1500milaservice

Rat

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Rm 250 Ratbike!!
Va till ktm handlaren i stan(byn) och hörde vad dom tog för en service. och nu citerar jag som Sally brukar säga: "2200:- O då byter vi olja, filter och justerar ventilerna".... Tack så j :mad: la mycket!! Är ju ett skämt... Nu till frågan. Hur många av er fixar detta själva och skiter i den där grismärkningen man får på sitt lilla papper. Enda den kan va bra till är väl om man ska sälja nån gång? Men va fan man lever ju i nuet och lägger hellre pengar på lite annat lulllull :banana .
 
be någon hjälpa dig och bjud på en fika istället... fan någon löjlig stämpel skule jag skita i som köpar av en sm. det är ändå för långa intervaller som det står i boken tycker jag...
 
Rat skrev:
Va till ktm handlaren i stan(byn) och hörde vad dom tog för en service. och nu citerar jag som Sally brukar säga: "2200:- O då byter vi olja, filter och justerar ventilerna".... Tack så j :mad: la mycket!! Är ju ett skämt... Nu till frågan. Hur många av er fixar detta själva och skiter i den där grismärkningen man får på sitt lilla papper. Enda den kan va bra till är väl om man ska sälja nån gång? Men va fan man lever ju i nuet och lägger hellre pengar på lite annat lulllull :banana .

Håller med devetdu, ta hjälp av någon som vet vad han(hon) pysslar med och se och lär så fixar du det själv sen. Lämnade själv in på 100mila service(1600,-) men servar nu själv, då vet jag vad som blir gjort. Sen till intervallerna, jag har bytt olja+filter vid 20mil,100mil och bara olja vid 200mil, men det är jag de( pedant kallas det har jag hört av andra)
 
Muhahah, jag har bytt olja 5ggr på 10 tim, men det här är inte en "jag slösar med mest olja tråd" hihihih

Bebisarna behöver lite vård så man kan plåga dem med gott samvete :tummenupp

Honung skrev:
Håller med devetdu, ta hjälp av någon som vet vad han(hon) pysslar med och se och lär så fixar du det själv sen. Lämnade själv in på 100mila service(1600,-) men servar nu själv, då vet jag vad som blir gjort. Sen till intervallerna, jag har bytt olja+filter vid 20mil,100mil och bara olja vid 200mil, men det är jag de( pedant kallas det har jag hört av andra)
 
Ta hjälp första gången med å ställa ventilerna sen är det inga problem å göra allt själv. Istället för en dyr stämpel häfta fast kvitto för olja å filter i ett block å skriv mil eller h. Den servicen du nämnde räcker ju till bra mkt andra prylar :tummenupp
 
Vid 1.500 mil med en 640LC4 kan det dock vara befogat att kolla upp lite andra saker inne i motorn, som kopplingslager och vevparti. Bara för att förebygga ras...

En vanlig grundservice däremot, fixar man lätt själv.
 
service

Ok vore det inte perfekt om vi bildade ett eget service team runt om i Sverige ,några säkra killar som man kan åka till och få t.ex ventilerna ställda jag betalar ju hellre 1000 spänn till en här på forumet än 2000 till nån handlare som lurar upp en, detta skulle kunna vara en bra inkomstkälla för nån som är hygglig på att meka skulle lätt kunna tjäna 10-20 tusen på en säsong.
 
hymac skrev:
Ok vore det inte perfekt om vi bildade ett eget service team runt om i Sverige ,några säkra killar som man kan åka till och få t.ex ventilerna ställda jag betalar ju hellre 1000 spänn till en här på forumet än 2000 till nån handlare som lurar upp en, detta skulle kunna vara en bra inkomstkälla för nån som är hygglig på att meka skulle lätt kunna tjäna 10-20 tusen på en säsong.

Välkommna hem till mig!!! :tummenupp
Jag fixar.... allt! :smasha
 
Abris skrev:
Välkommna hem till mig!!! :tummenupp
Jag fixar.... allt! :smasha


perfekt här har vi första service firman i västersås nu ska vi se till att SH-killarna tjänar slantar istället för slarviga handlare som behandlar oss kunder som skit, detta är äkta super motard takter
 
Jag tycker inte priset på servicen är det västa, jag litar inte på att servicen blir ordentligt gjort.det känns så jäkla dumt att först åka in med hojjen för att få den där den där stämpeln och betala en massa pengar för det och sedan åka hem och skruva upp allt igen för att kontrollera så dom verkligen gjorde det.. :(
 
DwD skrev:
Jag tycker inte priset på servicen är det västa, jag litar inte på att servicen blir ordentligt gjort.det känns så jäkla dumt att först åka in med hojjen för att få den där den där stämpeln och betala en massa pengar för det och sedan åka hem och skruva upp allt igen för att kontrollera så dom verkligen gjorde det.. :(

Instämmer helt...., är mycket tveksam om de kollade ventilerna på min vid 100mila sevicen, skruvarna ser nämligen orörda ut men som sagt nu kommer jag att göra det själv och vet att de blir gjort.
 
Honung skrev:
Instämmer helt...., är mycket tveksam om de kollade ventilerna på min vid 100mila sevicen, skruvarna ser nämligen orörda ut men som sagt nu kommer jag att göra det själv och vet att de blir gjort.

när jag lämmnade in min hoj ventiljustering så hade dom glömt att göra det när jag skulle hämta ut den, med resultat att jag fick sitta och vänta när dom gjorde det, det var ju inte så farligt.
det värsta var att det tog bara en kvart att göra det(ordentligt????) och efteråt så glömde dom sätta dit slangen till soppakranen ,, gissa om jag blev blöt med soppa :tomten

nu tänkte jag göra det själv. har hört att den börjat "knacka" lite 300mil senare(gått 600mil totalt). måste man dra åt låsbultarna til ventiljusteringen hårt? finns det risk för att dra sönder dom? jag tror inte att det går att pilla in en momentnyckel där :(
 
DwD skrev:
när jag lämmnade in min hoj ventiljustering så hade dom glömt att göra det när jag skulle hämta ut den, med resultat att jag fick sitta och vänta när dom gjorde det, det var ju inte så farligt.
det värsta var att det tog bara en kvart att göra det(ordentligt????) och efteråt så glömde dom sätta dit slangen till soppakranen ,, gissa om jag blev blöt med soppa :tomten

nu tänkte jag göra det själv. har hört att den börjat "knacka" lite 300mil senare(gått 600mil totalt). måste man dra åt låsbultarna til ventiljusteringen hårt? finns det risk för att dra sönder dom? jag tror inte att det går att pilla in en momentnyckel där :(

Jag är inte rätt man att svara på detta då jag aldrig gjort det själv än,men vi kanske kan få lite tips av våra mekkunniga vänner här på forumet.
 
det är ju det jag säger man lämnar in hojen man vet e faan om det ens har tittat på den, därför vore det ju suveränt om vi hjälpte varandra i ställer så kan det ses som en skola, jag lovar att att det skulle bli fullt hus om nån som kan ordnade en lite kurs i ventiljustering te.x så kunde vi pröjsa typ nån hundring var
 
hymac skrev:
det är ju det jag säger man lämnar in hojen man vet e faan om det ens har tittat på den, därför vore det ju suveränt om vi hjälpte varandra i ställer så kan det ses som en skola, jag lovar att att det skulle bli fullt hus om nån som kan ordnade en lite kurs i ventiljustering te.x så kunde vi pröjsa typ nån hundring var

Kan fixat åt dig om du bjuder på bärs. Pengarna kan du behålla.
Och nån grogg kanske? :fyllisar
 
SM 570 RR skrev:
Kan fixat åt dig om du bjuder på bärs. Pengarna kan du behålla.
Och nån grogg kanske? :fyllisar

bjuder självklart på bärs, jag hör av mig när jag vågar mig ut på vägarna, det börjar likna en revolution mot svindyra slarviga handlare
 
Fan ni bor för långt bort eller är det kanske jag som gör det :lol men det det kanske finns lite mekare här i Östersund som är sugen på en :öl eller två :fyllisar har inte tummen mitt i handen men har aldrig ställt ventiler på någon hoj,har mest skruvat bilar och tvitakt så lite vägledning skulle vara bra.
 
Last edited:
hymac skrev:
, jag lovar att att det skulle bli fullt hus om nån som kan ordnade en lite kurs i ventiljustering te.x så kunde vi pröjsa typ nån hundring var


kunglig ide!!! -mera mekkurser åt folket
 

Bifogat

  • oljebyte.jpg
    oljebyte.jpg
    54.2 KB · Visningar: 65
Tillbaka efter en tur till Tyskland för inhandlinga av diverse :fyllisar ... United we stand!! Gött å höra att man inte är själv att vansinnig över handlarnas :kocko priser. Lite olja kan man väl fylla på(kan ju pricka slangen i hålet :D ) Men ventiljustering :confused: Vore kalas med ett meckpartaj. Jag står för billig bira :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top