12V tidrelä

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har tips på ett litet smidigt tidrelä, verkar ju finnas en hel del på eBay, Amazon och AliExpress osv men jag blir inte klok på funktion hos de flesta. Det verkar som att de flesta såna här reläer som finns färdiga styrs av en montan signal som sätter igång tidskretsen.

Jag är ute efter en simpel hållkrets som gör att en 12V spänning ligger kvar efter att tändningen slagits av. I värsta fall kan jag låta tidreläet styra spolen till ett "kraftrelä" men den lilla haken är att jag vill att tiden spänningen ska ligga kvar ska vara lång minst 5 min men helst 10 min.

Skulle väl gå att bygga en hållkrets själv med ett relä med låg strömförbrukning till spolen, en större elyt och en trimpot, dock duger jag inte att räkna ut hur stor konding som krävs att driva ett litet signalrelä där spolen tar ca 50 mA

Min tanke med detta tidrelä var att låta tidreläet sköta 12V matningen till en android auto skärm så att skärmen fortsätter att vara påslagen 5-10 minuter efter man slagits av tändningen.

Har hittat justerbara tidrelär ra"raceshopar" men då kostar dessa runt 700 kr och det känns det inte värt.

Last edited:
Den här kanske skulle fungera?
1A och max 5 minuter.

Med tanke på hur avancerad den där grejen ser ut invändigt så är det nog läge att tala med "oraklet" vilken min ex svåger kallar min kompis som hållit på mycket med elektonik av alla de sorter efter han lite snabbt kollat i en trasig tv decoder och konstaterat att det var fel i nån typ ic-krets. Själva grejen kostade väl en tia men problemet var att programmera kretsen och grejerna för sånt var tydligen rejält dyra.

Kan nog vara läge att kolla hur svårt det är att bygga tidsstyrningen själv.

Jag tror faktiskt att den är ungefär så här avancerad.
Och då har någon/flera ändå tjänat pengar på den 🙃

Temu.png

Kan du inte koppla direkt på batteriet istället och stänga av den när du vill?
Jag förstår att du kanske är rädd att glömma den på så att batteriet tar slut men...,
antar att du inte vill att skärmen ska stänga av sej bara för att du råkar stänga av vid tex tankning. Med tanke på hur mycket skärmen lyser kanske risken inte är så stor att glömma av att stänga av manuellt. Garaget kanske är ganska mörkt när du kommer hem? Inte som att ha handtags värme direkt kopplat vilket man bara har en gång...:gnissla

Jag tror faktiskt att den är ungefär så här avancerad.
Och då har någon/flera ändå tjänat pengar på den 🙃

View attachment 520249

Jag misstänker start att en sån där skulle funka om man byter till andra värden på kodningen och motståndet.

Kan du inte koppla direkt på batteriet istället och stänga av den när du vill?
Jag förstår att du kanske är rädd att glömma den på så att batteriet tar slut men...,
antar att du inte vill att skärmen ska stänga av sej bara för att du råkar stänga av vid tex tankning. Med tanke på hur mycket skärmen lyser kanske risken inte är så stor att glömma av att stänga av manuellt. Garaget kanske är ganska mörkt när du kommer hem? Inte som att ha handtags värme direkt kopplat vilket man bara har en gång...:gnissla

Jag hade helst automatiserat detta just att man kan glömma bort skärmen är ju en sak men den andra är att de primära hojarna för denna skärm är Thruxtonen och GSX:en och då flyttar jag hela kablaget så en lite låda med tidrelä hade varit smidigt mot en liten låda med en brytare fastsatt med öppningsbara buntband så undangömt det bara går. Trajan är väl sämst, på KLR:en och GSX:en kan man ju slå av lyset och lämna tändningen på om man vill pillra med motorn av.

$20+$5 i frakt. Oklart om det blir tull och postens avgift på en hunka.

Det där reläet är ju det jag söker ett sånt med tiden 10 min så är jag nog hemma. Ser ju ut lite fordonsanpassat och på GSX:en och KLR:en en har jag redan relän då jag använt samma matning till bredbandslamdan som till GPS så då behöver jag bara byta relän. På Trajan är GPS matningen direktkopplad men det är ju lätt att koppla in ett relä där med, just nu plockar jag säkringarna till matningen av GPS och USB-uttaget (gömt under sidokåpan) då dessa inte används.

I några år har eBay haft så tull och moms betalas vid köpet så det blir måttligt dyrt då och Postmord får inte vara med med sina ockerpriser.

Har du P-läge för tändlåset?
Isåfall kan du ju koppla in skärmen på den ledningen och kolla skärmen efter frånslag av tändning och du kommer väl ihåg att låsa hojen och ta med nyckeln.

Har du P-läge för tändlåset?
Isåfall kan du ju koppla in skärmen på den ledningen och kolla skärmen efter frånslag av tändning och du kommer väl ihåg att låsa hojen och ta med nyckeln.
Den fattar jag inte?
Min hoj ger bara möjlighet att köra varningsblinkers i P-läget?

Den fattar jag inte?
Min hoj ger bara möjlighet att köra varningsblinkers i P-läget?
Då finns det ju en möjlighet för att sno 12V nånstans i kabelhärvan. Kolla bakljuset om det lyser i P-läge, fram ska det ju också finnas en lampa om det är en modern hoj (på mina GSXR från -91 så finns det en P-lampa ovanför lyktan).

Då finns det ju en möjlighet för att sno 12V nånstans i kabelhärvan. Kolla bakljuset om det lyser i P-läge, fram ska det ju också finnas en lampa om det är en modern hoj (på mina GSXR från -91 så finns det en P-lampa ovanför lyktan).
På min 2023:a så lyser ingenting i P-läget.
Den enda funktionen är att man kan aktivera varningsblinkers.
Men då finns det olika möjligheter beroende på konfiguration tänker jag.

Jag har ju själv funderat på en tidsstyrning till min display.
Men efter två års nyttjande så har jag kommit fram till att det inte är ett bekymmer.
Jag knäpper igång tändningen, och "gör det sista".
Under tiden startat displayen upp, tar ca 10sek, så är den kopplad mot telefonen.
Pillrar igång en rutt, startar lite musik, och åker.
Men det är bara hur jag ser på det.
Däremot är jag tveksam till att styra av/på manuellt, mest på grund av att jag är dement.

Last edited:
Nu är två 10 min tidrelän beställda på eBay tänker att dessa ska få sitta på Thruxtonen och GSX:en för det är nog där skärmen kommer att användas mest. Med ett 10 min tid relä är det ju lätt att köpa tid om man tänker att man ska fippla på länge, är ju bara att slå på och av tändningen så bör man ju ha 10 nya minuter. På KLR:en kommer jag nog inte att byta relä för där kommer ju Montanan att sitta och den klarar det mesta utom google maps som man kan göra med skärmen och annats är det bara stanna med knappen på styret och slå av lyset om man ska fippla på ett längre tag med motorn av.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8