15 år sedan, och fortfarande sant!!

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
CycleWorld juni 1992,
"VÄRLDENS MEST AVANCERADE MOTORCYKEL"
Visst, en motoGP hoj har mycket godis,
men denna designades, utvecklades, tillverkades av en man och några av hans vänner i ett garage, på ett års tid.
bara ett exempel, fälgarna är i kolfiber, hemmagjorda, 1992.. :)
cycleworld.jpg
 
På vilket sätt? En av de mest udda kanske, men 'mest avancerade'?
 
Last edited:
På vilket sätt? En av de mest unika kanske, men 'mest avancerade'?

ja det är ju öppet för tolkning.
jag tycker att den är det.
fälgar, sving, "gaffel", tank, sadel, kåpor i kolfiber.
datadiagnostik för motorn som slog allt med hästlängder, i klass med det som idag sitter på en ny värsting.
ingen ram, allt hänger på motorn.
banbrytande framhjulsupphängning och fjädring.
bakstötdämpares placering, totaloptimerad.
aerodynamik, jättekåpa som täckte framhjulet provades vid hastighetsrekord, men när man satte dit "orginal" så gick den fortare..
Slipperkoppling, -92!!!
totalt kapslat kylsystem.
138kg
166hk
303km/h

:)
 
Last edited:
dom vann en hel del med den hojen. Synd att hojen dog när Britten dog.

Det var en fantastisk hoj
 
Missförstå mig inte, Britten-hojen är verkligen imponerande och trots färgerna riktigt cool och åtråvärd. En udda konstruktion ifrån en man som vågade gå sin egen väg.
Däremot vet jag inte om jag fortfarande ser den som världens mest avancerade maskin.
 
En unik hoj som bör minas för evigt!, jävligt tragiskt att Britten dog man kan ju fundera hur utväcklingen hade varit nu om han hade left på hoj fronten.
 
dom vann en hel del med den hojen. Synd att hojen dog när Britten dog.

Det var en fantastisk hoj

Ja, bolaget delades upp i två en tid efter Britten bortgång,
och nyligen har viss del verkstan med utrustning sålt av.
jag fick en liten sak :tungan
här ses Brittens närmaste man John Shand vid hoj nummer ett vid det tillfället, på den tiden jobbade han i FIM tekniska kommitté och ägnade mycket tid åt att hjälpa Britten, han bor i Sverige sedan många år och är en god vän till mig.
 

Bifogat

  • Britten_6optismall.jpg
    Britten_6optismall.jpg
    70.3 KB · Visningar: 408
Missförstå mig inte, Britten-hojen är verkligen imponerande och trots färgerna riktigt cool och åtråvärd. En udda konstruktion ifrån en man som vågade gå sin egen väg.
Däremot vet jag inte om jag fortfarande ser den som världens mest avancerade maskin.

jag förstår, np :)

En unik hoj som bör minas för evigt!, jävligt tragiskt att Britten dog man kan ju fundera hur utväcklingen hade varit nu om han hade left på hoj fronten.

jag tror (min åsikt :-) ) att Rossi hade åkt i Britten motogp team om han hade levt nu..
 
Har de patent på konstruktionerna? I så fall vad? Bra konstruktionslösningar brukar snabbt apas efter om de inte är patentskyddade.

Har man en fetishism för udda konstruktioner med bra prestanda finns fortfarande Vyrus med 999-motor.
 
Eftersom det fanns så stor potential i konceptet/idéerna/lösningarna har jag aldrig förstått att hela projektet gick i graven med sin upphovsman. Han må ha varit den drivande kraften, men knappast ensam.

:va
 
Har de patent på konstruktionerna? I så fall vad? Bra konstruktionslösningar brukar snabbt apas efter om de inte är patentskyddade.

Har man en fetishism för udda konstruktioner med bra prestanda finns fortfarande Vyrus med 999-motor.

vad jag vet så har dom iaf patent på tillverknings-sättet av fälgarna,
en typ av lättrade rör som kolfiberroving lindades runt.
kanske nått mer men det får jag fråga John om.

Eftersom det fanns så stor potential i konceptet/idéerna/lösningarna har jag aldrig förstått att hela projektet gick i graven med sin upphovsman. Han må ha varit den drivande kraften, men knappast ensam.
:va

som sagt så va uppdelningen av bolaget till brittco holdings och britten motor company, med hårdvara i det ena och rättigheter i det andra det som satte stop för utvecklingen.
teammedlemmarna fick andra jobb och spriddes för vinden,typ..
 
Last edited:
Man utvecklade en encylindrig sexventilsmotor med otrolig prestanda,
första gången den bromsades gav den (minns inte riktigt nu) ca 70hk..
detta ur 650cc
har bilder på den men, neee.. :tungan

Den motorn va annledningen att John Shand kom till sverige, han hade ett möte med en svensk firma om samarbete,och sprang på kärleken här.

Dj-fla kärlek, den har förstört för mycket. Se till att få fram motorn istället så lär han bli älskad av många :)
 
Dj-fla kärlek, den har förstört för mycket. Se till att få fram motorn istället så lär han bli älskad av många :)

javisst har den :)
men drömmen sprack innan han flyttade hit iofs.
Motorn finns kvar ja.
 
Laddade ner och såg en dokumentär om byggandet av hojen för ett tag sen.

Han var grymt duktig på att bygga å hitta på smarta lösningar.
Där kan man snacka om att bo i garaget.
 
*massa ointressant text*
Man utvecklade en encylindrig sexventilsmotor med otrolig prestanda,
.
.
.
Den motorn va annledningen att John Shand kom till sverige, han hade ett möte med en svensk firma om samarbete,och sprang på kärleken här.
Möte... Svensk firma... DRÄGGEL... Berätta mer för bövelen !!! :)
Och fippla fram bilder och mer info.
 
Möte... Svensk firma... DRÄGGEL... Berätta mer för bövelen !!! :)
Och fippla fram bilder och mer info.

lite mer info på motorn kanske, udda insugsplacering, två stift..

svenska firma, ja vilka år är det vi pratar om.. :tungan

mkt mer säger jag inte, kan höra med John lite, och bilder, inte en chans.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top