125cc eller 250cc?

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Tjena

Hoppas jag har lagt tråden rätt, annars kan någon admin/moderator flytta den.

Jo nu är det såhär att jag har börjat kolla runt på crossar.

Har hört att man "lessnar" på draget i en 125cc (helt original) efter 2 veckor stämmer detta?

Funderar om det är lika bra att köpa en 250 2taktare direkt.

Kom gärna med för/nackdelar hur jag ska göra.

Märkena jag har kollat mest på är honda,ktm,kawasaki (årsmodell 02-04a).

köp en 250 så får du även bättre botten. min klasskompis som tävlade i 125cc klassen slog över första ggn han provade sin fabrikstrimmade KTM 250 med habosystem. Ca 55hk. En standard 125a har väl drygt 35hk. Det är du som sätter gränserna i början och terrengen.

Jag tycker 80cc-cross är roligast.. Låg vikt är roligare än mycke effekt på crossbanan

Som glad amatör använder du bara "draget" på raksträckan i alla fall, och i de kurviga och guppiga partierna önskar du att du köpte den med mindre motor

Det beror helt på vart man ska vara å härva med crosshojjen. Har du tänkt satsa å köra seriöst på crossbana å så tycker jag du ska köpa en 125cc. Du kommer kunna spendera flera sommrar på den hojjen innan du kör skiten ur den.

Ska du däremot harva runt i skogen som en glad stugeägare så köp en 250, det är tröttsamt att behöva jaga upp varven hela tiden och då stämmer det som någon sagt till dig att man blir less på effekten hos 125an. Har du kört hoj tidigare typ landsväg så kan du köpa en 500 direkt, den är mer lättkörd och du kommer aldrig bli less på den effekten, men det gäller att man har fått hov av någon annan hoj innan man sätter sig på den...

Personligen så har jag funderat flera gånger på köpa en 80cc. Jag är såpass liten att det skulle funka att åka runt på en sån rent chassiemässigt. Dom har kulig karaktär å med en sån hoj vågar man våldföra sig ;D

philsson skrev:
köp en 250 så får du även bättre botten. min klasskompis som tävlade i 125cc klassen slog över första ggn han provade sin fabrikstrimmade KTM 250 med habosystem. Ca 55hk. En standard 125a har väl drygt 35hk. Det är du som sätter gränserna i början och terrengen.
Låter som din kompis har köpt en hoj han inte kan köra.

OlleR skrev:
Låter som din kompis har köpt en hoj han inte kan köra.
det var första ggn han provade.. han har lärt sig nu. :tummenupp
Men som alla här säger. amatöråkande trodde jag du skulle satsa på och då hade jag valt en 250 för att som sagt inte jaga upp högre varv hela tiden. 125or har annars väldigt bra effekt. I terreng krävs ingen högre fart för att få en fartupplevelse

En KTM SX200 blir nog perfekt.125:a med lite mer bottendrag typ.

Busaberg skrev:
En KTM SX200 blir nog perfekt.125:a med lite mer bottendrag typ.
Inte för att vara tvärsöver men jag skulle nog säga att det är en 125a med en 250´s toppeffekt. Fast det kan ju hända att vi åkte på trimmade hojjar i tyskland!

Gasgas 200 är som du beskriver det!

Det blir mest att köra i skogen med kompisar, gruvgropar osv för skojs skull. Kommer nog köra nån gång på crossbanan också. Nu snackar jag 250 2takt.

Är det samma som på 125'an att man måste byta kolv 30-60 timmar motionskörning?

Köp en 250cc om du inte ska vara och köra så mycket på bana,sen när du fått lite hov och om du känner att du behöver det så köp en 500cc.Har du provat nån crosshoj förr eller har nån erfarenhet?Första gången jag provade en 125cc tyckte jag att det kändes som om den gick i ljusets hastighet.

Tycker en 125cc räcker gott och väl om man inte kört förr.Då jag körde 125cc så saknade jag bottendraget väldigt mycket om man rent utsagt kör i "skogen" och försöker ta sig fram på ställen över stockar och sten,man får grilla kopplingen lite och det fanns som inget mellanläge,antingen orkade inte hojjen eller så fick man hålla fulla spätt och hoppas på att man satt kvar :D
Utanför banan så tycker jag CR500 är kungen på tronen om man ska ha en lekhoj :tummenupp

haha tröttnar på draget i en 125a... då kan man inte köra 125a... köp en 125a tycker jag... gilalr du den inte är de inte svårare än att byta till 250...

Blir mest att köra i skogen/grustag. Har kollat på den här 250 blivit väldigt intresserad. Tycker det här är ett kap, kolla själva

http://www.blocket.se/view/5755364.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0

Måste bara veta om man måste byta kolv lika ofta som i en 125a?

Nu snackar vi motionskörning och inte tävlingskörning, och jo jag vet att man måste serva den relativt ofta så kom inte med några dumma svar.

har kört en kompis kx 125 sen har jag ju haft en cross när jag var liten. Och kört moppe i x antal mil.

Help me out boys :)

Ralle^ skrev:
Blir mest att köra i skogen/grustag. Har kollat på den här 250 blivit väldigt intresserad. Tycker det här är ett kap, kolla själva

Nu snackar vi motionskörning och inte tävlingskörning, och jo jag vet att man måste serva den relativt ofta så kom inte med några dumma svar.
Hojjen såg fin ut!

Ja och nej på kolvfrågan. Du kan köra lite längre, men sikta inte på mer än 50 timmar eller så. 50 timmar körtid kan vara en hel sommar om du är en sån som har hojjen i stugan...

Saken är den, att antingen så byter du kolv rimligt ofta eller så tar du den stora smällen då den kommer, tex en ny cylinder pga slitskador eller för att den rent skär, borde va nånstans mellan 4000-8000 kr. Då blir kolvbyten billiga i jämförelse ;) Göra jobbet på en tvåtaktare är något man klarar av om man kan byta luftfilter typ...

...och byta(tvätta) luftfilter bör du göra ofta, börjar den dra i sig skit så sliter den ner motorn väldigt fort.

OlleR skrev:
Hojjen såg fin ut!

Ja och nej på kolvfrågan. Du kan köra lite längre, men sikta inte på mer än 50 timmar eller så. 50 timmar körtid kan vara en hel sommar om du är en sån som har hojjen i stugan...

Saken är den, att antingen så byter du kolv rimligt ofta eller så tar du den stora smällen då den kommer, tex en ny cylinder pga slitskador eller för att den rent skär, borde va nånstans mellan 4000-8000 kr. Då blir kolvbyten billiga i jämförelse ;) Göra jobbet på en tvåtaktare är något man klarar av om man kan byta luftfilter typ...

...och byta(tvätta) luftfilter bör du göra ofta, börjar den dra i sig skit så sliter den ner motorn väldigt fort.
Tack för ditt svar :). Ska fara och kolla på den i helgen, om den är kvar dvs.

Jo kolvbyte är inget problem.

Ralle^ skrev:

har kört en kompis kx 125 sen har jag ju haft en cross när jag var liten. Och kört moppe i x antal mil.

Help me out boys :)
den där kommer du va stennöjd med har själv testkört just en kx 250 02 och var imponerad... nej du behöver inte byta kolv lika ofta som på 125.. lyssna åvan vad olle skrev så blir det nog bra!

Farmer skrev:
den där kommer du va stennöjd med har själv testkört just en kx 250 02 och var imponerad... nej du behöver inte byta kolv lika ofta som på 125.. lyssna åvan vad olle skrev så blir det nog bra!
Jag vet vad Olle skrev. Tack för alla svar grabbar! :banana

Back