140 miljoner liter bensin

• Thread starter Thread starter Dawe
  • Start date Start date

Dawe

Guest
Enligt poll jag gjort så kör vi på mc i snitt ca 830 mil per år.
Det finns i dagsläget i Sverige ca 280 000 mc i trafik.

Det gör att vi kör 232 miljoner mil per år.

Om man tänker sig en bränsle förbrukning på 0,6 liter/mil så blir det
140 miljoner liter bensin till ett värde av 1,4 miljarder kronor.

Det blir 350 000 däck till ett värde av 650 miljoner kronor.

Sen lägger vi ca 1,4 miljarder kronor på försäkring (5000 kr pp)

Det här är ju bara några grejor. Tänk vad mc omsätter i Sverige totalt.

Kanske fixa gruppköp på bensin?

Dawe skrev:
2586817 Enligt poll jag gjort så kör vi på mc i snitt ca 830 mil per år.

Öh, hur kom du fram till antalet däck? :va

Dawe skrev:

Om man tänker sig en bränsle förbrukning på 0,6 liter/mil så blir det
140 miljoner liter bensin till ett värde av 1,4 miljarder kronor.

Sen lägger vi ca 1,4 miljarder kronor på försäkring (5000 kr pp)

Det här är ju bara några grejor. Tänk vad mc omsätter i Sverige totalt.

Kanske fixa gruppköp på bensin?

Skulle vara kul å veta hur mycket av alla pengarna som är skatt..

En smaskig miljöbelastning, nästan helt i nöjessyfte.
Låt ingen hängiven miljöaktivist läsa den här tråden. :rolleyes:

Dawe skrev:

- - - o. s. v.

Klart intressant perspektiv Du har räknat på där !

Det är väl därför man skall på något sätt gynna eller aktivt delta i drivna och alerta nationella eller lokala intresseorganisationer - föreningar som påtalar t. ex. den här typen av intressanta fakta ! Se på SMC och hur det började . . .
:tummenupp

69:an skrev:
2586837 En smaskig miljöbelastning, nästan helt i nöjessyfte.
Låt ingen hängiven miljöaktivist läsa den här tråden. :rolleyes:

Om vi mc-förare gör av med så mycket, tänk då bilar? Tror inte motorcyklar är den stora boven i världen..

av 280.000 mc i trafik (påställda) hur många tillhör personer som äger mer än en mc? Kan ju bara köra en åt gången. Siffran att räkna på kanske är mer realistisk från 150.000.

Fast 280.000 siffran kanske är något som du fått från folk som faktiskt kör, vet ej. Bara en tanke.

Macaper skrev:
2586917 av 280.000 mc i trafik (påställda) hur många tillhör personer som äger mer än en mc? Kan ju bara köra en åt gången. Siffran att räkna på kanske är mer realistisk från 150.000.

Fast 280.000 siffran kanske är något som du fått från folk som faktiskt kör, vet ej. Bara en tanke.

Siffran är från vägverket och är antalet mc i trafik (påställda). Kan tänka mig att det försvinner några. Men å andra sidan tror jag att det tillkommer några som kör icke påställt och hojar som inte är påställda typ cross, roadracing osv. Men jag tror varken det ena eller andra påverkar specielt mycke.

Sep skrev:
2586893 Om vi mc-förare gör av med så mycket, tänk då bilar? Tror inte motorcyklar är den stora boven i världen..
Nej, helt säkert inte. Men det är en av de bidragande delarna. Spaltar man upp alla miljöbelastningar in absurdum så finns inte mycket att oroa sig för.

Vita Volvo 740 GLE '87 med röd inredning och dragkrok, eller varför inte Svarta Scania 153 med kängurubåge, utgör till exempel en försvinnande liten del av alla miljöskadliga utsläpp, kanske t.o.m. helt försumbart, så sådana bilar kan man med gott samvete köra vidare i 20 år utan oro... :rolleyes:

Icke desto mindre är 140 miljoner liter bensin en jävla massa. Den som skulle ansöka hos miljökontoret om tillstånd att få elda upp den mängden på sin bakgård bara för skojs skull, bleve antagligen inlåst med vårdintyg...:tungan

Last edited:
Sep skrev:
2586893 Om vi mc-förare gör av med så mycket, tänk då bilar? Tror inte motorcyklar är den stora boven i världen..

Tänk då alla lastbilar och lastbåtar så mycket bränsle dom tar. Tror inte jag har en pryl hemma som inte åkt lastbil eller lastbåt någon gång under produktionen. = många mil

ola_sandin skrev:
2586984 Tänk då alla lastbilar och lastbåtar så mycket bränsle dom tar. Tror inte jag har en pryl hemma som inte åkt lastbil eller lastbåt någon gång under produktionen. = många mil

Vi behöver nog inte oroa oss över att vi skall betraktas som några stora miljöbovar. Medel förbrukningen av bensin per mcåkare är 500 liter per år. Vilket en motorbåt gör av med på en vecka.

Dawe skrev:
2586817 Enligt poll jag gjort så kör vi på mc i snitt ca 830 mil per år. Det finns i dagsläget i Sverige ca 280 000 mc i trafik.
Jag tror i och för sig att pollresultatet inte är representativt för den verkliga sträckan som varje mc i snitt rullar under en säsong. Du får nog dela med en faktor "pi" eller någonting ditåt så kommer du nog närmare sanningen...

Eldstorm skrev:
2587184 Jag tror i och för sig att pollresultatet inte är representativt för den verkliga sträckan som varje mc i snitt rullar under en säsong. Du får nog dela med en faktor "pi" eller någonting ditåt så kommer du nog närmare sanningen...

Du menar att medelåkaren åker mindre än 830 mil. Jag tycker det var lite.

Dawe skrev:
2587521 Du menar att medelåkaren åker mindre än 830 mil. Jag tycker det var lite.
Jag tycker det var mycket... (300-750mil/år) :näsblod

Dessutom, två bakdäck per 2000mil ? Det är ett bakdäck per säsong, räknas det med att alla hojar är sporthojar??
Standardhojar, glidare, cyklar med små motorer och annat löst pack kör bra mycket längre per däckuppsättning :fakta

Dawe skrev:
2587521 Du menar att medelåkaren åker mindre än 830 mil. Jag tycker det var lite.
Många har flera hojar också, en del 4-5 st kanske. Svårt att få ihop över 800mil för varenda av dem på varje säsong...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back