14e problem

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vet inte om det har med årstiden att göra men den startar igång fint och varvar å så om man kör den på stödet (utan belastning)

Sen när man ska gasa iväg så kommer man inte så långt utan den dör helt enkelt och vill inte starta igen (typ som om den blivit dret sur) och ja jag har gjort rent förgasaren även filter.

Någon som haft liknade problem? eller för enkelhetens skull kan det ha med kylan å göra?

Drygt å få problem nu när man tänkt sälja den
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=29182

Tacksam för hjälp:tummenupp

Mr Helmut skrev:
Vet inte om det har med årstiden att göra men den startar igång fint och varvar å så om man kör den på stödet (utan belastning)

Sen när man ska gasa iväg så kommer man inte så långt utan den dör helt enkelt och vill inte starta igen (typ som om den blivit dret sur) och ja jag har gjort rent förgasaren även filter.

Någon som haft liknade problem? eller för enkelhetens skull kan det ha med kylan å göra?

Jag hade liknande problem med min när jag hade den orginal, då var det luftfiltret som var sådär.

När jag bytte till membranförgasare så är det en inställningsfråga.

Kolla positionen på nålen, se om det hjälper att flytta den.

Om dom är olika bra vet jag faktiskt inte.
Men kolla på bilderna så ser du nog skillnaden :tummenupp

Jepp 14G

14g.jpg

Sen har vi 14E

14e-ypb.jpg

MVH Jonte

Brukar i 9 fall av 10 vara soppatillförseln när den gör sådär.
När det händer så brukar jag skruva isär förgasaren och rengöra den.. byta bensinfilter samt rngöra tanken om du inte redan har gjort det.

Har gjort detta på ett 50-tal minimotos och det brukar fungera klockrent.

Men har du rengjort förknasaren och bytt soppafilter så vet jag faktist inte.

klippans skrev:
utan kopplingsfjädrar är det inte roligt att köra med den, slöare än slöast blir den.
då är risken stor att den surar nersig!

tvärt om, den har varit mycket roligare

Har kört så i sommar......

gött å slippa byta fjädrar var 5min också

SENSEI skrev:
Har du trimmat?
Verkar som om du kan ha bestyckningsproblem,...

nix har inte ändrat något

kaZmur skrev:
Brukar i 9 fall av 10 vara soppatillförseln när den gör sådär.
När det händer så brukar jag skruva isär förgasaren och rengöra den.. byta bensinfilter samt rngöra tanken om du inte redan har gjort det.

Har gjort detta på ett 50-tal minimotos och det brukar fungera klockrent.

Men har du rengjort förknasaren och bytt soppafilter så vet jag faktist inte.

bensinfiltret känns som det hängt med från början

kanske ska byta de då....

Ingen som har en tändhatt liggandes? kanske skulle testa med en annan

Mr Helmut skrev:
tvärt om, den har varit mycket roligare

Har kört så i sommar......

gött å slippa byta fjädrar var 5min också

nix har inte ändrat något

bensinfiltret känns som det hängt med från början

kanske ska byta de då....

Ingen som har en tändhatt liggandes? kanske skulle testa med en annan
Ja, definitivt, speciellt om det är originalfiltret. Köp ett riktigt och sätt dit, kostar inte mer än kanske en 20a. Om du sätter dit ett riktigt så bör du kolla så att inte soppaslangen viks eller ligger emot någonstans eftersom ett "riktigt" filer är betydligt längre.

Mr Helmut skrev:

Drygt å få problem nu när man tänkt sälja den
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=29182

Tacksam för hjälp:tummenupp

Vi brukar alltid byta bränslefilter, tändstift, luftfilter och låt bli att skruva på soppakranen, gummit i kranen är sopigt löser upp sig efter ett tag. Har du rört kranen mycket så skruva upp den ta bort gummit och sätt dit en oringspackning istället!
Våra erfarenheter i HMCK www.hmck.se av minimotos är att riktiga 14e är bättre kvalitetsmässigt än andra modeller. Lycka till!

Tjena! Du säger att den dör efter att du har kört en liten bit med din 14e?? Jag hade samma problem för inte så länge sen, å det visade sig att det var slirkopplingen som var kass. Jag köpte en ny slirkoppling sen så gick det fin fint! Till och med bättre än innan:tummenupp Du kan ju testa med att köpa en ny slirkoppling å sätta på den, å om det inte funkar så vet jag inte vad det kan bero på att den bara dör??

Last edited:
Racer_man skrev:
Tjena! Du säger att den dör efter att du har kört en liten bit med din 14e?? Jag hade samma problem för inte så länge sen, å det visade sig att det var slirkopplingen som var kass. Jag köpte en ny slirkoppling sen så gick det fin fint! Till och med bättre än innan:tummenupp Du kan ju testa med att köpa en ny slirkoppling å sätta på den, å om det inte funkar så vet jag inte vad det kan bero på att den bara dör??

Kan GARANTERA att det är inte det som spökar. LÄS

Ok.. Men har du nått sportluftfilter på den lr orginal?? lr har du nått över huvudtaget?? Kan ju vara det att den får antingen för mkt lr för lite luft! Har du kollat munstycket i förgasaren om det sitter som det ska!!? Har du gjort nått med avgassystemet?? Kan vara så att det har sotat igen för att du kanske har kört med för mkt olja i bensinen!! Det finns mkt saker som kan vara fel och kan behövas kollas en extra gång!! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back