125cc eller 85cc cross

Haft 500cc 2takt som senaste cross och inget jag rekomenderar till någon som inte kört väldigt länge:crash
125cc är oftast lugnare och uppförsig mer sansat eftersom den är större och längre hjulbas än en 80cc
men tror du kommer vilja byta efter en säsång då är det bättre att köpa 250cc som du når ner på marken sittandes.
Man behöver ju aldrig använda all effekt med en gång utan öka gradvis på gasen allt eftersom din skicklighet ökar. du kan ju alltid ställa ner gasen med vajer justeringen, så att du inte drar fullt efter ett hopp när du försöker hålla dig kvar då du landade fel. kan bli spännande om det svänger precis efter hoppet:huvet
 
"Behöver inte använda all kraft direkt". Jo visst, det brukar ju hålla typ 31 sekunder tills hornen växer ut. 2t är skoj o en hundratjufemma duger nog gott, en sån kan de flesta ha skoj med :)
 
250T är ju lättare att köra då du måste slira med koppling osv på 125.. och så slipper du byta upp dig på ett tag..
 
250T är ju lättare att köra då du måste slira med koppling osv på 125.. och så slipper du byta upp dig på ett tag..

Låter obekvämt att inte slira på kopplingen med en 250? Eller hur menar du?

Men om du når bra på en 125a så satsa på en sån. 85a är liten som tusan. Och en 125 är betydligt "lättare" än en 250.
Men om du inte vill totalt skruva ihjäl dig skulle jag föreslå en 250 4t. Mkt skruva ändå, men bra mkt mindre än en 125a. Dyrare i inköp dock..
 
Lättare att köra 250 2-takt då effektkurvan är jämnare och du slipper varva och växla som en tok för att hålla igång 125:an...
 
Låter obekvämt att inte slira på kopplingen med en 250? Eller hur menar du?

Men om du når bra på en 125a så satsa på en sån. 85a är liten som tusan. Och en 125 är betydligt "lättare" än en 250.
Men om du inte vill totalt skruva ihjäl dig skulle jag föreslå en 250 4t. Mkt skruva ändå, men bra mkt mindre än en 125a. Dyrare i inköp dock..

Knappast mindre skruvande i en 4-taktare. Köp du en 125:a. Den har gott om effekt och du lär dig köra hoj ordentligt eftersom du inte kan slarva och lata dig med växlingen
 
Nog håller en 4t 250 betydligt bättre än en 125a.
Sen är det ju mer pyssel med ventiler m.m. När det väl ska servas dock. :-)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top