12v 50/40W lampa till gammal Honda Cb 750 k-2 från 1974

MadIvo

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2015
Hoj
1974 Honda CB 750 Four K-2
Tjena!

Jag har fått nedslag på min ljusbild på halvljuset på mig båge ett flertal ggr på besiktningen.
Tanken har varit att kolla över elsystemet men när jag kollade i instruktionsboken så ska det visst vara en asymmetrisk glödlampa 12V 50/40W.
Antar att det är på grund av att jag har en 12 35/40W lampa som jag får en dålig ljusbild.

Vet någon var man kan hitta en 12V 50/40W lampa till denna hoj?

ha det gott!
Mvh
Ivan

Tjena!
Tack för svar!

Nej tyvärr, det ska vara en med p45t koppling. (tre kabelskor som ska träs på lampan)
Verkar som att de har slutat tillverka 50/40wattare. hittar 45/40W, kanske ska testa denna. Är ju ändå 10watt starkare än den jag har idag.
Skulle dock vilja hitta en 50/40W då det är denna som är rekommenderad.

Hittade ingen 50/40W, men hittade dock dem med annan bas, inte för att det hjälper..
Prova 45/40W i P45T och se om det blir bättre. Brukar finnas på större okq8 mackar eller på biltema vill jag minnas. Eller ebay naturligtvis. Konstigt med det annorlunda effekten.. 45/40 var ju standard i gamla bilar och hojar och P45T är ju föregångaren till H4 så det finns massor av optioner. Både modifierade och orginal.

Hittade ombyggda H4 12v 55/60W som har P45t basen. För en hundring kan man ju testa.
http://www.ebay.com/itm/osram-64198...-lamp-BILUX-/221341575138?hash=item3388fc67e2

Dock skulle jag, som Björn säger också, fundera på att byta till en ny H4 insats. Du får mycket mer ljus och modernare lampor. Beroende på strålkastarstorlek finns också eftermaknads LED insatser att tillgå osv..

Enklast är nog att hitta en framlampa från en modernare hoj och skruva i insatsen. Gjorde detta på min gamla VW typ1 från -74. Bytte från rundade P45T insatser till VW Golf Mk1 insatser och kunde sätta i H4 lampor. Blev avsevärt mer ljus och ingen direkt skillnad på utseendet.

Hur stor är framlampan? Ser ut som 5 3/4"
Då finns det MASSOR av eftermarknadsreflektorer för H4 att sätta i.

Ah!
Snyggt!

Det tror det är en 7" framlykta på hojen.
Låter definitivt som man borde byta till en H4insats istället!
Låter som att man kan få lite mera flås i lycktan=)
Idag är det mysbelysning....

När jag kikar i Haynes bok så säger den nåt om:
"Early models......A bulb of the filamnet type is fitted witch has a 50/40W rated(Machines imported to the UK)......"

"Late models.....have a sealed beam headlamp unit, rated at 50/40W"

Kikar jag på bilden så tycker jag inte att det ser ut som p45T koppling(om jag nu tänkt rätt hur den ser ut)

Kanske kolla med "Classic Honda" forumet i Sverige. Dom torde ju ha koll på var dom köper lampan

Ah!
Snyggt!

Det tror det är en 7" framlykta på hojen.
Låter definitivt som man borde byta till en H4insats istället!
Låter som att man kan få lite mera flås i lycktan=)
Idag är det mysbelysning....

Gör det. Hittade tre olika här med en snabb googling på 7" H4 insats
http://galwin.se/Tillbehor/CatMainUN.aspx?sgrp=510040&subgrp=17&subgrpname=Strålkastarinsatser#

Sen kan man ju kasta lite pengar på problemet med taskigt ljus och köpe eftermarknads LED insatser.. Fast det kanske blir lite galet stuk på hojen.
http://www.ebay.com/itm/7-Inch-Roun...id=100005&rk=3&rkt=6&mehot=pp&sd=141750194078

Men börja med H4 lampan från Biltema och i övrigt håller jag med ovanstående.. Spara orginalinsatsen!

Tjena!

Jag har fått nedslag på min ljusbild på halvljuset på mig båge ett flertal ggr på besiktningen.
Tanken har varit att kolla över elsystemet men när jag kollade i instruktionsboken så ska det visst vara en asymmetrisk glödlampa 12V 50/40W.
Antar att det är på grund av att jag har en 12 35/40W lampa som jag får en dålig ljusbild.

Vet någon var man kan hitta en 12V 50/40W lampa till denna hoj?

ha det gott!
Mvh
Ivan

Om du får nedslag på ljusbild så hjälper knappast starkare glödlampa.
Antingen ny insats med matchande lampa behövs, eller möjligen en matchande lampa till din gamla insats om någon labbat runt tidigare.

hm verkar ju finnas en H4 lampa som har p45t sockel. Denna är ngt för stark men får testa!
Tack för tipset!

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Halogenlampor/Halogenlampa-H4-2000016554/

Bastardlampa, inte E-märkt och nästan garanterad att ge knasig ljusbild - sorry.
Billigt att prova med, kan kanske gå igenom besiktningen - men inte rätt väg att gå.

Andra har sagt det förut: köp en ny H4 insats som passar ditt lamphus.
Du får ett bra ljus som landar där det skall och inte bländar andra - få saker är så farliga som bilister som smäller på sitt helljus mot dig i mörkret för att ditt ljus irriterar.

Jaha, sist jag köpte var det e-märke och helt ok kvalisort
Jag har en terrängbil och där får man byta insatser ganska ofta, kör man ner i ett vattenhål med helljuset på spricker de, men alla reservdelsbutiker har dem för en spottstyver

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka