16.5" Fälg gata

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Med risk för att bli uthängd som Mr.korvmojsraggare så frågar jag ändå.

Varför säljs inte cyklar med 16.5" fälg istället för 17" för gata? finns det gatlegala däck i de dimensionerna? Personligen tycker jag att ett par 16.5" 20-ekrade fälgar är så oerhört estetiskt jämfört med de vanliga 3-ekrade fälgarna.

Ja, det finns 17"-vanliga att köpa också, men det ser inte lika bra ut. Nu är jag helt inne på den estetiska delen, dvs inte de tekniska aspekterna på varför man inte skall lägga 20 000 på ett par fälgar för det skall man plöja ner i bandagar, kurser, bensin, försäkringar osv. ;)

Tacksam för diskussion

För att det inte är önskvärt med den extra profilhöjden på gatdäck?

För att det som du säger blir dyrare?

För att det inte finns däck?

Sen tror jag inte du med blotta ögat ser skillnad på en halv tum om du inte ställer de tomma fälgarna bredvid varandra, det du ser är väl skillnaden på däcken? Att antalet ekrar osv skiljer gör ju såklart en del, men då handlar det ju knappast om den lilla skillnaden i diameter...

För att det inte är önskvärt med den extra profilhöjden på gatdäck?

För att det som du säger blir dyrare?

För att det inte finns däck?

Sen tror jag inte du med blotta ögat ser skillnad på en halv tum om du inte ställer de tomma fälgarna bredvid varandra, det du ser är väl skillnaden på däcken? Att antalet ekrar osv skiljer gör ju såklart en del, men då handlar det ju knappast om den lilla skillnaden i diameter...

Precis, du ser ju skillnad på däcken, ganska rejäl skillnad faktiskt, och sedan ja ekrarna.

Nä en nackdel är ju att inga däck görs i 16.5", eller pirelli hade väl något 16.5 190/60 om jag inte har fel som skulle ha en fin gatblandning i gummit.

Har en liten plan att göra om hojen i vinter till något roligt. Och tycker då 16.5" är estetiskt snyggare än 17" (däcket)

Låter helt korkat i mina öron att byta till 16,5 fälg för gata bara för att det ser snyggare ut... Då måste man ha för mycke fritid...

Låter helt korkat i mina öron att byta till 16,5 fälg för gata bara för att det ser snyggare ut... Då måste man ha för mycke fritid...

För mycket fritid, hur tänkte du då?

Det var ju därför jag ville ha en diskussion om det, hade det nu funnits en uppsjö av gatdäck till 16.5 hade det varit annorlunda, men nu finns det inte det. Så då får det bli 17 om valet faller på det.

do it ffs :)
hur skulle världen se ut om ingen tänkte som dig

Jag vet ju inte hur andra fungerar, men jag själv blir oerhört tillfreds av att prova nya saker, speciellt utseendemässigt. Jag och farsan satt senast och skissade upp hur vi skulle göra om hans bil. en ABT-A5 som vi förmodligen gör viggen-matt i lacken i höst och försöker på lite andra saker.

Enda problemet blir däcken till en 16.5. Ett racedäck kommer jag inte få upp i samma temp som ett tagdäck, det tål väl inte heller värmecyklar så jättebra heller. Tål att tänkas på.

Vet ju att det finns de som kör gata med skurna slicks eller rent av slick. Hade ett 190-55 eller 190-60 slicks på min hoj då jag körde bana förra året. Och lät det sitta ett tag efter då jag körde gata, tyckte faktiskt det funkade bra, fast man fick pressa

Vore det inte billigare att skruva på ett däck med högre profil än original om det är det du är ute efter?

Jag tvivlar på att någon, någonsin kommer att se du har 16.5" om du inte tar dom i handen, leder bort dom till din hoj - föreställ dig att den står framför en korvkiosk - och pekar på bakhjulet.

Jag vet ju inte hur andra fungerar, men jag själv blir oerhört tillfreds av att prova nya saker, speciellt utseendemässigt. Jag och farsan satt senast och skissade upp hur vi skulle göra om hans bil. en ABT-A5 som vi förmodligen gör viggen-matt i lacken i höst och försöker på lite andra saker.

Enda problemet blir däcken till en 16.5. Ett racedäck kommer jag inte få upp i samma temp som ett tagdäck, det tål väl inte heller värmecyklar så jättebra heller. Tål att tänkas på.

Vet ju att det finns de som kör gata med skurna slicks eller rent av slick. Hade ett 190-55 eller 190-60 slicks på min hoj då jag körde bana förra året. Och lät det sitta ett tag efter då jag körde gata, tyckte faktiskt det funkade bra, fast man fick pressa

ne du, jag har sett dom som glömmer värma upp innan dom tar kurvor, går så satans illa,
killen jag köpte ett par mc stövlar av för någon vecka sen varit med om samma sak,
Han hade fått tag i ett racingdäck för 300 spänn helt nytt av misstag ,så antingen skicka han tillbaks de och betala för ett nytt gat däck, vilket skulle kostat mkt och han inte hade fått köra på en vecka så de sket han i,
Han var ute och körde som vanligt och stanna vid macken och snacka o tog en korv, sen när han skulle ut igen hade däcken svalnat och han låg i en kruva och skulle dra på, så slira den direkt och han tog av misstag in kopplingen och nu har han en metallbricka i pannan

Men folk som tänker och är inovativa(?) är skitbra,
själv har jag bara haft lite kåp modifikationer på mopeder änsålänge men motorcykel kommer med tiden :)

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back