13 000 nyvarslade/arbetslösa pga arbetsbrist i oktober månad i enbart västra Sverige?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Ja, det är ju helt sjuka siffror. AF kommenterade situationen och sa att det är cirka dubbelt så mer än förra året, samma månad. Dock är läget "under kontroll" som alltid.

Vart slutar detta tror ni?

Blir Sverige nya USA/Grekland/Spanien om 3-4 år? :(
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja vi blir nästa usa, vår tillväxt är skapad av att vi belånat oss upp till öronen och nu är det stopp, snart börjar bostadspriserna falla, och vi är redan i det läget att folk har dragit in på konsumtionen. Man ser det även sedan en längre tid på Blocket hur priserna på kapitalvaror sänks för att dom är svårsålda.
Och den här gången kan vi inte räddas av sänkta räntor för riksbankens steg ner till nollränta är försumbar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nänä. Det är bara Västra Götaland som kommer vridas tillbaka till stenåldern. Detta kommer gynna Stockholm eftersom Sverige kommer att kunna kriga med Kina som låglöneland. Med lite tur kommer en del länder lägga sin produktion i V:a Götaland istf Kina eftersom arbetskraften blir enormt billig = Fina intäkter för Stockholm och jag kommer få det ännu bättre! :arsele
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Nänä. Det är bara Västra Götaland som kommer vridas tillbaka till stenåldern. Detta kommer gynna Stockholm eftersom Sverige kommer att kunna kriga med Kina som låglöneland. Med lite tur kommer en del länder lägga sin produktion i V:a Götaland istf Kina eftersom arbetskraften blir enormt billig = Fina intäkter för Stockholm och jag kommer få det ännu bättre! :arsele

Och du kan sälja nya, lite mer nischade upplevelser till västkusten. "Det perfekta 50-årspresenten, äta oxkött" och "Åka i en personbil."
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Inget mot China
http://www.chinalaborwatch.org/news/new-358.html
New York– Foxconn’s goal to replace existing workforce with 1,000,000 assembly robots over three year period is a unfeasible plan says China Labor Watch executive director Li Qiang.

According to media reports, Foxconn plans to install 1,000,000 Robots within the next three years in order to replace the bulk of their existing labor force and reduce overall labor costs.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nänä. Det är bara Västra Götaland som kommer vridas tillbaka till stenåldern. Detta kommer gynna Stockholm eftersom Sverige kommer att kunna kriga med Kina som låglöneland. Med lite tur kommer en del länder lägga sin produktion i V:a Götaland istf Kina eftersom arbetskraften blir enormt billig = Fina intäkter för Stockholm och jag kommer få det ännu bättre! :arsele

Jo, jag glömde ju att i Stockholm kan man ju bo sig rik. Vem behöver då en anställning!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jo, jag glömde ju att i Stockholm kan man ju bo sig rik. Vem behöver då en anställning!

Exakt. Eftersom det är många som vill bo sig rika så ökar boendepriserna hela tiden. Strålande tider för den som håller tungan rätt i mun! :D Och gissa vem som betalar i slutändan? Den som flyttar in utifrån :arsele
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Men vem vill bo i Stockholm :arsele
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Foxconn planerar att bygga fabrik(er) i USA.
Inte bara för att slippa införseltullar, utan även därför att kinesiska arbetare börjat kräva löner man kan leva på (bortskämda jävlar) och arbetstid understigande helatiden, samtidigt som det börjar bli ohållbart att undervärdera kinesisk valuta.
Amerkatt är på väg åt andra hållet.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Foxconn planerar att bygga fabrik(er) i USA.
Inte bara för att slippa införseltullar, utan även därför att kinesiska arbetare börjat kräva löner man kan leva på (bortskämda jävlar) och arbetstid understigande helatiden, samtidigt som det börjar bli ohållbart att undervärdera kinesisk valuta.
Amerkatt är på väg åt andra hållet.


Men är inte det rätt väg att gå? Även som 'lägrelönjobb' i staterna? För Sams del alltså? Jag tänker mig en verklighetsanpassning.

Edgar;

Kanske inte efter att ha kikat lite på artikeln.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Men är inte det rätt väg att gå? Även som 'lägrelönjobb' i staterna? För Sams del alltså? Jag tänker mig en verklighetsanpassning.

Edgar;

Kanske inte efter att ha kikat lite på artikeln.

Jodå.
Jag tror att jänkarna får vara tacksamma för de jobb de får.
Det konstiga tycker jag är det faktum att en hel del produktion flyttats, inte till ett låglöneland (Mexico) utan till Kanada.
Motown:
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det intressanta är att Foxxconn tillverkar sina egna robotar, snart har dom väl robotar som tillverkar robotar och då är vi nära Daz Terminator! :crash
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Läste du mer än rubriken?

Artiklen handlar om att det är omöjligt.
För kort produktionsperiod på elektronik prylar. Så robotarna kommer fort att behöva byggas om för dyra pengar och det tar väldigt lång tid att köra igång en sån produktionslinje.

Nja, njä, läste nyheten på en tekniksajt där de var mer detaljerade, tex att endast 20.000 robotar är installerade till nyår, vilket betyder förseningar.

Sen var jag lat när jag googlade efter nyheten så högg den här från anti-china-ja-till-fack-sidan :)

Edit:
Fler källor
http://www.engadget.com/2011/08/01/foxconn-wants-1-million-new-workers-must-be-robotic/
Foxconn wants one million new workers, must be robotic
By Sharif Sakr posted Aug 1st 2011 5:15AM

We saw this coming when we met FRIDA, and now it's apparently happening. According to Xinhuanet, Foxconn's founder and chairman chose a workers' party last Friday night to reveal plans for a surge in the company's robot contingent. There'll be 300,000 robots in operation by next year and a swarm-like 1,000,000 within three years -- versus just 10,000 today. The bots will be required to spray, weld and not kill themselves. We can only imagine how this news went down at the party, but soon stuff like that will hardly matter.

http://www.zerohedge.com/news/chinas-answer-inflation-robots-foxconn-plans-replace-workers-millions-robots

The company currently has 10,000 robots and the number will be increased to 300,000 next year and 1 million in three years, according to Gou.

Foxconn, the world's largest maker of computer components which assembles products for Apple, Sony and Nokia, is in the spotlight after a string of suicides of workers at its massive Chinese plants, which some blamed on tough working conditions.

The company currently employs 1.2 million people, with about 1 million of them based on the Chinese mainland.

http://www.capfalcon.net/2011/11/08/workforce-foxconn-to-replace-500000-workers-by-1000000-robots-over-the-next-5-years/
Workforce: Foxconn to replace 500,000 workers by 1,000,000 robots over the next 3 years
Published: November 8, 2011Posted in: Business, News, Technology
Workforce: Foxconn to replace 500,000 workers by 1,000,000 robots over the next 3 years


The parent’s company of Taiwanese tech giant Foxconn, Hon Hai Precision Industry Co. Chairman Terry Gou, confirmed Saturday the company’s determination to build an intelligent robotics and automation equipment manufacturing hub in the Central Taiwan Science Park. Hon Hai will build an “intelligent robotics kingdom” in the park in the coming few years. The project is expected to generate an estimated $4 billion in production value in the next three to five years and create about 2,000 jobs. According to AFP, “Foxconn, hit by a spate of suicides at its Chinese plants, plans to replace 500,000 workers with robots in the next three years.Foxconn — the world’s largest maker of computer components, which assembles products for Apple, Sony and Nokia — plans to use one million robots to do “simple” work, China Business News quoted Gou as saying in August.At least 14 workers have died in apparent suicides since last year, most of them in the southern Chinese city of Shenzhen. Activists blamed the deaths on tough working conditions and have called for better treatment of staff.”
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Läste du mer än rubriken?

Artiklen handlar om att det är omöjligt.
För kort produktionsperiod på elektronik prylar. Så robotarna kommer fort att behöva byggas om för dyra pengar och det tar väldigt lång tid att köra igång en sån produktionslinje.

Det är väl bara verktyget på roboten som behöver bytas, inte hela roboten? :va
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Nänä. Det är bara Västra Götaland som kommer vridas tillbaka till stenåldern. Detta kommer gynna Stockholm eftersom Sverige kommer att kunna kriga med Kina som låglöneland. Med lite tur kommer en del länder lägga sin produktion i V:a Götaland istf Kina eftersom arbetskraften blir enormt billig = Fina intäkter för Stockholm och jag kommer få det ännu bättre! :arsele

Vi i Västra Götaland ser stockholmare som kineser eftersom ni bor österut nånstans och pratar konstigt :arsele
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top