12V Ciggtändaruttag på mc:n

nu har jag fått hem en usb anslutning med säkring o det skulle bara va att koppla på.. har jort detta nu men den har en enhet med en lite röd lampa som ligger o lyser hela tin fast tändningen e av.. kommer detta ladda ur mitt batteri? nu plockar jag bort säkringen när den står i garaget så att det inte ska bli urladdat batteriet.Finns det nåt annat alternativ o koppla om jag vill slippa att den ligger på hela tin?

måste finnas nån som har koll på detta?? vore väldigt tacksamt me ett svar..

Tack på förhand!

Lösningen till att slippa dra ut strömmen ur batteriet brukar vara att montera in ett relä. Reläet kan man jacka in till t.ex. baklyktan för att få reda på när tändningen är påslagen (eg. räcker vad som helst som ger spänning när tändningen är påslagen).

Fast nu tror jag inte att den där dioden som ligger och lyser kommer suga ut allt kräm ur ditt batteri. Du har antagligen ändå redan en diod som blinkar i instrumentpanelen för att indikera att du har en elektronisk startspärr (vet inte om det finns på -08:arna redan).

Lösningen till att slippa dra ut strömmen ur batteriet brukar vara att montera in ett relä. Reläet kan man jacka in till t.ex. baklyktan för att få reda på när tändningen är påslagen (eg. räcker vad som helst som ger spänning när tändningen är påslagen).

Fast nu tror jag inte att den där dioden som ligger och lyser kommer suga ut allt kräm ur ditt batteri. Du har antagligen ändå redan en diod som blinkar i instrumentpanelen för att indikera att du har en elektronisk startspärr (vet inte om det finns på -08:arna redan).

Stämmer bra.. Ska låta den sitta på över natten o se va som händer nästa dag.. Tack för info

jag köpte biltemas 12v uttag med gummilock, dera säkringshållare (30A) och en strömbrytare med diodlampa för att kunna stänga av uttaget när man stänger av hojjen. Jag vill inte riskera att glömma något så batteriet laddar ur.

Strömbrytaren klarar 10A vilket räcker gott till det mesta, så då slipper man krångla med relä, samt att man kan välja om man enbart vill ha uttaget påslaget och inget annat. (Jag satte en 10A-säkring i hållaren).

Världens bästa youtubeklipp förklarar allt....:yoparty
Allt köpt på Biltema. Har fungerat i många år nu i både vått och torrt.
Lägg särskilt märke till mina rytmiska "tapp-tapp" med min sticka.:D

Mer allvarligt talat, kanske är denna något töntiga, men förhoppningsvis pedagogiska video till er hjälp eller ideer.
Anledningen till att det går två jord till switch är att strömställaren kräven en också.
http://www.youtube.com/watch?v=sWuwJ0ccD1k

Ta bort +kabeln från batteriet som går till din USB-enhet, mät med en multimeter mellan kabeln på USB-enheten och +polen på batteriet så får du fram hur mycket ström enheten drar, borde inte bli så mycket om du inte har något ikopplat i USB-uttaget.

nu har jag fått hem en usb anslutning med säkring o det skulle bara va att koppla på.. har jort detta nu men den har en enhet med en lite röd lampa som ligger o lyser hela tin fast tändningen e av.. kommer detta ladda ur mitt batteri? nu plockar jag bort säkringen när den står i garaget så att det inte ska bli urladdat batteriet.Finns det nåt annat alternativ o koppla om jag vill slippa att den ligger på hela tin?

För en som kan nada om el - Kan man koppla in 2 st 12v uttag o köra tex 2 laddningar av iPhones eller driva en GPS osv samtidigt, eller drar man ur batteriet snabbare än de laddas då?

Har kört långa sträckor med värmehandtagen på (biltemas) och GPS igång samtidigt utan problem, borde fungera med Iphones då.

Har för mig att en iphone drar 4 watt när du använder den vid tex spel etc.
För att räkna ut hur många ampere den drar tar du ampere=watt/volt = 4/12=0.33, detta är då om du använder telefonen konstant medan du kör, tex med ett GPS-program konstant igång.

Med resultatet 0.33 Ampere förbrukning på ditt batteri kan du utan problem koppla in en hel del GPS´er och mobiler utan att dra slut på batteriet...

För en som kan nada om el - Kan man koppla in 2 st 12v uttag o köra tex 2 laddningar av iPhones eller driva en GPS osv samtidigt, eller drar man ur batteriet snabbare än de laddas då?

Last edited:
Har för mig att en iphone drar 4 watt när du använder den vid tex spel etc.
För att räkna ut hur många ampere den drar tar du ampere=watt/volt = 4/12=0.33, detta är då om du använder telefonen konstant medan du kör, tex med ett GPS-program konstant igång.

Med resultatet 0.33 Ampere förbrukning på ditt batteri kan du utan problem koppla in en hel del GPS´er och mobiler utan att dra slut på batteriet...

Skönt med svar som är både pedagogiska och bra! :D Tackar! :)

10 A säkring duger gott. Då kan du ta ut 120W
och skall du ha det till att ladda mobil o kanske driva någon GPS så ja då drar det nog inte ens 1A
Personligen hade jag nog satt dit en 5A säkring då jag ändå kan ta ut 60W vilket skulle räka till 6 st mobil laddare. (10W styck)

Beställde som sagt ett på ebay med usb utag istället.. Koppla in o fungera perfekt i 2 -3 dagar sen rasa skiten:p öppna o kolla i dosan som sitter på o det va nån rund mojeng med massa ståltråd som lossat från lödningen på kretskortet:( ska försöka löda på skiten imorn. Har mailat återförsäljaren med till en början med noll hopp eller massa krångel med o skicka tillbaka mm som det inte är värt då den kostar typ ca 300:- men tro det eller ej:) han svarar samma dag o ber om ursäkt o säger att han ska skicka en ny till mig utan nåra ex kostnader eller att jag ska skicka tillbaka den gammla produkten:p hoppas nästa håller bättre:)

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort