125 Junior, regelemente?

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Nu är jag förvirrad! Min pojk (13 år) Har bestämt sej för att bli näste Stoner:D
Frid och fröjd! inga problem säger jag, då är det licens o 125 J som gäller.
Sagt o gjort. Vi tar hem en billig/skrapad hoj fr. Tyskland sopar ihop den snabbt o drar till Linköping på licenskurs.:yoparty
Nu börjar det roliga!:tungan
Eftersom vår hoj inte är helt original så börjar jag fråga lite folk om vad som krävs för att få hojen godkänd enl. regelementet samt lite allmänna frågor om hur många % olja i bensinen osv.
Det lustiga är att jag får olika svar för varje gubbe jag pratar med.:rolleyes: Alla tycks veta bäst:näsblod . Om oljan t.ex.

Gubbe 1. 2%
Gubbe 2. 3%
Gubbe 3. 4%
Gubbe 4. Separatsmörjningen kvar + 1%
Gubbe 5. Enbart Separatsmörjningen.

Hade man åtminstone fått två lika svar kunde man ju kört på det, men den principen höll ju inte.
Ok..........Men reglementet borde ju inte va så svårt:) ......eller?

En säger att "blindtarmen" på avg. kröken får tas bort. Men när jag frågar en annan så säger han nej.:huvet

Likadant med tändboxar mm.

Är det nån som vet vem som har sanningen.......ja alltså regelementet. Det måste ju va nån som vet.

Jag har i alla fall kommit fram till att jag behöver ett komplett avg. system till en Aprilia rs 125 -00. Det är nog samma system fr -99 - 03/04 nånstans. Det ska va utan katalysator i (tror jag:D )
Är det nån som har ett att sälja?
Har du bara ljuddämp. el. avg.rör så är det åxå intressant!
Har lite smågrejer över (framlampa,blinkers,Arrows trimsystem med fulljuddämp.) om det är nån som är intresserad.

Har du tittat i SVEMO kalendern och roadracing kalendern efter reglemente?

Annars börja med det. Tänk på att svemo eller tävlingsledare/domare kan tolka vissa tveksamheter annorlunda än vad du själv tolkar...

Angående olja så hade du frågat vilket märke du skulle använda hade du säkert fått ännu mer svar.
Det går att använda originalsmörjpumpen, man kan använda den ihop med lite inblandning eller man kan blanda separat.

Och någonting mellan 2-5% inblandning. Har du vettig bestyckning och den inte sotar kolvar för mycket, kör med hög inblandning. Skadar mindre än för låg.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti