16 mot 17 tum Fireblade -98?

Hasse K

Kraschad Kungälvsbo
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
S1000RR på banan, Fireblade -98 på gatan...
Kastar ut en fråga alldeles för sent...
Ivern att kunna välja däck lättare gjorde att jag införskaffade en framfälg från CBR 600 , utan skivor, (vet ej exakt årsm. troligen ca: -97) i tron att den passade som handsken på min CBR 900 -98.......... :huvet
När man tittar lite närmare så är det inte mycket som passar.
Finns det nån där ute som har gjort nåt liknande å kan komma med välbehövliga råd?
Eller tips på vilka fälgar som passar bättre, kanske nyare Fireblades eller t.o.m.
Hornet 900?

Allting mottages tacksamt :Bugar :Bugar
Hasse K

madmagnus skrev:
ser den likadan ut då? man vill ju inte åka runt med olika fälgar :hihi för övrigt så funderar jag oxå på fälgbyte... till vintern kanske...
Vet ej ifall framfälgen passar rakt av. Men du kan ju passa på att byta bakfälgen samtidigt.
Fast då får du ta VFR:ens enkelsving och montera dit den på bladen (och det vore ju verklige att byta ned sig ifall du går över till enkelsving ;-) )
Den passar nästan rakt av. Har för mig man var tvungen att göra ena distansen lite längre på ena sidan bara.
Dämparfästena ska vara identiska.

Hasse K skrev:
Kastar ut en fråga alldeles för sent...
Ivern att kunna välja däck lättare gjorde att jag införskaffade en framfälg från CBR 600 , utan skivor, (vet ej exakt årsm. troligen ca: -97) i tron att den passade som handsken på min CBR 900 -98.......... :huvet
När man tittar lite närmare så är det inte mycket som passar.
Finns det nån där ute som har gjort nåt liknande å kan komma med välbehövliga råd?
Eller tips på vilka fälgar som passar bättre, kanske nyare Fireblades eller t.o.m.
Hornet 900?

Allting mottages tacksamt :Bugar :Bugar
Hasse K

Vad är det som inte passar?
Man kan fixa det mesta, så ta en ordentlig koll på grejjorna du har och återkom.
Har själv gjort en massa distanser, bussningar och specialare till min.

PPP skrev:
1372884 VFR 800 skall passa.

Hur säkert är detta, är också sugen på ett 17" hjul men man vill inte köpa grisen i säcken.....Blade med enkelsving hade iof blivit fett

Hur gick det egentligen? Kom någon fram till vilken framfälg som passar bäst och såg ut som orginal? Jag är själv nybliven fireblade-98 ägare och undrar samma sak:va Jag har gått igenom hela fireblade tråden, men har inte fått något riktigt svar:confused: Det måste ju finnas en massa människor där ute som har provat och vet svaret! Passar cbr600f 95-98 bäst, vfr 800 eller passar sp1ans fälg bäst? Vad krävs för att få just den fälg du rekomenderar att passa?

Jag säger som Mulder;
THE THRUTH IS OUT THERE..................:hej :hej

Niclas

Jotack, till slut blev de riktigt bra! Den lever ännu med sin 600-fälg......
Det räckte att borra nya fästhål i bromsskivorna och svarva till distanser ( 2 mm tjocka) som träs på axeln för att få det att lira.
Det ser lite mysko ut med navet på skivan som har en diameter ett par mm större än fälgens "navfläns" , men mekanikern som borrade hålen sa att det inte behövs nåt där om bara hålen är exakt avpassade till fästbultarna.
Årsmodeller som passar vet jag fortfarande inte mycket...
Utseendet bryr jag mig inte om , men jag kan ju upplysa om att min 600-fälg
har 6 ekrar....
Lycka till !! :)

Hur gick det egentligen? Kom någon fram till vilken framfälg som passar bäst och såg ut som orginal? Jag är själv nybliven fireblade-98 ägare och undrar samma sak:va Jag har gått igenom hela fireblade tråden, men har inte fått något riktigt svar:confused: Det måste ju finnas en massa människor där ute som har provat och vet svaret! Passar cbr600f 95-98 bäst, vfr 800 eller passar sp1ans fälg bäst? Vad krävs för att få just den fälg du rekomenderar att passa?

Jag säger som Mulder;
THE THRUTH IS OUT THERE..................:hej :hej

Niclas

Precis som du skriver passar cbr 600 95-98 rakt av. Även vfr och vtr passar rakt av från de flesta årsmodeller. Själv hade jag en blade-96 med VTR-97 framfälg. Allt passade, bara å flytta över skivor. Visst såg de inte exakt lika ut men inget jag brydde mig om.

Varför påstår då flera att man måste borra nya hål i fälgen för att få bromsskivorna att passa, om man tar från en 600a? Om jag inte minns helt fel, så har SP1ans framfälg större hjullager, då passar ju inte hjulaxeln rakt av? Problemet är att jag måste köpa en helt ny fälg(har provat att annonsera utan resultat) och det skulle kännas bra om man slapp fräsa och bearbeta fälgen allt för mycket, speciellt när kostar nästan 7000:-:rolleyes:
Man får väl bita i det sura äpplet och chansa:gnissla
Precis som du skriver passar cbr 600 95-98 rakt av. Även vfr och vtr passar rakt av från de flesta årsmodeller. Själv hade jag en blade-96 med VTR-97 framfälg. Allt passade, bara å flytta över skivor. Visst såg de inte exakt lika ut men inget jag brydde mig om.

Varför påstår då flera att man måste borra nya hål i fälgen för att få bromsskivorna att passa, om man tar från en 600a? Om jag inte minns helt fel, så har SP1ans framfälg större hjullager, då passar ju inte hjulaxeln rakt av? Problemet är att jag måste köpa en helt ny fälg(har provat att annonsera utan resultat) och det skulle kännas bra om man slapp fräsa och bearbeta fälgen allt för mycket, speciellt när kostar nästan 7000:-:rolleyes:
Man får väl bita i det sura äpplet och chansa:gnissla

Köp en fälg som passar, skit i SP1:ans fälg om den inte passar. Du ska inte pröjsa mer än 1500-2000 kr för en 10 år gammal fälg i bra skick. Som jag skrev ovan passar garanterat fälgar från cbr600 95-95, Är nästan helt säker på att VTR/VFR från 90-tal till tidigt 2000-tal passar rakt av. Köp inget som kräver mod. för 1000-lappar, helt onödigt. Ta med en bromsskiva och kolla så de passar. Skit i råd som kräver borrning eller fräsning, helt onödigt. Det måste finnas massor av grejor från hondor från 90-talet, de var ju skitvanliga.

Så här är det, cbr 600 95-98 framhjul samt skivor passar rakt av på blade 96-97. Blade 98-99 uppdaterades gaffel och bromsar i på , nya bredare gaffelkronor i alu vilket gör att navet är bredare på 98-99 samt större skivor med större centrumhål.
98-99 skivor på en cbr 600,a eller vfr fälg med omborrede hål är inte att rekomendera då centrumhålet i skivorna Är större än på fälgen, som någon i tråden skrev blir det en glipa mellen skiva och fälg vilket i sin tur ger gymm belastning på skiv skruvarna, och det vet ju alla hur klena dom är på bladen.

Det bästa är att skaffa en gaffel och kronor från 96-97 det passar rakt på 98-99. Bara byta kronorna funkar inte eftersom infästningen till bromsoken på 98-99,ans gaffelben har annat mått pga större skivor.

Eller varför inte köpa ny hoj med rätt hjul från början:va skämta bara gammelblejdarna är sköna hojar:tummenupp Och med 17tum med 120/70 däck
är dom ännu skönare känns inte så tunga och tröga då:tummenupp

Last edited:
Så här är det, cbr 600 95-98 framhjul samt skivor passar rakt av på blade 96-97. Blade 98-99 uppdaterades gaffel och bromsar i på , nya bredare gaffelkronor i alu vilket gör att navet är bredare på 98-99 samt större skivor med större centrumhål.

Hoppla! Kul med folk som har koll. Då hade jag bara ett halvt rätt. Trodde inte det var nån skillnad mellan 96-99.

Tack! Äntligen har jag fått svar:tummenupp Det är ju inte billigt att byta gafflar, styrkronor mm, så jag får nog ta en funderare på vad jag ska göra. Jag vill ha tillgång till det bättre däcksutbud som finns till 17" fälgar. Undrar om det finns någon tillbehörs tillverkare(typ marvic mm) som tillverkat 17" fälgar just till 98/99 fireblade? Magnesium fram hade ju varit pricken över I;et.
98-99 skivor på en cbr 600,a eller vfr fälg med omborrede hål är inte att rekomendera då centrumhålet i skivorna Är större än på fälgen, som någon i tråden skrev blir det en glipa mellen skiva och fälg vilket i sin tur ger gymm belastning på skiv skruvarna, och det vet ju alla hur klena dom är på bladen.

Det bästa är att skaffa en gaffel och kronor från 96-97 det passar rakt på 98-99. Bara byta kronorna funkar inte eftersom infästningen till bromsoken på 98-99,ans gaffelben har annat mått pga större skivor.

Eller varför inte köpa ny hoj med rätt hjul från början:va skämta bara gammelblejdarna är sköna hojar:tummenupp Och med 17tum med 120/70 däck
är dom ännu skönare känns inte så tunga och tröga då:tummenupp

Tack! Äntligen har jag fått svar:tummenupp Det är ju inte billigt att byta gafflar, styrkronor mm, så jag får nog ta en funderare på vad jag ska göra. Jag vill ha tillgång till det bättre däcksutbud som finns till 17" fälgar. Undrar om det finns någon tillbehörs tillverkare(typ marvic mm) som tillverkat 17" fälgar just till 98/99 fireblade? Magnesium fram hade ju varit pricken över I;et.

Tror det blir billigare och köpa en beg gaffel än en marvic mag fälg.
Vem vet utväcklingen går kanske tillbaka till 16tum bridgestone kör med 16tum i moto-gp och dom andra 16,5 eller tvärt om.

Skall man ha 17" på 98-99 o vill ha det att se ordentligt ut så gäller följande

fixa framfälg från vfr800 -98 eller nyare skicka ner den till en firma i tyskland (som jag inte mins namnet på, men dom finns på ebay) betala 99€ så gör dom om bulthål till skivorna, distanser, lager o allt som behövs fixas för att man skall få "fabrik look" på grejerna

Kan man inte hitta fälg själv så har dom nya/beg man kan köpa av dom

Kommer du på vad dom heter, så hör gärna av dig!
Skall man ha 17" på 98-99 o vill ha det att se ordentligt ut så gäller följande

fixa framfälg från vfr800 -98 eller nyare skicka ner den till en firma i tyskland (som jag inte mins namnet på, men dom finns på ebay) betala 99€ så gör dom om bulthål till skivorna, distanser, lager o allt som behövs fixas för att man skall få "fabrik look" på grejerna

Kan man inte hitta fälg själv så har dom nya/beg man kan köpa av dom

Hej igen! Jag bara undrar om du eller någon annan här ute har kommit på vad denna firma i tyskland heter som kan fixa så att framfälgen från en VFR ska passa? Har kollat på tyska ebay, men jag kan inte tyska, så det är ju ett problem....:va Dom anonser jag hittar där är ju också bara privatanonser. Skam den som ger sig! Tack för mig!
Kommer du på vad dom heter, så hör gärna av dig!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra