125 köpes?

KalleNorton skrev:
:rofl Du har inte kollat närmare på fjädringskomponenter/ram/whatever på en moped respektive en vanlig offroad 125:a va? Många mopeder verkar ha rejäl gaffel, ram osv, men kolla lite närmare... Vet att iaf Furia, Aprilias offroadmoppe (vad den nu heter...) Har en (1) fjäder i sin gaffel. Det ena gaffelbenet är alltså utan fjäder. Överdimensionerat? jomenvisst. Liknande är det på i stort sett hela hojen.


Sammanfattning; 4-takt är praktiskt, bra om du ska ha hojen som pendlarfordon.

2-takt: Om du klarar av att ha högre bensinförbrukning (min drar ca 0,7liter/milen) köpa olja ibland, och byta kolv vartannat år (högt räknat) men samtidigt får över dubbla effekten, köp 2-takt. :tummenupp

heheh ne de va inte dom moppederna jag mennade syftade mest på senda drd. som har typ dubbla 260 mm skivor fram (kan vara annat mått) 40mm marchoki(stavning?) gaffel som jag vet att båda benen fyller funktion på samt progresiv dämpning etc etc (Suck nu låter jag som en moppebög..)

Mennar inte att moppar är bättre än 125:or, undrar bara varför inte bromsar och fjädring är lika över dimensionerade på 125or beror det på att det är mindre efter frågan och därmed mindre utväkling??.
Men jag kom just på att det inte går att jämföra något från 92 med något modernt.. My bad sorry.

@ padde:

precis som du kvota mennade jag, jag vet att det låter motsägelse fullt men tycker det verkar som alla fyrtaktare har allt annat under dimensionerat (yamaha xt och honda xl125r samt derbi sm 125 har det iallafall.)

1.Nej jag har inte körkort (än pga att jag inte kunde tänka innan... skriver den 13:e iallafall...) de med att fyrtaktare drar mindre bensin är jag helt med på. men som jag skrev har jag bara kört en fyrtaktare (xl125r) och den är verkligen svin tråkig och allt på den är underdimensionerat (bromsar, fjädring, ram ja allt) plus att man när man ligger i 5:an vid 50..

2. Öhh nej? Kan stolt säga att min far endast betalar mina körlektioner och det dras till hälften av från mina studie bidrag.


att jag undrar om wsm beror på att jag gärna skulle vilja ha en fyrtaktare men att dom i mina ögon verkar alldeles för tråkiga, får väll åka och testa en wsm i vår då :).

Jag tar allt jag läser på internet med en nypa salt.. Och har inte sagt emot dig sa bara min åsikt, alla har olika smak inte sant? Du har garanterat mer erfarenhet så jag borde lyssna på dig men för att bilda en egen uppfattning måste man väll få fråga saker? sorry om du tog de som person anggrep. Frågar bara därför jag vill veta.

Snowman89 skrev:
xl125r har inte riktigt 10hk......
närmare 14hk...

Hmm säker har värkligen för mig att det är 8 kw är nästan hundra..

Edit: 8kw=10,72 hk
 
Last edited:
KalleNorton skrev:
:rofl Du har inte kollat närmare på fjädringskomponenter/ram/whatever på en moped respektive en vanlig offroad 125:a va? Många mopeder verkar ha rejäl gaffel, ram osv, men kolla lite närmare... Vet att iaf Furia, Aprilias offroadmoppe (vad den nu heter...) Har en (1) fjäder i sin gaffel. Det ena gaffelbenet är alltså utan fjäder. Överdimensionerat? jomenvisst. Liknande är det på i stort sett hela hojen.


RSen har också bara fjäder i ena gaffelbenet :tungan
 
ooo lätt

om man sköter om en 2 taktare håller den iallafall mina .. har alldrig haft nått probelm än. har kört rd,mtx och har nu en aprilia rs. man behöver ju inte tok varva till 11tusen som jag ser många gör hela tiden. :) då håller det ju inte så länge=)


MVH Tomas :tungan
 
Köp min. Skitbra skick, nylackad i titaniummetallic, lagt ca 22000 på den!

Nyrenoverad motor
 
Hur mycket vill du lägga ut då?
Jag har en dt125r-91 till salu för 15000
med dep helsystem :tuttar
 
Tjena... Kan rekomendera Honda nsr äldre moddelerna..Har kört 560 mil med min nu inte ett ända problem :tummenupp
 
prulle skrev:
heheh ne de va inte dom moppederna jag mennade syftade mest på senda drd. som har typ dubbla 260 mm skivor fram (kan vara annat mått) 40mm marchoki(stavning?) gaffel som jag vet att båda benen fyller funktion på samt progresiv dämpning etc etc (Suck nu låter jag som en moppebög..)

Mennar inte att moppar är bättre än 125:or, undrar bara varför inte bromsar och fjädring är lika över dimensionerade på 125or beror det på att det är mindre efter frågan och därmed mindre utväkling??.
Men jag kom just på att det inte går att jämföra något från 92 med något modernt.. My bad sorry.

@ padde:

precis som du kvota mennade jag, jag vet att det låter motsägelse fullt men tycker det verkar som alla fyrtaktare har allt annat under dimensionerat (yamaha xt och honda xl125r samt derbi sm 125 har det iallafall.)

1.Nej jag har inte körkort (än pga att jag inte kunde tänka innan... skriver den 13:e iallafall...) de med att fyrtaktare drar mindre bensin är jag helt med på. men som jag skrev har jag bara kört en fyrtaktare (xl125r) och den är verkligen svin tråkig och allt på den är underdimensionerat (bromsar, fjädring, ram ja allt) plus att man när man ligger i 5:an vid 50..

2. Öhh nej? Kan stolt säga att min far endast betalar mina körlektioner och det dras till hälften av från mina studie bidrag.


att jag undrar om wsm beror på att jag gärna skulle vilja ha en fyrtaktare men att dom i mina ögon verkar alldeles för tråkiga, får väll åka och testa en wsm i vår då :).

Jag tar allt jag läser på internet med en nypa salt.. Och har inte sagt emot dig sa bara min åsikt, alla har olika smak inte sant? Du har garanterat mer erfarenhet så jag borde lyssna på dig men för att bilda en egen uppfattning måste man väll få fråga saker? sorry om du tog de som person anggrep. Frågar bara därför jag vill veta.



Hmm säker har värkligen för mig att det är 8 kw är nästan hundra..

Edit: 8kw=10,72 hk
står då 10kw i mina papper.....
visst 8kw är runt 10-11hk men som sagt så står de 10kw i mitt regbevis
 
huvudsaken är väll inte vad som står på papprerna utan hur den går i verkligheten.
Och en honda xl125r går som en påse nötter oavsett om det står 10o lr 8a kw på papprerna.

Kört 750 mil nu me min dt med effektavgassystem utan det minsta problem och det har alltid vart fullgas i stort sett hela tiden.
Så den har inte gått direkt snällt så att säga och den går som en klocka och startar alltid på första kicken oavsett väder.

Hyffsat rolig att köra även fall den inte direkt är något effektmonster.
Vill man ha mycket effekt så ska man nog skippa 125a så är det bara.
Men vill du ha lite knuff så är det 2-takt som gäller iaf.
 
Hej_san skrev:
Tjena... Kan rekomendera Honda nsr äldre moddelerna..Har kört 560 mil med min nu inte ett ända problem :tummenupp
Skitcykel enligt mig, kass växellåda, kylproblem och känslig cylinder, verkar som ett kap! :rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top