167 km/h på 70!!!! Suger fett!!!!

HönaPower skrev:
Nu ska vi se:

Rövens Pågar
och
Skoter Idioten

Ja, ni gör skäl för era namn... :tummenupp

Vafan vill du ha sagt med det? Svara gärna via PM.

Jag har inte sagt nåt annat än frågat trådskaparen var han ville ha sagt med sitt helt och hållet obegripliga förstainlägg, som nu är redigerat.

Angående mitt nick, så bevisas det nu än en gång är det bevisat att ironi och sarkasm, det är något som ytterst få här på sporthoj.com kan förstå och hantera :7peta

Synd att du blev av med lappen. Lider med dig. Polaren blev av med den igår, 130 på 70 väg. örbyleden..sthlm.

Skit i alla moraltanter, de flesta här e jag nog ganska övertygad om att dom kör för fort. Jag kör nästan alltid för fort, mkt för fort. Svårt som fan att försvara, man utsätter andra för fara osv, alla har hört det. Men det är ju kul annars gör man det ju inte..

Det är bara att beställa teorin så fort du kan och "på en igen"!

Good Night. :tomten

Skalman skrev:
Njae, det räcker med oaktsamhet/likgiltighet:

TBL, SFS 1951:649, Lag om straff för vissa trafikbrott 1§, 2:a stycket

"
Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år.
"

Har föreläsningar om trafikförfattningar och fick beskrivet 2 situationer av den föreläsande f.d. trafikpolisen.
I 1a fallet var det en ensam kille på MC som blev invinkad av Harry Haffa, men som drog så fort han kunde. Han blev upphunnen och stoppad och dömdes för vårdslöshet i trafik. Det var låg/ingen trafik så han bedömdes inte utgöra fara för någon annan än sig själv.
I 2a fallet var förutsättningarna desamma, förutom att MCn nu hade en passagerare. Föraren blev dömd för grov vårdslöshet i trafik pga att han visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv (dvs passagerarens).

Åh fan, då känner jag en som borde köpa en trisslott:)
Enligt den här herren på LS så var det så som jag skrev, men jag vet inte huruvida han är rätt person. Vad lagen säger och hur den tillämpas kan ju skilja sig också. Det är således alltid fängelse för grov vårdslöshet? :skrämd

morlock skrev:
Japp, en smula. Trådskaparens inlägg var helt obegripligt till en början, men han modifierade det en smula så man "menar vad han fattar". Det borde ha framgått om du "läste" mitt inlägg + det efter EDIT:.
:tummenupp

(Notering till mig själv: Använd :rolleyes: så undermeningen går fram i inläggen.)

Visst var inlägget obegripligt. Jag kommenterade bara din åsikt om fortkörning. Att ligga i 160-200 på en lång rak 70-väg utan trafik gör nog de flesta när de kör i grupp (och blir eggade av varandra, en svaghet hos pojkar).
Det låter nog värre än vad det är.

eisbaer skrev:
Att ligga i 160-200 på en lång rak 70-väg utan trafik gör nog de flesta när de kör i grupp (och blir eggade av varandra, en svaghet hos pojkar).
Om man kör motorcykel, ja... men volvo?

Last edited:
McB skrev:
Vari ligger skillnaden, juridiskt och moraliskt sett?
Ingenstans, men tråden handlade om fortkörning med bil. Inte MC. Det är inte lika vanligt att man kör 160-200 i grupp med Volvo som med MC.

morlock skrev:
Ingenstans, men tråden handlade om fortkörning med bil. Inte MC. Det är inte lika vanligt att man kör 160-200 i grupp med Volvo som med MC.

Ingen skillnad... Tar lite längre tid att komma till 200 tar lite längre tid att stanna, det är allt.

Jag säger ta lappen igen fortsätt köra 160 - 200 :banana

Edit: Oj, läste inte ditt medelande speciellt noggrant ser jag nu. Kanske inte lika vanligt. Ingen statistik...

Jo jag håller med om att mitt första inlägg var väldigt luddigt.

Givetvis så fattar jag att det kommer en massa moraltankar hos många som läser något liknande men som många skriver så har nog de flesta av oss tänjt lite på gränserna vissa mer än andra ockh vi sätter våra gränser på olika nivåer.
Själv så anser jag att det hade varit fullständigt korkat om det hänt mitt på dan med massa trafik, cyklister osv men nu var det ju tomt överrallt å inte en käft ute. Det var ju tom tvåfiligt och avskillt med två meters höjskilldnad till eventuell mötande trafik.

Har ni aldrig hört talas om alla "iligala streat race" som körs över hela landet under ungefär samma förhållande. Kan säga att den här kärran har varit med på fler än ett av de här "arangemangen" (stavning??) så det e ju inte en orginal svensonbil.....

Vill tacka alla som kommit med vettiga svar å försökt skänka mig lite mer klarhet i vad som kommer att hända...

Last edited:
OK här kommer den lite längre verisionen.

Jag var på väg hem till en polare för att lämna tillbaka bilen som jag lånat av honom. Kommer ifatt brorsan. Han dra på å jag hänger på.
Kl är 21:34 så det e inte mycke trafik ute. Men vi kör om en bil.
Vägen vi kör på är tvåfilig och utan mötande vägbana.

Jag kör om brorsan å när jag kommer runt en krök så kommer det ut en snut i vägen å vifta. Jag ställer mig på bromsen å brorsan som ligger bakom mig gör likadant.
Det som händer sen e att brorsan får fyrhjuls ställ och å han åker in i en betong vägg å skrapar upp hela sidan.
När jag kör fram till polisen så frågar han efter körkort å det har jag inte med mig. Har tyvärr ingen annan leg heller så polisen kör mig hem för att jag ska ta fram kk:et.
Efter ca 20 min letande så ger vi upp å han nöjer sig med passet. (10 min tidigare så hade han hotat med att gripa mig om jag inte tog fram kortet)

Tillbaka till "brottsplatsen" han skriver papperna å vill att jag ska skriva under. Jag skriver inte på.

Enligt mätaren så skulle jag kört i 167 å han skulle ha skjutit mig på 234 meters avstånd. När jag stod näst intill stilla så hade jag ca 50 meter fram till kameran så jag skulle alltså hunnit upptäcka, reagera samt bromsa ner till kanske 10km/h på ca 180 meter, ska räkna lite på det å se om det stämmer.

Vi får se vad som händer...

(Om brorsan skrev de en rapport om "olycka" vi får se om det blir nått av det... )

fzrjonte skrev:
Jag kör om brorsan å när jag kommer runt en krök så kommer det ut en snut i vägen å vifta.

...

Det som händer sen e att brorsan får fyrhjuls ställ och å han åker in i en betong vägg å skrapar upp hela sidan.

Där hör ni! God sikt så de visste att inte Sune, 80 bast, var ute och körde sin mopedbil på vägen och de hade god marginal för att stanna kontrollerat om Sune ändå plötsligt skulle ha dykt upp! Sluta gnälla, era jäkla moralkärringar! :fatta!

Grabbar, ni hade ju total koll på situationen. Säg gärna till i förväg när ni kör nästa gång.

Jo nu e det så här att det var inte en 90 grades kurva utan en måttligt potionerad kurva där snuten lyckats gömma sig.....
Å vägen motsvarar nästan en 110 väg!!

fzrjonte skrev:
Jo nu e det så här att det var inte en 90 grades kurva utan en måttligt potionerad kurva där snuten lyckats gömma sig.....
:skrattaåt
:ajjabajja
:brinnerup
:hej

Jag kan köra din FZR i sommar. Du kan t o m få låna min gamla cykel i gengäld!

fzrjonte skrev:
Jamen precis. Alla 70-sträckor borde vara 110 egentligen.

fzrjonte skrev:

Är det 70-sträckan förbi campingen in mot karlskrona?Vägen som går förbi KA-2?

Moraltankar eller inte. Jag kan ju tala om för dej vad som hände idag med 3 killar jag känner. Ena killen köpte en BMW M3 för ca en vecka sen. I dag skulle han och hans 2 kompisar "testa" den lite, på 70-väg, raka med en liten backe och ingen trafik, fullt dagsljus och torr asfalt, han körde väl 170-200. Vad hände då? jo, han tappar fästet i den lilla backen och studsar(!) 200 meter ut på en åker. Resultatet? ena killen dog, de andra två svårt skadade (varav ena var föraren) och bilen totalskrot...

Jag tror att föraren (nu i efterhand, om han överlever) skulle varit jävligt glad om han "bara" blivit tagen av snuten och "bara" blev av med körkortet.

Så försök tänka efter lite nästa gång... vad som helst kan hända och det går fort när det händer...

Som referens bara. Torskad på exakt samma hastiget 167km/h men på en 90 väg, KK rök i 6 månader och 2000:- i böter...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT