125a på B-kort

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Nån som vet om det lobbas för att få till det som Spanien och Italien med att köra scooter på B-kort i Sverige, med 125cc motor??
 
Nej det tror jag inte går igenom..

Men köp en trehjuling mp 3 500 då får du en potent maskin som kan köras på b körkort. Denär även utrustad med mc-känsla.
 
Det verkar rätt vansinnigt. Dels är såna skotrar halvt livsfarliga från början, med skottkärrehjul, dassiga bromsar mm, dels är kundgruppen totalt ointresserade av att lära sig köra dom. Att då släppa ut folk på dom helt utan utbildning känns ganska olistigt.
 
Det verkar rätt vansinnigt. Dels är såna skotrar halvt livsfarliga från början, med skottkärrehjul, dassiga bromsar mm, dels är kundgruppen totalt ointresserade av att lära sig köra dom. Att då släppa ut folk på dom helt utan utbildning känns ganska olistigt.

Hur bra det är eller inte, var inte det som efterfrågades, det jag undrade var var om det lobbas för det eller inte.
 
Det verkar rätt vansinnigt. Dels är såna skotrar halvt livsfarliga från början, med skottkärrehjul, dassiga bromsar mm, dels är kundgruppen totalt ointresserade av att lära sig köra dom. Att då släppa ut folk på dom helt utan utbildning känns ganska olistigt.

Jo det är fullständigt vansinne.
Med. A1eller A2 får man inte köra dom med över 15 kw men med a eller b kort då är helt ok.

Tyvärr har det hamnat diverse ganska farliga fordon mellan stolarna i körkortsdirektivet.
 
Det verkar rätt vansinnigt. Dels är såna skotrar halvt livsfarliga från början, med skottkärrehjul, dassiga bromsar mm, dels är kundgruppen totalt ointresserade av att lära sig köra dom. Att då släppa ut folk på dom helt utan utbildning känns ganska olistigt.

Ja, det är nästan lika farligt som bombreporna på Bulten där folk har fullt skydd och körkort. Utbildning hjälper inte någon som har obefintligt omdöme.
 
Hur bra det är eller inte, var inte det som efterfrågades, det jag undrade var var om det lobbas för det eller inte.

Om ngn. gjorde det hade det förmodligen uppmärksammats, största frågetecknet är väl snarare vem som skulle lobba för det..? =)

Bara att titta på trenden, när såg du senast "lättnader" för körkortsbehörighet?

Ex.:

  • AM-kort
  • Höjd åldersgräns för A-behörighet
  • A-behörighet gäller ej för fyrhjuling fr.o.m. 19 januari 2013
  • Sänkta vikter för BE
 
Om man har B-kort tror ni att en bilist är helt korkad hur trafik fungerar? Dom flesta har väl kört moppe, det är väl inte "Rocket Science" att köra en 2-hjuling.
 
Ungefär som max350 ser ser jag det, har man trafikvanan så borde inte problemet vara så långt borta, fine en 1000cc som toppar 300+ DÅ har vi ett annat läge, men att köra en "trimmad moppe" med B-kunskap så borde det inte vara några större problem, det finns faktiskt de med 17-tumshjul som är grymt stabila i alla lägen och har hejdare som fixar dessa ENORMA prestanda. :-)
 
Ungefär som max350 ser ser jag det, har man trafikvanan så borde inte problemet vara så långt borta, fine en 1000cc som toppar 300+ DÅ har vi ett annat läge, men att köra en "trimmad moppe" med B-kunskap så borde det inte vara några större problem, det finns faktiskt de med 17-tumshjul som är grymt stabila i alla lägen och har hejdare som fixar dessa ENORMA prestanda. :-)

Och varför skulle man vara trafiklämplig på en 125cc scooter med B-kort men inte på en 1000cc !?.Då är det ju himla konstigt att det inte lobbas för att även de med indragna körkort kan strunta i denna indragning och fortsätta köra när de innehar tidigare trafikvana. :crash
 
Varför skulle du (ts) rekommendera folk med b-körkort att köpa en 125 cc skoter. Jag tycker den är läskig över moppefart med sina små hjul. Då har jag ändå kört sporthoj både på gata och bana..
 
Last edited:
Det finns väl en anledning till att man tog bort att A följde med B kortet förr? Trafikvana med bil och att köra motorcykel är rätt olika saker, det känns ju självklart att man avlägger något form av test på att man faktiskt kan hantera just det fordonet, om ingen tror mig så kan vi väl låta en person som kört många mil bil(aldrig suttit på en mc) försöka sig på en mc uppkörning samma dag som han köper en 125a scooter, troligen så kommer det nog visa sig just varför man inte får med någon form utav mc behörighet med ett bil körkort. Det vore väl samma sak om någon med B kort hoppar upp o sätter sig och rattar en buss eller lastbil, det funkar inte så. :smasha
 
Om man har B-kort tror ni att en bilist är helt korkad hur trafik fungerar? Dom flesta har väl kört moppe, det är väl inte "Rocket Science" att köra en 2-hjuling.

Kan du nämna ett motordrivet landfordon som är mer komplicerat att framföra än en tvåhjuling?

Eller ett som är enklare att framföra än en bil?
 
Kan du nämna ett motordrivet landfordon som är mer komplicerat att framföra än en tvåhjuling?

Eller ett som är enklare att framföra än en bil?

En svävare kanske? :P eller ja, det är väl kanske inte nödvändigtvis vad du söker ;)

men…

som han nämnde ang. rocket science. skall man framföra ett landfordon med en Raket motor så kan de ju bli intressant (det är väl både fart och acceleration som kan bli problemet, och nu pratar jag inte små fjutt nyårsraketer utan riktiga saker med Fasta eller flytande bränslen motsvarande de man skickar upp saker till rymden med, alltså inte en rymdraket, bara liknande bränslen).
 
Kan du nämna ett motordrivet landfordon som är mer komplicerat att framföra än en tvåhjuling?

Eller ett som är enklare att framföra än en bil?

Jo, en motorcyckel med sidovagn. Alltså ett fordon med helt olika egenskaper i höger eller vänstersväng.
 
Både Spanien och Italien har en annan syn på säkerhet och utbildning. Spanien har (hade?) förövrigt mopeder som fick gå ostrypta, därför som både cross- och skotermopederna är byggda att kunna gå i 80-90blås.

Inte ens EU gillar tanken att 125cc-skotrar ska kunna framföras på B-körkort så att lobba för detta är som att lätta på trycket i motvind.
 
Förstår tanken så till vida att det vore fördelaktigt för storstadsmänniskor att kunna äga en 125 skoter, plus att det vore fördelaktigt för städerna i form av parkeringsplatser och co2 utsläpp.

Däremot inser man lätt att vanlige Svensson inte orkar ta hojkort bara för att få köra en 125. Ett specialkörkort kanske vore fördelaktigt i så fall. Att man gör utbildningen kort och billig, men ändå får lära sig de vitala delarna inbromsning, konbanan och krypkörning. Men jag tror inte intresset är tillräkligt stort tyvärr.
 
Förstår tanken så till vida att det vore fördelaktigt för storstadsmänniskor att kunna äga en 125 skoter, plus att det vore fördelaktigt för städerna i form av parkeringsplatser och co2 utsläpp.

Däremot inser man lätt att vanlige Svensson inte orkar ta hojkort bara för att få köra en 125. Ett specialkörkort kanske vore fördelaktigt i så fall. Att man gör utbildningen kort och billig, men ändå får lära sig de vitala delarna inbromsning, konbanan och krypkörning. Men jag tror inte intresset är tillräkligt stort tyvärr.

Varför inte bara åka moppescooter i stan då?
lika smidigt
nästan lika snabb
nästan lika bra packmöjligheter

vad är problemet?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top