15-åring omkom i motocrosstävling

Roach

Can't tuch This!
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Överallt
Hoj
YZ 250 F
Tycker att det är väldigt hemskt när sådant här händer.
Tankarna går till familj och vänner.

VIF komips, trots att jag inte kände dig. Kör som fan där uppe så ses vi snart!

Jag personligen kommer dedikera min crossåkning imorgon och på onsdag till min okände crosskompis.

Här är taget direkt ifrån artikeln på SVD.se

"En 15-årig motocrossförare avled på söndagen vid SM-tävlingarna på Malmabanan i Västerås.

Det är den fjärde dödsolyckan inom mc-sporten i år. Utvecklingen förbryllar Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet (Svemo).

Det var i första heatet i MX2-klassen, tidigare 125-klassen, den tragiska olyckan framme.

- Strax efter start sker en omkullkörning och ett par stycken går omkull, säger Peter Isberg, koordinator för motocross på Svemo och på plats på Malmabanan.

Trots att läkare mycket snabbt var på plats och den 15-årige pojken fördes till sjukhuset i Västerås gick hans liv inte att rädda.

Efter olyckan samlades tävlingsledningen och beslutade att avbryta tävlingarna som var den fjärde av sex SM-deltävlingar i motocross.

- Det som händer nu är att Svemo kommer att tillsätta en utredning, det är praxis vid svåra olyckor, säger Peter Isberg.

Dödsolyckan i Västerås är den fjärde inom motorcykelsporten i Sverige år och den tredje inom motocross. Inte sedan 2007 har antalet olyckor med dödlig utgång varit så många.

Per Westling är generalsekreterare på Svemo. Han säger att det är oerhört frustrerande att trenden vänt. Förbundet kan trots omfattande utredningar inte se några gemensamma faktorer bakom olyckorna.

- Vi kan inte se vad som hänt, det finns inget mönster för olyckorna mer än att de är olyckor allihopa, säger han.

Med utredningarna som grund söker man nu med ljus och lykta efter tänkbara förändringar att göra för att minska risken för framtida olyckor. Motocrosscyklarnas storlek, banornas utformning, rådande regelverk och sjukvård är några av bitarna som undersöks. Men också förarnas fysik kan spela in vid en olycka, säger Per Westling.

- Det är en av de många teorier vi jobbar med nu, är det så vill vi ha det bekräftat och i så fall reda ut vad gör vi åt det. Eller vad förarna gör åt det."

VIF kompis :(
 
Blir oerhört ledsen när en sådan ung människa som har hela sin karriär framför sig...

Tankar går till familj och vänner!

R.I.P
 
Tänker på familj och vänner! Riktigt hemskt när man så ung ska behöva sätta livet till =(
 
Tyvärr en son till en bekant och en riktig talang :(

3 liv har fått sättas till i MX inom loppet av ett par månader, unga lovande förare.:(:(:(
 
Last edited:
Usch så hemskt för alla hans närstående, tom jag blir illamående av bara tanken :(

Det enda vi får försöka glädja oss åt är att han fick göra det som han antagligen tyckte var det roligaste i hela världen ända in i det sista.

Vila i frid
 
Vi på Järva MK ska hålla en tyst minut för att hedra våran fallna crossbroder och även för alla andra som fått sätt livet till för sporten som vi alla älskar.

Den tysta minuten blir vid starten av Träningen för RaceAcademy på Måndag 5/9. Crosskläder på och avslutas med varvande motorer.

Vi vill hedra alla crossåkare som råkat illa ut.
Visa erat stöd och göt oss sälskap. Vid 19:00 har vi den tysta minuten.

Ta hand om er.
MVH
 
UPPDATERING om olyckan.

Såhär skriver SVEMO på hemsidan www.svrmo.se

"Beslut till följd av olyckan på Malmabanan

Under kvällen måndag 29 augusti genomfördes ett telefonmöte med berörda ledare inom SVEMO. Målsättningen var att se vilka åtgärder som kan vidtas omgående till följd av de olyckor som inträffat. Frågan är svår dåtydligasambandmellanolyckorna saknas.

För att "bredda" fokus och hitta nya infallsvinklar beslutade mötet att: -Låta utreda händelsen på Malmabanan på samma sätt som tidigare skett. - Tillsätta en "tvärsammansatt" grupp för att se över hela verksamheten och fånga upp och analysera alla synpunkter, förslag och frågor som kommit in till SVEMO efter den senaste händelsen. Gruppen skall bestå av Agneta Andersson styrelsen, Jan-Eric Sällqvist motocrossektionen, Peter Isgren koordinator motocross, Jan-Olof Svärd förbundsläkare, samt Per Westling generalsekreterare. Dessutom skallgruppen kunna ta hjälp av HugoMellanderTSREsom utrett olyckorna.

Sektionen fattar beslut om att: - Gå ut med en kallelse till samtligadomareoch banbesiktningsmän (i media har uppgifter om att kalla tävlingsledare förekommit, detta är alltså inte fallet). Samtligaskall kallas till ett stormöte som skall läggas så snart som möjligt i tid. Mötets tid och platsskalldock optimerasså att så mångasom möjligt kan närvara.Mötetsuppgiftär kunskapsutbyte samt beslut om eventuella förändringar i arbetsrutiner. - Sektionen kommer att gå ut med en uppmaning till samtliga klubbar att omgående se över banorna särskilt med avseende på banmarkeringar, avåkningszoner och störrehopp/dubbelhopp. - Sektionen uppmanar samtligaförare att se över sin personliga skyddsutrustning särskilt med avseende på överkroppen. Inom detta område skall åter göras en genomgång för att se om regler och rekommendationer är tillräckligt braoch tydliga.

Per Westling GS SVEMO"

Mvh
 
Sjukt tråkigt att folk ska behöva omkomma för att man ska reflektera över brister i säkerheten. Hoppas att det kommer ut något vettigt ur Svemos möten nu
 
Sjukt tråkigt att folk ska behöva omkomma för att man ska reflektera över brister i säkerheten. Hoppas att det kommer ut något vettigt ur Svemos möten nu

Håller med. Hoppas att säkerheten blir bättre.

Har hört att Svemo funderar på vikt och längd krav för att man ska få köra de större hojarna. Motiveringen till det är att en kille på 45 kg mot en motorcykel på 90 är ingen bra kombo. I situationen av att man klotar så klarar sig en kille på 65 kg mycket bättre. (OBS vikterna var exempel, har ingen aning om det faktiskt blir så. Men det har snackats lite om de)
 
Så tragiskt.


Hatar från hela mitt hjärta föräldrarna till cross- och speedwayförare som är5-15 år gamla. De är ett ytterst speciell samling människor som kort och gott äcklar mig.
Det är baserat helt och hållet på min personliga erfarenhet av dem jag haft oturen att träffa hittills, så har du själv en sådan förälder; ta inte åt dig, det kanske inte gäller just dina päron.

Har historier i bagaget som skulle få vem som helst att skaka på huvudet.
Usch o fy och fan.
 
Så tragiskt.


Hatar från hela mitt hjärta föräldrarna till cross- och speedwayförare som är5-15 år gamla. De är ett ytterst speciell samling människor som kort och gott äcklar mig.
Det är baserat helt och hållet på min personliga erfarenhet av dem jag haft oturen att träffa hittills, så har du själv en sådan förälder; ta inte åt dig, det kanske inte gäller just dina päron.

Har historier i bagaget som skulle få vem som helst att skaka på huvudet.
Usch o fy och fan.
 
Alltid tragiskt när en ung person drabbas av en sådan olycka.

Man gör ett val om man vill ägna sig åt det man förhoppningsvis brinner för även när det finns risker. Händer olyckor inom de flesta sporter. Men hellre ta dessa risker än att stänga in sig i ett madrasserat rum och klicka på gilla-knappar från morgon till kväll.

En olycka är ju på sätt och vis en slumpmässig händelse, något oförutsett händer, en situation klaras inte upp, utgången kan vara lycklig eller fatal.

Slumpen har inget minne, bara för att det hänt 4 allvarliga olyckor minskar inte sannolikheten att en 5:e skall inträffa samma år. Eller att ett annat år är helt olycksfritt. Däremot är det bra att man ser över alla möjligheter att öka säkerheten och minska konsekvenserna när en olycka inträffar.

Vila i frid.
 
Så tragiskt.


Hatar från hela mitt hjärta föräldrarna till cross- och speedwayförare som är5-15 år gamla. De är ett ytterst speciell samling människor som kort och gott äcklar mig.
Det är baserat helt och hållet på min personliga erfarenhet av dem jag haft oturen att träffa hittills, så har du själv en sådan förälder; ta inte åt dig, det kanske inte gäller just dina päron.

Har historier i bagaget som skulle få vem som helst att skaka på huvudet.
Usch o fy och fan.

Nu får du allt lugna dig lite med generaliserandet.

Vet mycket väl att det finns gott om rejäla stolpskott i den kategori du beskriver, men det finns även gott om exempel på motsatsen. Men nog om det nu, det här är minneslunden.
 
Den enda tanke som stör mig är att SVEMO emellanåt verkar "utreda" olyckor på ett sätt som ska frita dem från ansvar eller påföljder.

Fast just denna olyckan verkar inte omedelbart bestått i några fel.

Jag beklagar verkligen sorgen.
 
Vissa gör det dom älskar med livet som insats. Säkerheten blir alltid bättre men risken finns alltid där. Och kanske är det därför man håller på med sånt här. Adrenalinet pumpar och gränsen nås hela tiden, men tillslut går det över gränsen, och den gränsen kan inte SVEMO göra något åt tyvärr. Vissa älskar att sparka boll, andra älskar att köra motorcykel. Båda görs med livet som insats, men skillnaden är just att risken att nånting händer är olika stor.

Vila I Frid.
 
Håller med. Hoppas att säkerheten blir bättre.

Har hört att Svemo funderar på vikt och längd krav för att man ska få köra de större hojarna. Motiveringen till det är att en kille på 45 kg mot en motorcykel på 90 är ingen bra kombo. I situationen av att man klotar så klarar sig en kille på 65 kg mycket bättre. (OBS vikterna var exempel, har ingen aning om det faktiskt blir så. Men det har snackats lite om de)

Jag tror mer på att se över hur banorna ser ut och hur reglerna är vid olika väder och att hålla efter dem

En av de som dog tidigare i år dog väl på en 85-klass?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top