12voltslampor på 6volts-system?

Stomper

signore Artista acceso bici
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Honda MTX 125, Honda MBX 125cc, KTM 250cc enduro, Kines 200cc"enduro", Husqvarna 500 enduro och en moppescooter
På min Kawasaki kmx -86 verkar det vara 6volts-system. Tyvärr fick jag den i tämligen dåligt skick, den har enligt förre ägaren varit stulen dock under några timmar. Papper och plåt finnes så den är ok så att säga.

Det medföljde ett 6voltsbatteri som tyvärr inte kan kopplas enkelt då inga kablar finns att koppla på batteriet så antingen köper jag en ny kabelstam (var gör man det?) eller så kör jag utan batteri då den går att starta samt köra med utan batteri. Till och med lysena fungerar med fenomenet att ju högre varv, ju mindre lyse?

Jag funderar nu på att koppla en 12volts diodlampa bak och ett 12volts lykthus med lampa från en enduro i fram. Kommer detta att fungera eller måste jag byta några delar?

Alla tips och idéer mottages tacksamt
 
Jag har hört att om man "kopplar förbi" batteriet och kör utan så kan generatorn skadas. Är detta sant?
 
Det låter ju högst rimligt!

Vad jag däremot inte vet är om man, åtminstone på min maskin, kan köra utan att ha batteriet inkopplat. Jag vet alltså inte om det bara är "bypassat" eller om cirkeln helt enkelt är bruten. Borde ju inte passera någon som helst ström men som sagt så vet jag inte. Intressant att veta är det dock.
 
Jag har hört att om man "kopplar förbi" batteriet och kör utan så kan generatorn skadas. Är detta sant?

Kan nog vara sant..
I min instruktionsbok till qvarnan läste jag att man absolut inte fick starta utan att ha batteriet inkopplat..
 
Hm, har hittat en slinga där kablarna till batteriet borde sitta. Alla kablar till blinkers, lyse/bromsljus, ojlemätare finns där och eftersom det är en slinga med en säkring på så borde det vara ett batteri i slingan, vad tror ni?

Tyvärr stämmer inte färgerna överens med färgerna på de avklippta kablarna på batteriet men kablarna i slingan sitter med små banankontakter så färgerna behöver ju inte ha varit desamma.

Trist det här, jag vill ju ha diodlyset bak men då måste jag väl byta spänningsregulator och annat (någon som vet exakt vilka komponenter?) för att få de 12 volt som den kräver.

Eller kan jag köra systemet på ursprungliga 6 volt och dra ett extra 12v till just lyktorna?
 
om du kopplar in dioderna till 6v så kommer dom inte lysa lika starkt så det du kan göra är antingen att köpa någon slags spole som omvandlar 6v dc till 12v dc
eller så bygger du om elsystemet till 12 volt men då måste du byta ut alla elkomponenter på bågen
 
Tänkte efter lite och tyckte det verkade lite fel med ett 6volts-system på min hoj och visst.. har sökt på nätet men alla specar pekar på 12volt. Det är inte så konstigt att förre ägaren brände sitt batteri på 6 volt och med lite flyt så kanske mina problem löser sig när jag får i ett 12voltsbatteri?

Wish me luck, jag åker och byter mitt otestade och nya 6 volts batteri mot ett 12 volts idag :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top