäller väl inte om mcn har körförbud heller ??
El hur e det maverick ??

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...