125a/moppe kall

FOx

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Ort
långt upp
Hoj
Kommer...
Nån som vet vad man kan göra för att 125an/moppen inte ska va så jävla kall när man startar den? Alltid (även om det är på sommarn) så blir den så jävla seg. Låter precis som om den bluddrar sen när man ligger i 6an måste man typ varva sönder den, sen går den igång. Något tips på hur man ska göra för att få igång den innan(förutom att stå å varva) ? :va
 
Låt den stå på tomgång en liten stund innan du åker iväg, sen när du ger dej iväg så varva inte för mycket då den kan skära. Eftersom att du säger att den bluddrar när den är kall så varvar du för mycket. Bluddret försvinner när motorn kommit upp i temp.
 
Dumskalle som varvar skiten ur motorn när den är kall.... :kocko

Hört talas om att varmkörning är bra för motorn ?
 
Ha som vana att alltid starta igång hojjen innan man är riktigt klar med tillexmpel: Hjälmen, handskarna typ! Det verkar lite men det hjälper mkt! Sen kan man jue ta det lite lungt innan man kör ut på dom stora vägarna! Jag brukar köra lungt under 6000rpm i cirkus 4km, sen börjar 70-vägarna hos mig ::tummenupp
 
KawaF3771 skrev:
Me moppen höll man ju fullgas i en halv minut förrän man for iväg... skar aldrig :yoparty

Moppen varvar så jävla lite orginal så den går inte att varva skiten ur :rofl

Nej med det är klart att den KAN hålla med det är fan inte bra :fatta!
 
Moppen varvar så jävla lite orginal så den går inte att varva skiten ur.

Hmm bra att man inte har orginal da :tungan
 
Busgrabb skrev:
Moppen varvar så jävla lite orginal så den går inte att varva skiten ur :rofl

Nej med det är klart att den KAN hålla med det är fan inte bra :fatta!


Hehe min 125a varmkör jag alltid... först kickar jag igång den håller in choken tills det känns tillräckligt (motorn börjar ta lägre varv) sen låter den gå på tomgång medan man tar på sig handskar o hjälm, sen kör man lungt typ 6-7000 rpm tills motorn uppnått arbetstemp.

Moppen däremot :yoparty Var nog trimmad... drog alla andras moppar me den :yoparty
 
KawaF3771 skrev:
Nope... lite annat med vattenkylning...

Ingen direkt skillnad på vattenkyld och luftkyld....jo att den vattenkylda tar lite längre tid att få upp i arbetstemepratur då....
Den luftkylda motorn har större spel, typ större kolvspel m.m så den tar nog mer skada av att plåga vid kallstart. :7peta
 
Last edited:
Busgrabb skrev:
Ingen direkt skillnad på vattenkyld och luftkyld....jo att den vattenkylda tar lite längre tid att få upp i arbetstemepratur då....
Den luftkylda motorn har större spel, typ större kolvspel m.m så den tar nog mer skada av att plåga vid kallstart. :7peta

Om moppen skulle ta skada av det där... kan ju vara Japanese muscles oxå,,, gått 5000 km orört och still going strong o går som en dröm hos en annan ägare :yoparty
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top