12V till tändhatt

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tjena jag har skutit min tändhatt i etta cyl. Den får 12v konstant mans dom andra ligger på 3-4mv när tändingen är på. Jag har nu hittat ett sätt att kopla bort ett relä som gör att den går ner i späning och funkar normalt. Jag undrar nu om någon har varit med om något liknade?

björn

UrbanTiger skrev:
Nej... jag har 30-40.000 volt på min tändhatt tror jag :brinnerup
Har ingen voltmeter som palla det så jag har inte kunnat mäta :gnissla

Ok jag håller mig för garv... Jag menar ju såklart innan hatten dvs innan tändspolen och hela kittet.

Dea skrev:
Vilket relä har du kopplat bort då?

Fule cut off. Den bryrt fortfarande (utan relät) tändning samt soppapump. Det är kopplat som ett liggande Y där dom nedere går till CDI sammt tändhatt. Den övre går till relät. 4:ans går också genom detta relä kopplat på samma sätt. Där verkar det ha nått med instrument brädan att göra. Då tändnings lampan lyste upp när jag mätte det.

UrbanTiger skrev:
Men du skriver ju som en jävla anka åxå :gnissla
Är inte så lätt att fatta vad du menar, jue :huvet

Jag vet, det är bökit att förklara. Men man kan väl enkelt säga så här. Det går en kabel från CDI till tändhatten. På den kaben så är ett relä kopplat. Vad relät gör vet jag inte ricktig och det är svår att se om det har någon funktion alls. När relät är med får jag 12V på tändhatten konstat. Utan relä får jag startström 3-4mv.

4:ans tändhatt är kopplat på samma sätt och till samma relä. När jag skulle mäta resistansen på den kabeln fick jag tändnings lampan att lysa...
Vi får nu se när nya hatten kommer om det smäller igen eller om det är ok.

björn

UrbanTiger skrev:
Läs inläggen för tusan...
Är det så här ?

Jupp, förutom att soppapumpen får ström. Den har matning från ett annat relä. Hojen verkar alltså funka helt normat utan relät. Men vi får väl se. Det jag var intreserad av var om någon annan råkat ut för samma sak och vad då denne gjorde för att få ihopp det.

UrbanTiger skrev:
Går det en kabel från CDI:n till tändhatten :va
Bränslepumpsrelät :fakta
Resistansen mäts i Ohm och inte i Volt :mattias

Okej, jag ger mig, du har fel :gnissla

Jupp det går från cdi till tändhatten. Raka vägen. Jag vet att resistans mäts i ohm och jag mätte fyrans för att vara säker på att den kabeln var kopplad på samma sätt.

UrbanTiger skrev:
Det kan omöjligt vara nått annat relä som hänger i den kretsen. Går pumpen utan relä så är det någon som jumpat relät så pumpen går så fort du slår på tändningen.

Soppa pumpen har två relän. Ett stort som sköter matningen till pumpen. Sen tror jag att detta relät är samman kopplat med det stora. Jag tror att tanken var att lilla relät (det som nu är bort kopplat) skall skicka styrström till det stora, ev att det ska bryta pumpen vid omkullkörning. Nu är det ju så att man instalerat en vippbrytare vid styret som gör detta jobb. Vippen funkar också med och utan lilla relät.

UrbanTiger skrev:
Jaha duuuu....

Det stora relät är det startmotorrelät, LR ?
Det låter som om man jumpat soppapumpsrelät till fördel för en strömbrytare på styret. I så fall är det bara att skippa relät.

Nej det stora sköter bara matning till pumpen. Jag hoppas ju att det är så och då borde man ju kunna hoppa över detta relä.

björn

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!