15.000kr i 15år

Skrutten skrev:
Jag skulle nog äntligen ta tag i min dröm om en egen blomsteraffär..
leva ett harmoniskt liv och bara gå och lukta på blommorna hela dagarna, långt borta från stress och obstinata chefer.. :tomten
jag som skulle gissa på att skrutten skulle öppna en frukt affär. :confused:

leffe6 skrev:
Kollegan skrapade just fram 15.000kr i 15år.
Grattis!!! Grymt kul när nån man känner får göra en sån grej!! :tummenupp

Vad hade ni gjort? :va

Köpt ett litet hus på en vacker plats.

flugan skrev:
a) Att låna för 10k i månaden baserat på dagens gynsamma ränteläge upplever jag som en stor risk eftersom det räcker att räntan går upp med blygsamma 2% så har räntekostnaderna nästan fördubblats (därmed har båt & huspriser gått ner motsvarande i pris så att sälja för att rädda skinnet betalar sig dåligt).

b) Kronkursen & inflation varierar med tiden, att utgå ifrån att dagens låga inflation eller relativt starka kronkurs alltid kommer att bestå skulle jag kalla för självgodhet. Bewär för långsiktiga planer utan inflations- eller räntesäkringar

c) Placera i fond (sudd) Placera i fond på 15år är fortfarande en risk och inte heller nödvändigtvis inflationssäkratat. Det vore rättvist att jämföra med perioden kring 30-talet då pensioner investerades i aktiefonder och aktiesparande var en folkrörelse i vissa nationer. Det du investerade 1929 kunde du inte ta ut utan förlust förrän 1944 räknat på index, eller det du investerade 1918 kunde du inte ta ut ta ut förrän i slutet på sommaren 1951 räknat på index. Men varför gå så långt tillbaks i tiden, vi är nästas halvvägs till index som var år 2000 efter 5år och många utav de hetaste aktierna & fonderna år 2000 är värda vatten idag eller finns inte ens längre.

Studielån, julmust, båge å playstation är dock säijf.

Yapp... Bäst att spendera pengarna innan de tar slut!

DEt vore ngt!!
Alltid lika roligt att höra när ngn vinner...
(läs: faan varför händer det inte mig....) :huvet

15 000 i månaden sparat några månader och friat till sambon o gjort henne till en ärbar kvinna levt i synd länge nog :D höjt amorteringen på kåken och beställt en ZX10R -06 till nästa vår :Bugar

Jag hade antingen köpt 1000 stycken 50öres-tuggummin, eller 71 stycken Piggelin-glassar om dagen i 15 år! Lätt!

leffe6 skrev:
Man får nog tänka till ite granna för att det inte bara ska bli pannkaka av allt. Den som slutar jobba tror jag gör bort sig. Kanske gå ner på 60% eller nåt.

menar du att jag skulle börja jobba?? :va

:tungan

Tjet skrev:
Jag hade antingen köpt 1000 stycken 50öres-tuggummin, eller 71 stycken Piggelin-glassar om dagen i 15 år! Lätt!
That is the shiat!

Spelar ingen roll om man är 15 eller 25, glass är alltid rätt.

Kanske sagt upp sig och flytttat till Västindien och levt behagligt.
15.000kr i månaden e mycke där...

Tänk, inte behöva gå upp tidigt på morgonen, inte behöva beskymra sig för pengar, inget regn (nästan), konstant småberusad... hula hula brudar.
Tja, det låter iallafall som nåt jag skulle kunna tänka mig. Efter 15 år kanske man har tröttnat... Då har man ju gjort det iallfall.
:tummenupp

leffe6 skrev:
Kollegan skrapade just fram 15.000kr i 15år.
Grattis!!! Grymt kul när nån man känner får göra en sån grej!! :tummenupp

Vad hade ni gjort? :va

Börjat se över mina omkostnader.

Att leva på 15000:- i 15 år kräver planering. :mattias

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti